Salalah, Oman med SK+, MS C & QR C&F

nime

ScanFlyer Silver
Vi har et problem. Stort sett alltid. Et skikkelig luksusproblem, egentlig.

"Hvor skal vi dra nå?" er det evinnelige spørsmålet, som gjerne må besvares raskt og impulsivt, i tilfelle det dukker opp billige billetter til et eller annet sted vi har lyst til å reise til, eller steder vi ikke har tenkt på at vi har lyst å reise til.

Opprinnelig var planen vår å gå for en reise med EK, og EK Gold, siden vi er >this close< til å oppnå det, men siden alle rimelige C/F-billetter (bak i bussen på langtur er ikke lenger en option) med EK gikk til steder vi har vært før, så tenkte vi at vi like gjerne kunne vente litt med å sanke de siste nødvendige poengene. Vi har tross alt frem til september i år til å sikre gullet, og det kommer jo mange lange helger og en sommerferie også før den tid. Dermed ble flere muligheter åpnet, noe som nødvendigvis ikke er bra.

Mye frem og tilbake, før vi tilslutt oppdaget QR sitt 2-for-1 tilbud i C. En liten hake var at tilbudet gjaldt ex Afrika.

Offer valid for travel from Algeria, Egypt, Ethiopia, Kenya, Morocco, Mozambique, Nigeria, Rwanda, South Africa, Sudan, Tanzania, Tunisia, Uganda.

Mange destinasjoner ble solgt til en ganske billig penge, og ex-CAI var det priser på rundt 7800kr tur/retur til Houston blant annet. Det eneste kriteriet vi hadde akkurat da, var sol, varme og strand.. vinter og snø har vi hjemme, så vi trenger ikke reise for å finne mer av det. Etter enda mer frem og tilbake falt valget på Oman, nærmere bestemt kystbyen Salalah sør i landet. Neste oppgave var å finne ut en mer eller mindre lur reiserute for å komme seg dit.

Fortsettelse følger... om det er interesse for det?
 
Garantert!
En leser er nok! :)

Fra vi oppdaget tilbudet til det gikk ut på dato var det bare et par dager, så dermed ble følgende reiserute sydd sammen i løpet av et kvarters tid en mørk kveld i desember: CAI-DOH-SLL-DOH-CAI-DOH-OSL i C+F.

Da gjensto det bare å finne ut hvordan man skulle komme seg til Cairo. Det er mange måter å komme seg til Cairo på, men hva kan vel være bedre enn å se hvordan det er å fly med EgyptAir dit? MS har en rute mellom CPH-CAI, og prisene i C var ikke så verst. Vi sjekket prisen fra OSL også, det var omtrent identisk. Vi har kun hatt en flytur med MS tidligere, på 5th freedom-ruten mellom KUL-BKK, som vi synes var helt greit, så vi tenkte at vi fint kunne klare oss et par timer uten sprudlevin på veien ned. Hva i granskauen tenkte dere da, er det sikkert mange som lurer på. Vi lurte på det selv noen sekunder før vi booket OSL-CPH-CAI på EgyptAir sin nettside, med SAS Plus i codeshare mellom OSL-CPH, og MS C mellom CPH-CAI. Champagne kom det til å bli nok av likevel ;)

Vi booket ikke gjennomgående billetter, bookingen ble delt opp i CAI-DOH-SLL-DOH-CAI og CAI-DOH-OSL, hvilket betydde at vi måtte legge inn god tid til videreforbindelsene våre. Sikkert kjedelig å bli stående igjen på bar bakke i CAI om man blir forsinket. QR selger sine C-seter som F-seter på regionale ruter, CAI-DOH og DOH-CAI er booket som F, men man får C sete med F bagasjekvote, service og servering. Ganske artig.

Alt av vinterklær ble lagt igjen hjemme, før vi tok en taxi til stasjonen og til toget som skulle ta oss til OSL. Begivenhetsløs tur som gikk på skinner, mens man drakk glovarm automatkaffe, kikket ut på et snødekket landskap og drømte om sol og varme...

Prøvde først innsjekksautomaten, men den ga oss bare beskjed om å gå til innsjekking. Dermed gikk vi til SAS-skranken. "Skal dere til Egypt? Da er det charter." Tydeligvis ikke vanlig at folk reiser nedover dit på rutefly.. Vi fikk omsider sjekket inn, men kun på OSL-CPH. Videre innsjekking måtte gjøres i transferdesk på CPH. Bagasjen ble derimot sjekket gjennom hele veien. Går visstnok greit selv uten boardingkort.

Så ingen åpen fasttrack gjennom sikkerhetskontrollen, så vi gikk i den vanlige køen, som slett ikke var noen kø denne morgenen. Kun 2-3 foran oss, så det var ikke noen ventetid. Vi ble begge plukket ut til vilkårlig ekstra beføling, av med sko og stå med armene ut. Å ta av seg skoa i sikkerhetskontrollen og deretter måtte traske rundt i sokkelesten på den møkkete matta der er ikke akkurat noe man setter pris på. Kunne godt vært et litt renere område for denslags. Deretter var det 5 minutter intens glaning på plastikkposen med flytende ting i.. "Er den 100ml..? Den ser så stor ut. Åh, det står 75ml på den. Men den kan vel ikke være bare 75ml når den er så stor?" Og så videre. Av og til begynner man å lure...

Fikk tatt ut litt USD før vi vandret gjennom taxfreehelvetet.. (trenger ikke utdype hvorfor vel..), deretter raskt opp i loungen for en bitteliten matbit før avgang til København. Vi besøker ikke SAS Business Lounge så veldig ofte, og det som var en gledelig overraskelse var oppussinga siden sist vi var der. Utvalg av mat og drikke var derimot like håpløst dårlig, og strengt tatt er det ingenting der som frister i det hele tatt.

DSCF0857x.jpg


DSCF0858x.jpg


Var dumme og satte oss ved siden av TV'en med en kopp kaffe. Ikke lenge etter kommer en av de ansatte med 2 gjester på slep, skrudde på 3-mila og opp med lyden. Gjestene fikk fjernkontroll med beskjed om å bare skru opp lyden mer hvis de ville det. Gjestene var visstnok ikke så veldig interessert i TV'en likevel. Er muligens sær og veldig lite interessert i langrenn, men det hadde kanskje vært greit å ha lyden på et litt lavere volum på et sted som er ment for å slappe av før man reiser.

Nuff bitsjing! Blir mer av det senere :p
 
Last edited:
OSL-CPH MS9445/SK1467 B737-600 LN-RPS, sete 2D+2F

Grei tur, masse beinplass på rad 2. Valgte bare en Cola Zero og en pose nøtter.

DSCF0864x.jpg


Bråbrems på rullebane i CPH, og raskt inn til gate. Selvfølgelig kjapt av flyet og rett bort til transferdesk for å ordne boardingpass for turen til cairo. Det ble litt febrilsk tasting bak der, for de kunne ikke finne bookingen vår, men det løste seg kjapt: MS bytter nemlig om på fornavn og etternavn, så når man søker opp på f.eks. checkmytrip.com, så må man legge inn fornavn + pnr. Med nye boardingpass i hånda satte vi kursen mot SAS Business Lounge. Første gang der inne for begge, så det var jo litt interessant. Men bare litt. Helt OK for å slå ihjel en time eller 2 mens man venter på sin neste flytur. Litt slitent, typisk skandinavisk. Ikke det helt store utvalget av mat og snacks, men greit nok om man er sulten nok. Tok ikke noe spesielt med bilder derfra, stedet er godt dokumentert fra før av. Satt bare der en kort stund før vi måtte videre til neste fly.

DSCF0892x.jpg
 
Last edited:
CPH-CAI MS760 B737-800 SU-GEB, sete 14A+14B

Litt kluss ved gate, siden en familie på 4 antakelig hadde glemt å be om seter på samme rad. Ble lang kø, men etterhvert løste det seg opp, og boarding startet umiddelbart fra venteområdet. Rakk derfor ikke ta noen bilder av flyet utvendig, men det hadde heller ikke vært mulig fra den gaten. Synd, for livery'et til MS er veldig flott, synes vi! Laget et mentalt notat om flyets regnr, så ta det med en klype salt. Det var sjekk av pass ved flydøren før vi fikk gå ombord, men det gikk helt fint. Fant raskt fram til våre plasser på rad 14. Rad 14 høres umiddelbart ikke bra ut, men i MS sine 737-800 er det egentlig rad 6, altså bakre rad i C. Av en eller annen grunn starter nummereringen på rad 8 helt framme.

DSCF0896x.jpg


MS har installert helt greie seter i C, utdatert i forhold til mye annet, men komfortable og utrolig mye bedre enn intra-europeisk med blokkert midtsete. Helt OK fargeskjema også, i lyseblått, beige og gulltoner.

DSCF0897x.jpg


Bra med beinplass også.

DSCF0898x.jpg


Svære IFE-bokser, men beina rekker ikke fram dit uansett.

DSCF0900x.jpg


Sniktitt bakover i Y-kabinen

DSCF0899x.jpg


Noen smådetaljer..

DSCF0901x.jpg


Likte spesielt den gullfargede setebeltelåsen. På et gullfarget belte. BLING!

DSCF0904x.jpg


Pre-departure drinks.. MS er som kjent et knusktørt selskap hva drikkevarer angår, så da ble det vann og juice på oss.

DSCF0902x.jpg


Et lite kabinpanorama før pushback.

DSCF0908x.jpg
 
Last edited:
Sikkerhetsfolderen... som tilfeldigvis ikke ble liggende igjen :P

DSCF0909x.jpg


DSCF0910x.jpg


DSCF0911x.jpg


Skjermen i seteryggen foran, ikke den største, men bedre enn ingenting.
Dagens pre-flight bønn.

DSCF0912x.jpg


Ganske så grått og trist i København denne dagen...

DSCF0913x.jpg


... men over skyene skinner sola alltid.

DSCF0924x.jpg


Lys og trivelig kabin

DSCF0926x.jpg


Fikk utdelt et par landingskort, greit å fylle det ut med en gang.

DSCF0929x.jpg
 
Etter en kort stund var det klart for servering! EgyptAir er faktisk ikke så ille når det gjelder maten. Alt ble servert på et brett, men det gjøres jo også av flere andre flyselskap. Slo på stortromma, og bestilte en 7Up Light også :p

DSCF0931x.jpg


Stilig mønster på porselenet!

DSCF0934x.jpg


DSCF0936x.jpg


DSCF0937x.jpg


DSCF0938x.jpg


Fikk ingen meny, valget sto mellom kylling og.. et eller annet.
Det ble kylling :p
Med en mild sennepsaktig saus til. Som faktisk smakte ganske godt.

DSCF0941x.jpg


Litt dessert & kaffe var det også plass til :D

DSCF0945x.jpg


DSCF0946x.jpg


DSCF0947x.jpg


Vi ble gode og mette av all maten, og på dette tidspunktet fant frua ut at hun ville prøve å se om hun kunne få med seg en kopp eller tallerken fra EgyptAir.. kjekt med noen flysouvenirer vel? Hun spurte flyvertinnen om hun kunne få kjøpt noe, men svaret var som ventet nei. Med et smil riktignok. Jaja, forsøket verdt, tenkte vi.

Etterhvert var det tid for å slappe av litt, og seteryggene ble lent helt tilbake. Puter og tepper hadde vi også, og det ble også tid til å få med seg en film. Ikke altfor rikholdig IFE, men vi fant begge noe vi ikke hadde sett tidligere.

DSCF0953x.jpg


Prøvde å få til et bilde i mørket med vingen, men ikke helt heldig.

DSCF0963x.jpg


Helt mot slutten av turen fikk vi små pyramidesjokolader. Nice touch!

DSCF0965x.jpg


...og ikke mange minuttene etterpå kom jammen flyvertinnen tilbake, smilte stort og overrakte et sett med EgyptAir servise til frua :D

DSCF2645x.jpg


Landing gikk fint, og etter kort tid var vi på gate ved terminal 3. Kjøpte visa on arrival for $15 i en av lukene og var kjapt gjennom passkontrollen. Bagasjen kom først på båndet, så priority tag virket i CAI iallefall :D
 
På grunn av at vi ikke hadde gjennomgående billetter, la vi derfor inn en natt på Radisson Blu Cairo Heliopolis, som vi booket for 28000 CC-poeng. Vi hadde forhåndsbestilt transfer og ble plukket opp av hotellets shuttlebuss, og etter noen få minutters kjøretur var vi i bydelen Heliopolis som ligger et steinkast unna flyplassen.

Litt tregt ved innsjekk, men etterhvert fikk vi da et rom. One Bedroom Suite, på hjørnet i 6. etasje. Var et fruktfat på rommet, men aner ikke om det hadde noe med Concierge å gjøre.

DSCF0977x.jpg


DSCF0989x.jpg


DSCF0972x.jpg


DSCF0971x.jpg


DSCF0978x.jpg


Hotellet ga et greit førsteinntrykk, men kikket man litt nærmere etter så var det tydelig at vedlikeholdsbudsjettet var på et minimum, det begynte å bli frynsete og slitent her og der. Fuktighetskrem etc sto åpnet og halvbrukt igjen fra forrige gjest, så det er klart at det spares nok inn på enkelte områder...

DSCF0972x.jpg


Utsikt ned i lobbyen

DSCF0979x.jpg


Ut mot gata, for et salig kaos med tuting og biler og folk overalt.

DSCF0986x.jpg


Søvnen kom snikende på tross av bråket fra trafikken utenfor, og vi sov helt til tutingen begynte igjen neste morgen.
 
Etter noen timers søvn så var det tid for frokost! Stort utvalg til frokost, det er sikkert og visst.

DSCF2332x.jpg


DSCF0998x.jpg


DSCF0997x.jpg


DSCF0996x.jpg


Litt merkelig 'service' var det jo, så fort du la fra deg noe mer enn et par sekunder, så kom betjeningen og fjernet det. Kaffe og alt ble bare borte når vi skulle hente oss noe mer å drikke.. i tillegg fikk man en lapp man måtte krysse av hvor mange personer man var, og signere på, dvs de sto og ventet på at man gjorde det. Ikke snakk om å legge igjen lappen her nei!

DSCF0993x.jpg


Tiden for avreise nærmet seg, så vi tok hotellets shuttlebuss tilbake til flyplassen, hvor vi ankom Cairos beryktede Terminal 1 cirka to og en halv time før avgang til Doha. Shuttlebussen kostet $10 per vei, men det er helt greit, da slipper man å styre med penger til taxi. Ble likevel spurt om "Where's my tips?" når vi gikk av bussen. Konseptet med baksheesh er greit nok det, men det var ingen 'service' inkludert annet enn kjøringen man allerede hadde betalt for. Men det gikk fint likevel.

DSCF1014x.jpg


Antydning til kaos ved inngangen til terminalen, men det var bare å skyve bagasjetralla gjennom den lille folkemengden, som delte seg som om Jesus selv kom gående, lempe bagasjen på båndet for "scanning" og vise frem pass og billett for å komme inn. QR sin innsjekk lå ca 4 meter fra inngangen, så det var ikke akkurat langt å gå. Innsjekk gikk raskt og smertefritt, og etter å ha fylt ut avgangsskjemaet passerte vi passkontrollen som stemplet oss ut av Egypt, mindre enn 24 timer siden vi ankom.

Vandret litt rundt i terminalen for å kikke litt før vi gikk opp i C/F-loungen.

DSCF1027x.jpg


DSCF1017x.jpg


DSCF1028x.jpg


DSCF1030x.jpg


DSCF1033x.jpg


Stort skilt, umulig å gå glipp av :p

DSCF1019x.jpg


DSCF1021x.jpg


Nesten fullt med folk.

DSCF1023x.jpg


DSCF1024x.jpg


..og en "Good Old English Pub" utenfor loungen.

DSCF1025x.jpg
 
CAI-DOH QR1304 A330-300 A7-AEG, sete 2A+2C

Det er bussgates på Terminal 1, og alle må gjennom en ny kontroll av pass og boardingkort... eller rettere sagt, 3 kontroller. En før man legger håndbagasje på båndet for scanning, en rett etter at man har passert den første kontrollen, og enda en kontroll før man får lov å gå på bussen. Det er en egen buss for F-passasjerer

DSCF1035x.jpg


Fikk øye på litt av hvert på den korte turen ut til flyet, Gulf Air har et livery som ligner C-setene ombord i MS sine 738 :p

DSCF1036x.jpg


Kjapt bilde fra bussen :)

DSCF1037x.jpg


DSCF1038x.jpg


Vi ble ønsket velkommen ombord, og vist frem til våre seter på rad 2.

DSCF1039x.jpg


Ikke bare vi som er ute med kameraet hele tiden.. hehe

DSCF1040x.jpg


DSCF1042x.jpg


DSCF1044x.jpg


En liten kikk bakover i Y-kabinen.

DSCF1046x.jpg


OK beinplass, men ikke på langt nær så god som i 777'en.

DSCF1047x.jpg
 
Pre-departure drinks ble servert... Krug på vinlisten gjør valget temmelig enkelt!

DSCF1050x.jpg


Hele vinlisten for de som er interessert. We went with the Krug all the way.

DSCF1052x.jpg


DSCF1054x.jpg


DSCF1056x.jpg


DSCF1057x.jpg


DSCF1058x.jpg


Portvinen var forøvrig fantastisk god!!

DSCF1059x.jpg
 
Elsker arabisk kaffe og dadler!

DSCF1065x.jpg


Taxi til RWY.

DSCF1067x.jpg


Restene av EgyptAir sin B777-200 SU-GBP, nå plassert på paller.

DSCF1071x.jpg


https://www.google.com/maps/@30.1260456,31.4275806,381m/data=!3m1!1e3?hl=en

Grunnen til at den står der er pga brann i cockpit mens den sto på gate F7 på Terminal 3.

http://www.avherald.com/h?article=44078aa7&opt=0

Et par andre fly også, CentrAfrique Air Express B727 TL-ADY, og Midwest A310 SU-MWA.
Ingen av dem ser ikke ut til å skulle fly igjen.

DSCF1074x.jpg


Takeoff!

DSCF1075x.jpg


DSCF1078x.jpg


Tid for mer Krug og en amuse bouche.

DSCF1084x.jpg


Mezze til forrett.

DSCF1092x.jpg


Fruen valgte biff til hovedrett, ingen god ide. Den var ikke bra.

DSCF1093x.jpg


Jeg valgte fisk, som var ganske god.

DSCF1094x.jpg


Et sted over Saudi-Arabia.. sand og stein så langt øyet kan se.

DSCF1095x.jpg
 
Last edited:
Ost, portvin, espresso og sjokolade må man ha!

DSCF1096x.jpg


DSCF2443x.jpg


DSCF1099x.jpg


Flott lys i kabinen!

DSCF1114x.jpg


Ikke langt unna landing i DOH.

DSCF1120x.jpg


DSCF1126x.jpg


On the ground!

DSCF1135x.jpg


787 i ferd med å bremse ned...

DSCF1141x.jpg


Endelig parkert!

DSCF1148x.jpg


Vi takket pent for turen, og gikk ned trappen til den ventende bussen. Interiøret var nesten som EK sin F-buss med separate stoler. Helt OK.

DSCF1150x.jpg


DSCF1151x.jpg


Etter en veldig lang rundtur ble vi sluppet av på Premium Transfer Terminal. Frem med boardingkort, og gjennom en rask sikkerhetskontroll, og deretter guidet til Business Class Loungen.

DSCF1155x.jpg
 
Du snakker om Portvin!
De har jo Chateau d'Yquem til dessertvin. Smakte du ikke på den? Koster jo 3500 NOK pr flaske og er en klassiker!!
 
Back
Top