Samferdselsdepartementet vil finne plass for tredje rullebane på OSL

Re: Samferdselsdepartementet vil finne plass for tredje rullebane på OSL

Morsomt at Miljøverndep. går inn for tredeling av flytrafikken, men samferdselsdep. går inn for OSL. Spørs hva som skjer i Regjeringen Knoll & Tott når saken skal behandles politisk.

1. Forslag fra Navarsete
2. Anke fra miljøheksa
3. Et salig kaos med gråtende SU-ere utenfor Stortinget og en Stoltenberg i demokratisk forhandling med sine "meningsfeller".

her er faktisk Liv Signe og jeg på bølgelengde igjen....:lol:

Originally posted by CK

her er faktisk Liv Signe og jeg på bølgelengde igjen....:lol:

Bare å vente til Bjørnøy angriper, CK ;) Da blir det innenriksfly til Rygge, kollektivtransport videre til Gardermoen (og tax-freen må du ta bussen til Torp for å få unna :p)

Det jeg lurer på da er jo hva OSL skal med den 3? LHR har bare 2 og der er det litt mer trafikk... Men det er sikkert noe "unikt" med Norge:smokin

Originally posted by ThomAAs
Det jeg lurer på da er jo hva OSL skal med den 3? LHR har bare 2 og der er det litt mer trafikk... Men det er sikkert noe "unikt" med Norge:smokin

I prinsippet enig, men det er nå engang slik at her oppe på furet værbitt kan det være mange årsaker til at man trenger større kapasitet per avgang enn på LHR - vi har, sånn i snitt ihvertfall, litt tøffere værforhold her enn London har.

Dessuten, fordi om britene ikke var ordentlig føre var, så betyr vel ikke det av vi ikke trenger å være det...? ;)

Finnes da for f.. meg mer fornuftige ting å bruke skattepengene mine på enn 3 rullebane på Gardermoen:old

Originally posted by ThomAAs

Dette er på sikt, ikke i morgen. Forøvrig godt at Navarsete kan ta et oppgjør med den øvrige politiske inkompetansen

Finnes da for f.. meg mer fornuftige ting å bruke skattepengene mine på enn 3 rullebane på Gardermoen:old

Helt sikkert, tenker du på høyhastighetsbaner i Sør-Norge? Dét er teit det.

Havner i samme kategori:wink

Originally posted by FBU

Det kan sikkert være, men dette er allikevel langt fra det verste jeg har hørt. Hvor mye vil det koste å anlegge en tredje bane, og hvor vil den ligge forresten? Får håpe at OSL slipper å få sin versjon av Polderbaan i AMS.

Spørsmål til ATC:
Hva er årsaken til at LHR kjører app.IMC med 2.5nm spacing. På OSL er det 5nm IMC og pinadø meg også ofte 5nm VMC.
Er det kun de idiotisk konstruerte "High Speed Turnoffs" (Som vel ikke kan kalles det lenger) som er årsaken eller ligger det i begrensninger på radar etc?
På LHR er flowen nærmest det doble av OSL . En og annen G/A blir det på LHR ,men det er "Operations Normal" Har på følelsen at en G/A på OSL er en "nesten katastrofe" Fra cockpit er en G/A normalt udramatisk og bare god trening.
Er det turn-offene event tekn.utstyr som er problemet er det vel god butikk å bygge om litt fremfor å bygge en 3.bane

http://www.boarding.no/art.asp?id=25142

Snakk om å blande kortene! Behovet for en tredje rullebane vurdert opp mot utbygging av jernbanen i Østfold og Vestfold!!

Mener Tenden at jernbaner på hver side av Oslofjorden har effekt på trafikken på OSL?

Denne type politisk inkompetanse er nettopp årsaken til at Norge har et så dårlig vei- og jernbanenett som vi har. Hvorfor? Jo, fordi man aldri klarer å prioritere, og dermed blir vikarierende argumenter tungtveiende.

Derfor ble OSL lagt til Gardermoen, derfor går helårsveien til Bergen gjennom Sogn, etc. etc.

Originally posted by FBU

Nå er OSL selvfinansierende og en eventuell rullebane vil nok bli finansiert av OSL selv, sp vil du slippe å bruke penger på en ny rullebane på OSL kan du heller reise med charter fra Rygge

Og det er bedre å ha litt for god kapasitet enn litt for dårlig....bare spør BAA

Originally posted by Trety

Det kan sikkert være, men dette er allikevel langt fra det verste jeg har hørt. Hvor mye vil det koste å anlegge en tredje bane, og hvor vil den ligge forresten? Får håpe at OSL slipper å få sin versjon av Polderbaan i AMS.

Har ikke OSL sin versjon av Polderbaan på Rygge? :-)

Ligger den påtenkte 3dje rullebanen inne i for Masterplanen for OSL tro?
Eller er dette kun forpost fektninger?

Greit nok å holde av areal til en 3 rullebane (da behovet vil komme), selv om det er ~15 år fram i tid før det er nødvendig med 3 rullebane.

Back