SAS A319-100 Retrojet

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Jeg som ikke har fulgt godt nok med, eller er dette det første bildet av hele maskinen?

http://www.skyliner-aviation.de/viewphoto.main?LC=nav2&picid=3046

Originally posted by Birger

Tja.

Er en tråd her om det samme.

http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=12914

Kun bilde av halefinnen der. Linkene over viser hele flyet.

Det er visst et 50-talls skjema som ligger til grunn her.Bare SAS på nacellene og delelinjen mellom grått og hvitt på skroget minner om 70-tallet.
Christian Valdemar? Han var da ingen viking,var han det?:question:

Så kult! Detta va stiligt! Men, sidan eg ikkje har fulgt godt nok med, kva i all verden er vitsen med å ha ein heil mengde ulike lakkeringer??

SAS Braathens er eit selskap slått sammen med SAS og Braathens Safe? Eller er det SAS Norway og Braathens Safe? Nokre fly reiser rundt med "Braathens" på lakkeringnen, nokre med "SAS", og nokre med eit lite merke av "SAS" etterfulgt av "Braathens" og fargen på buken og maskinene varierer. Og endå til er det sikkert fleire varianter som ikkje er i min viten. Eg trudde det skulle vera EITT selskap, med EIN logo/lakkering som ikkje gav rom for forvirring?

Anyone?

Originally posted by FBU 4EVER

Det er visst et 50-talls skjema som ligger til grunn her.Bare SAS på nacellene og delelinjen mellom grått og hvitt på skroget minner om 70-tallet.

Er ikke det et av de nyeste tilskuddene på det Danske Kongetreet ?

/G

Är alla SAS maskiner uppkallade efter kända vikingar som någon gång levt på riktigt?

Originally posted by P.A. VIKING

Tänkte samma sak. Babyprinsen har antagligen fått ge namn åt OY-KBO.

Originally posted by jikswoboB

Är alla SAS maskiner uppkallade efter kända vikingar som någon gång levt på riktigt?

Originally posted by P.A. VIKING

Tänkte samma sak. Babyprinsen har antagligen fått ge namn åt OY-KBO.

Ja,faktisk! De er det.En eneste gang de modifiserte litt på et vikingnavn var da "Huge Viking" ble overlevert.Skulle vært Hugin.Huge unnskyldte de seg med at det var en genitivsform av Hugin.
Christian Valdemar er noe helt nytt i SAS' navngiving.Når man ser på en del av de seneste vikingnavnene på 737,er det helt tydelig at de skraper bånn i bøtta og må finne på noe annet?:rolleyes:

Originally posted by zico77

Så kult! Detta va stiligt! Men, sidan eg ikkje har fulgt godt nok med, kva i all verden er vitsen med å ha ein heil mengde ulike lakkeringer??

SAS Braathens er eit selskap slått sammen med SAS og Braathens Safe? Eller er det SAS Norway og Braathens Safe? Nokre fly reiser rundt med "Braathens" på lakkeringnen, nokre med "SAS", og nokre med eit lite merke av "SAS" etterfulgt av "Braathens" og fargen på buken og maskinene varierer. Og endå til er det sikkert fleire varianter som ikkje er i min viten. Eg trudde det skulle vera EITT selskap, med EIN logo/lakkering som ikkje gav rom for forvirring?

Anyone?

Grunnen til at SASBraathens flyr med så mye forskjellig er at de ikke har fått malt om alt ennå. Alle skal bli seende like ut (bortsett fra stjernegrisen).

Når det gjelder denne så er den malt i gamle SAS farger siden SAS er 60år i år og det er en slags jubileumsmodell

Originally posted by JohnnyEagle

Hvorfor har den tysk registrering? er den bare midlertidig?

De har vel enten Tysk eller Fransk registrering alle ...til å begynne med ! -Test-registrering.

Boeing bruker jo også dette. F.Eks. går vel N1786B igjen på svært mange fly...

Ja,faktisk! De er det.En eneste gang de modifiserte litt på et vikingnavn var da "Huge Viking" ble overlevert.Skulle vært Hugin.Huge unnskyldte de seg med at det var en genitivsform av Hugin.
Christian Valdemar er noe helt nytt i SAS' navngiving.Når man ser på en del av de seneste vikingnavnene på 737,er det helt tydelig at de skraper bånn i bøtta og må finne på noe annet?:rolleyes:

Där ser man. Tack för den upplysningen. Att man frångår den tidigare hållna linjen vad det gäller vikinganamn kan kanske förklaras med förändringen av SAS bolagsstruktur. Vad vi vittnar om nu är möjligtvis ett försök att nationalisera SAS olika enheter. Det vill säga, i det här fallet förstärka SAS Danmarks danska profil. Här näst kanske SAS Sverige uppkallar något av sina framtida flygplan ”Ingvar Kamprad Viking”. Det vore väl läckert...

Stilig med en retrojet, men jeg er litt skuffet over at resultatet ble såpass halvveis som dette. En ting er at man mikser de forskjellige dragehodeliveryene litt, men jeg synes det er værre med buken og motorene. Det var vel ingen fly med dragehode og hvite vingemonterte motorer? Grå motorer og krom/aluminiumsfarge på buken tror jeg hadde blitt mye bedre.

Synes flyet er virkelig vakkert, jeg! Med all respekt for detaljkunnskapen om tidligere design mange her sitter inne med, så mener jeg at "retro" design ikke nødvendigvis betyr at det er en likest mulig kopi av tidligere liverys. Synes flyet har fått en fin kombinasjon av gamle og nye designelementer. Og 319 er virkelig en søt buss. ^_^

Kjempestilig!!! Det er ikke første gang man går vekk fra Viking navn... Etter OL i Albertville så kom jo Bjørn Viking og Vegard Viking - oppkalt etter noen skiløpere... Så hadde jo de norske Commuterflyen navn etter byer i Norge...en stund! Svenskene hadde vel også en DC-9 som ble omdøpt i forbindelse med det svenkse kongehuset tur til USA -The Viking King het vel den...

Veldig stilig! Synes A319 kledte disse fargene! Det er noe spesielt med Airbus og grå underside. Jeg vet ikke hvordan dette avviker fra det ene og det andre liveries som har vært igjennom tidene, men jeg er sikker på at de må ha tatt det beste fra begge dere nevner i tråden...

Back