SAS A340-300 oppussing?

jcnorway

Moderator
Medlem
Klippet fra Seatguru.com om SAS sine A340-300:

SAS is in the process of reconfiguring these aircraft with new Business Class seats and an upgraded entertainment system. If you're on a reconfigured A340, this will be the layout. The video equipment blocks underseat room in Economy seats A,C,F,H except bulkheads.

Hvor langt har man kommet i dette arbeidet?
 
Tror det har stått der i flere år nå, helt siden de startet med ombyggingen av IC-flåten. Så vidt jeg vet er alle ferdig ombygd for en god stund siden.
 
Alle seter har skjerm i seteryggen foran (eller i armlenet) med diverse tv, musikk, spill samt utvendig kamera. I Business og economy flex er det "on demand" dvs man kan starte/stoppe filmene og musikken selv (i turistklasse går filmene kontinuerlig) Skjermer i hver stol har de hatt helt siden flyene var nye.
 
Last edited:
Denne oppgraderingen er vel ferdig. Det handlet om å utvide Business Class med noen nye rader, og seteantallet totalt sett gikk dermed ned til 245.
 
Det begynner å bli en stund siden alle 340 og 330 fikk installert de nye biz-stolene. Så lenge at mange av dem faktisk godt kunne ha vært pusset opp tildels mye.
Slik de stolene er nå i dag, er det igjen mange selskap som har passert SAS når det gjelder comfort og standard, og jeg tror at skal SAS henge med i businesskampen på IC så må det snart tas en ny runde hvor stolene byttes igjen til skikkelig Flatbed og ikke den harde "skråbenken" som brukes i dag.
 
Det begynner å bli en stund siden alle 340 og 330 fikk installert de nye biz-stolene. Så lenge at mange av dem faktisk godt kunne ha vært pusset opp tildels mye.
Slik de stolene er nå i dag, er det igjen mange selskap som har passert SAS når det gjelder comfort og standard, og jeg tror at skal SAS henge med i businesskampen på IC så må det snart tas en ny runde hvor stolene byttes igjen til skikkelig Flatbed og ikke den harde "skråbenken" som brukes i dag.

Jepp, fully flatbed er det eneste som duger:-)
 
Hva er egentlig oddsen for at SAS kan finne på å bytte ut buissnessclass stolene med flatbed stoler sånn som mange andre flyselskaper allerede har gjort?
 
Hva er egentlig oddsen for at SAS kan finne på å bytte ut buissnessclass stolene med flatbed stoler sånn som mange andre flyselskaper allerede har gjort?
Interessant spørsmål (jeg tror det er dårlig odds..).

Farmer said:
Det begynner å bli en stund siden alle 340 og 330 fikk installert de nye biz-stolene. Så lenge at mange av dem faktisk godt kunne ha vært pusset opp tildels mye.
Slik de stolene er nå i dag, er det igjen mange selskap som har passert SAS når det gjelder comfort og standard, og jeg tror at skal SAS henge med i businesskampen på IC så må det snart tas en ny runde hvor stolene byttes igjen til skikkelig Flatbed og ikke den harde "skråbenken" som brukes i dag.
Har ikke prøvd SK i C på longhaul selv, men synes den jevne trip report gir selskapet nokså gode skussmål i nevnte klasse. Noen med egenerfaring som kan sammenlikne med LX eller TG sine C seter?

jcnorway said:
Så det er personlig underholdningsystem installert på alle seter på A340-300?
someone said:
Det har det vært hele tiden og de ble levert med PTV da de kom i 2001-2002
Det er med andre ord noen sexy 10 år gamle LCD frimerker over matfatet ja :)
 
Har ikke prøvd SK i C på longhaul selv, men synes den jevne trip report gir selskapet nokså gode skussmål i nevnte klasse. Noen med egenerfaring som kan sammenlikne med LX eller TG sine C seter?

Setene SAS har på IC i biz er vel i grunnen samme mekanikken som både TG sine nåværende og LX sine gamle (som de holder på å få ut av A340'ene), LH har og veldig mange andre selskap har som "skråbenker".

Det er et par varianter, som hvorvidt armlenet mot midgang felles ned eller ikke, og noe av plasten er utformet litt inviduelt, men setene er i grunn akkurat de samme.

-A
 
Synes setene til SAS i biz blir mer og mer slitt. Er vel også rapportert tilfeller der det siste leddet i fotstøtten er borte. Har selv observert at skinnet i armlenene begynner å sprekke opp, bordet er litt på halv tolv, LCD-skjermen på 7H har vært umulig å få løs/opp. Ikke minst seteputene er så neds(l)ittet at det ikke er noe dempning igjen.

Nei, SAS må pusse opp hardproduktet sitt. Nye lie-flat seter, og nye større LCD-skjermer og AVOD utvalg. Softproduktet er jeg fornøyd med, og har ikke noe problem med plasten over maten ;)
 
Har de ikke AVOD på economy, ja da syns jeg faktisk det er på tide med en ny oppgradering.
 
Synes setene til SAS i biz blir mer og mer slitt. Er vel også rapportert tilfeller der det siste leddet i fotstøtten er borte. Har selv observert at skinnet i armlenene begynner å sprekke opp, bordet er litt på halv tolv, LCD-skjermen på 7H har vært umulig å få løs/opp. Ikke minst seteputene er så neds(l)ittet at det ikke er noe dempning igjen.

De aller fleste setene jeg har vært borti hos SAS de siste to årene at mange av bordene rett og slett knekker ned i midten og heller vekk fra setet, som gjør at det innimellom har vært vanskelig å ha maten være på bordet...

-A
 
tos ebg said:
Synes setene til SAS i biz blir mer og mer slitt. Er vel også rapportert tilfeller der det siste leddet i fotstøtten er borte. Har selv observert at skinnet i armlenene begynner å sprekke opp, bordet er litt på halv tolv, LCD-skjermen på 7H har vært umulig å få løs/opp. Ikke minst seteputene er så neds(l)ittet at det ikke er noe dempning igjen.

Nei, SAS må pusse opp hardproduktet sitt.

ph-ndr said:
De aller fleste setene jeg har vært borti hos SAS de siste to årene at mange av bordene rett og slett knekker ned i midten og heller vekk fra setet, som gjør at det innimellom har vært vanskelig å ha maten være på bordet...

Står på nippet til å bestille en C reise med SK for meg og dama, men må si det frister å revurdere til fordel for LX eller LH etter å ha tatt disse erfaringene i betraktning....
 
Står på nippet til å bestille en C reise med SK for meg og dama, men må si det frister å revurdere til fordel for LX eller LH etter å ha tatt disse erfaringene i betraktning....

LH er ganske likedann. I prinsippet er det samme stolen som SAS har og velger heller SK i C enn LH (har prøvd begge). LX sine gamle stoler er også det samme, men får du de nye hadde jeg selv trolig gått for det
 
Står på nippet til å bestille en C reise med SK for meg og dama, men må si det frister å revurdere til fordel for LX eller LH etter å ha tatt disse erfaringene i betraktning....

Om du kan få seter på LX sin nye biz (i hovedsak alt som er betjent av A330-300 og SFO), så er dette et knall produkt.

-A
 
Seatguru skal ikke skryte på seg å være oppdatert. Da jeg og kona fløy med Emirates fra Melbourne til Singapore/Dubai tidligere i år, stemte ikke seatguru sitt setekart med den faktiske konfigurasjonen på Boeing 777-300ER-maskinen. Seatguru hadde én seterad for mye på sitt setekart. Jeg blir derfor ikke overrasket om deres notis om SAS sine A340-300-maskiner ikke er oppdatert heller.
 
Back
Top