SAS åbner København - Mumbai

Re: SAS åbner København - Mumbai

Det stusses over at SAS velger MUMBAI og ikke CPH-BANGALORE.

Det henvises til bookingtall fra perioden mai 2024 til april 2025, der det fremkommer at den lokale trafikken så kalt "round-trip" på strekningen BOM-CPH var på 19,700, mens for Bangalore, som er Indias IT-hovedstad og regnes som the “Silicon Valley of India”, var på 21,500, noe som er høyere en Mumbai og derfor er å regne som et større indisk marked av "unserved" ruter.
Begge markedene er forholdvist beskjedne sammenlignet med Delhi som hadde tall på 46,000 for samme periode.

Men viktig å merke seg at oppbygging av nye ruter og valg av destinasjoner er kompliserte saker og her er det mye vi vanlige folk ikke har oversikt over(det være seg etterspørsel innen cargo og forretningsreiser etc). Kan jo være Banglore-CPH blir en rute IndiGo starter.

https://simpleflying.com/sas-announ...igo-expresses-interest-in-copenhagen-service/
 
Re: SAS åbner København - Mumbai

Ja det är onekligen spännande att se vad IndiGo gör och hur ett eventuellt samarbete mellan SAS och IndiGo kommer att se ut.

Intressant att se att BLR är större unserved än BOM. Det trodde jag inte.
 
Re: SAS åbner København - Mumbai

Ja det är onekligen spännande att se vad IndiGo gör och hur ett eventuellt samarbete mellan SAS och IndiGo kommer att se ut.

Intressant att se att BLR är större unserved än BOM. Det trodde jag inte.

Passasjertall er en ting, men viktighet av direkte flyforbindelse for frakt av varer, er også avgjørende. Mumbai er og blir den største industribyen i India og er da særlig viktig innenfor tekstil, farmasøytisk, og bilindustri og regnes derfor som et viktig finansielt og kommersielt senter i India.

Det strategiske samarbeider som IndiGo nettopp inngikk med Air France-KLM, Delta og Virgin Atlantic virker utrolig interessant. Disse er alle selskaper som SAS samarbeider tettere og tettere med, så det er nok kun spørsmål om tid før det annonseres at også SAS inngår i dette. Hvis/når det skjer, vil man med å fly CPH-BOM få mulighet å ta seg videre innenriks fra MUMBAI til hvor-som-helst i India.
 
Re: SAS åbner København - Mumbai

Det stusses over at SAS velger MUMBAI og ikke CPH-BANGALORE.

Mulig at et høyere antall videreforbindelser ut fra Mumbai og større feed inn enn i Bangalore har spilt en rolle?
 
Re: SAS åbner København - Mumbai

Jag kan nog förstå varför de valde BOM istället för BLR. Precis som FBI2012 säger, frakt är också en parameter. Förstår att BLR är också en (secondary) hub för IndiGo, precis som BOM, men den är mer domestic. Rent geografiskt ligger BOM också mer lämpligt för oss i Europa och som jag fann på nätet "According to IndiGo’s management, Mumbai will now serve as the airline’s principal hub for Europe and West Asia " DEL är problematiskt med Pakistan och luftrum. Antar att det här är samma övervägande som IndiGo gjorde när de beslutade att MAN och AMS är från BOM och inte DEL, BLR, HYD...

Jag förstår inte hur SAS och IndiGO skall samarbeta och ta upp konkurrensen med Air india, få en stor feed in från Indien för vidare in i N Europa eller vidare mot N Amerika -om båda flyger från BOM...
 
Last edited:
Re: SAS åbner København - Mumbai

Denne tråden er vel nå nokså off topic så mods bør kanskje flytte de siste par postene (fra post 22) til et mer egnet tråd.
Det finnes vel en tråd som omhandler SAS rutenett og strategi etter CH-11/ i SkyTeam.

Men det er en god debatt og diskusjon som nå føres.
 
Back
Top