Salalah, Oman med SK+, MS C & QR C&F

SLL-DOH QR C, A320-200 A7-ADB, sete 2A+2C

Innsjekk på SLL gikk veldig greit, vi var de eneste i C på denne turen.

DSCF2108x.jpg


Fikk utlevert boardingkort for både SLL-DOH og DOH-CAI, artig med QR C-boardingkort hvor det står Oman Air og F på.

DSCF2124x.jpg


Vi fikk også en invitasjon til Oman Air-loungen - spennende! Loungen lå i 2. etasje, så vi tok heisen opp og fant frem til lounge-inngangen. Denne finnes det ikke mange bilder fra, så vi gjorde vårt beste for å dokumentere litt til tross for det blå lyset som dominerte hele rommet. Vi var også de eneste besøkende i loungen.

DSCF2118x.jpg


DSCF2121x.jpg


Ganske liten lounge, men mer enn nok plass når man er alene der :)

DSCF2122x.jpg


DSCF2138x.jpg


Ikke det helt store tilbudet i loungen, men vi var heller ikke så veldig sultne.

DSCF2129x.jpg


DSCF2130x.jpg


DSCF2128x.jpg


Tilogmed egne Oman Air tissue boxes :)

DSCF2127x.jpg


Boarding ble annonsert, og vi tok heisen ned for å kikke litt der. Fikk ikke mange minuttene, boardingen startet omtrent med en gang vi kom ned.

DSCF2112x.jpg


DSCF2115x.jpg


Omtrent alle som gikk ombord tok bilder utenfor flyet! De fikk også hjelp av bakkepersonalet :)

DSCF2151x.jpg


DSCF2157x.jpg


Vi fant oss fort til rette i setene våre, og med den vanlige pre-departure servicen bestående av noe å drikke og utdeling av amenity kit og hodetelefoner var det bare å lene seg tilbake, og både grue seg og glede seg til turen hjem.

Salalah fra luften, litt synd at vi aldri så dette synet i dagslys.

DSCF2188x.jpg


Samme seter som på turen ned. Det er egentlig bra at vi var alene i kabinen, når man legger ned disse setene blir det ikke mye plass for de som sitter bak, så det er nok ikke så rart at QR bytter dem ut. Selve setet er likevel ganske komfortabelt, men klart dårligere enn C-setene i resten av flåten.

DSCF2194x.jpg
 
Nattens måltid for fruen, jeg tok bare en smoothie :)

DSCF2199x.jpg


Resten av turen ble tilbragt i et godt tilbakelent sete, under et teppe og med hodet plantet på puten. Plutselig var vi på vei ned, og landet kort tid senere.

DSCF2210x.jpg


Det ble antakelig parkering lengst mulig unna premiumtransferterminalen, men vi kom da dit til slutt! I en buss helt for oss selv.

DSCF2211x.jpg


Denne gang skulle vi ikke inn på den høyre siden av loungen. Med F-boardingkort ble vi vist inn til venstre denne gang, i First class Lounge.

DSCF2212x.jpg


Ikke veldig folksomt på den tiden av døgnet, så det passet oss ganske bra. Selve loungen er stort sett likt møblert som Business Class Lounge, men den er ikke like stor og trafikkert.

DSCF2215x.jpg


DSCF2216x.jpg


Frokost var i ferd med å forberedes, så siden vi var sultne begge to, så ble det litt frokost på oss.

DSCF2220x.jpg


DSCF2221x.jpg


DSCF2224x.jpg


DSCF2225x.jpg


DSCF2227x.jpg


DSCF2229x.jpg


Tidlig morgen i gamlelandet, så da måtte vi jo skrive dette innlegget :)

DSCF2230x.jpg


Flott soloppgang i Doha, og en vanvittig maurtue av kjøretøy og folk utenfor..

DSCF2236x.jpg
 
Soverom og hvilerom var opptatt, men vi var ikke så fryktelig trøtte heller, så vi fant oss et lite hjørne. Men.. man kan jo ikke sitte i First Class Loungen uten å nyte den skikkelig! Oh yes, de serverer Krug der også.

"Virgin bottle, Sir!" gjentok seg et par ganger.. :)

DSCF2234x.jpg


DSCF2238x.jpg


Served with a smile :)

DSCF2239x.jpg


Plaskebasseng for de som vil...

DSCF2246x.jpg


Ikke akkurat folksomt.

DSCF2257x.jpg


Flighten til CAI ble ropt opp, og dermed så var det på tide gjøre seg klar og komme seg til gate.
 
DOH-CAI QR1303, A330-200 A7-AFP, sete 3A+3C

Buss ut til A332'en som skulle ta oss til Cairo, men noen fikk faktisk bil også.

DSCF2259x.jpg


DSCF2261x.jpg


Vi ble ønsket velkommen ombord nok en gang, og eskortert frem til setene våre.

DSCF2262x.jpg


Glemte litt kabinbilder denne gang, men så og si identisk som i A333'en.

DSCF2265x.jpg


Uansett hvor gode seter man har, så er det et par stykker som alltid har de feteste setene fremst i bussen.

DSCF2266x.jpg


Pre-departure drinks. Måtte ha en ørliten pause fra boblene :)

DSCF2267x.jpg


Måtte jo kikke litt ut av vinduene også, og vi fikk også med oss Emiren av Qatar sin 747SP (VP-BAT)

747sp.jpg


Pluss en 777-300ER med Barcelona FC livery (A7-BAE)

DSCF2281x.jpg


Kort tid etterpå var vi klare for takeoff, og Doha forsvant under oss før vi svingte vestover mot Saudi-Arabia og Cairo.

DSCF2284x.jpg


DSCF2285x.jpg
 
Last edited:
Dagens vinkart.. vi kom ikke lenger enn til å utforske de to første sidene, dessverre

DSCF2275x.jpg


DSCF2270x.jpg


DSCF2271x.jpg


DSCF2272x.jpg


DSCF2273x.jpg


DSCF2274x.jpg


Menyen

DSCF2276x.jpg


DSCF2277x.jpg


Og selvfølgelig... kan ikke spise frokost uten?

DSCF2288x.jpg


Fruens spinach & cottage cheese patties with grainy mustard potatoes & fig chutney - meget godt!

DSCF2289x.jpg


Og min ricotta & bell pepper frittata with grilled chicken sausage - ikke noe kulinarisk høydepunkt akkurat.

DSCF2291x.jpg
 
Noen som fortsatt leser her? Well IDFC, I'm writing anyway!

Vi slappet av resten av turen med gode drikkevarer og en film, før vi plutselig suste inn over Cairo. Fikk ikke øye på pyramidene, men resten av utsikten var god!

DSCF2295x.jpg


Litt forskjellig fra EgyptAir

DSCF2297x.jpg


Ikke vanskelig å gjette dagens destinasjon her :)

DSCF2300x.jpg


En Afriqiyah Airways A320-200 5A-ONM

DSCF2302x.jpg


Vi parkerte ikke mange hundre meterne unna Terminal 1, så bussturen inn gikk ganske raskt. Vi hadde forhåndsbeooket transport til og fra hotellet vårt for natten, det kostet $20 totalt og vi var enige om at det var vel verdt pengene! Rett etter at vi hadde kjøpt nye visa-stickers, så sto det en representant fra hotellet med vårt navn på et skilt.

Then magic happened.

Svisj-svisj, rett gjennom passkontroll, tollkontroll og til shuttlebussen. Fra toppen av flytrappa til resepsjonen på hotellet tok det 20 minutter. Rakk kun et bilde ut vinduet bak..

DSCF2304x.jpg


Vi hadde valgt Radisson Blu Heliopolis nok en gang, siden det lå relativt nært flyplassen. Innsjekk gikk greit, med beskjed om at vi hadde blitt oppgradert, med tilgang til Business Class Lounge. Takket pent for det, og tok heisen opp i 2. etasje til vår One Bedroom Suite. Greit nok for en natt, men som nevnt tidligere så er hotellet noe frynsete i kantene, med et skrantende vedlikehold. Halvfulle krukker med fuktighetskrem... :skep Nice touch!

Ingen velkomstgave på rommet heller - skandaløst frekt gjort av hotellet, man er da ikke KÅNNSIØRDSJ for ingenting! :naughty:

DSCF2318x.jpg


DSCF2320x.jpg


Rom fikk være rom, så vi gikk en tur bort i loungen isteden, og det skal sies at den er temmelig god til lounge å være. Bra utvalg av GOD mat og drikke, kaker, frukt og snacks dagen lang, og vin og øl tilgjengelig på kveldstid. Litt merkelig at de tar betalt for bruk av internett i loungen når det er gratis på rommet..

DSCF2323x.jpg


DSCF2324x.jpg


DSCF2325x.jpg


DSCF2326x.jpg
 
Vi prøvde det meste :)

DSCF2334x.jpg


DSCF2335x.jpg


DSCF2336x.jpg


DSCF2340x.jpg


DSCF2342x.jpg


DSCF2343x.jpg


Etter å ha fråtset litt så bestemte vi oss for å slappe av litt i solen ved bassenget i 9. etasje. Plaske-plaske!

DSCF2365x.jpg


Dag ble til kveld, og vi tittet inn i loungen igjen for en øl før det var tid for å kaste inn håndkledet. Morsomt at Heineken brygges i Arab Republic of Egypt!

DSCF2345x.jpg


Etter en forholdsvis god natts søvn gikk vi ned for en tidlig frokost i spisesalen. Vi hadde valget mellom å innta frokosten i loungen eller i spisesalen, men satset på at det gode utvalget i der ville banke loungen ned i støvlene any day.

DSCF2348x.jpg


DSCF2349x.jpg
 
Hoy! Jeg leser fortsatt! Kost meg masse med bilder og skildringer. Ser nesten ut som Salalah og Oman er en plass jeg kunne tenke meg å besøke en gang. Er det greit å være to? Eller går det an å reise dit alene og?

Gleder meg til fortsettelsen!
 
Flyet vårt til Doha gikk ikke før på ettermiddagen, og vi tenkte tanken om å komme oss ut til pyramidene for å få sett dem. Men vi slo det fra oss, vi orket ikke stresse med det. Egypt kommer til å være billig i overskuelig framtid, så det er alltids mulig å ta seg en helgetur ned dit om man vil det. Dermed hadde vi god tid til å nyte solen ved bassenget en stund, og vi måtte også ut og gå en tur i strøket rundt hotellet. Man kan ikke med god vilje engang påstå at egypterne er spesielt interessert i å ha det ryddig og pent rundt i gatene, ihvertfall ikke der vi gikk :) Men, mye artig å se på for oss førstegangsbesøkende i Egypt, selv om det bare var i gatene rundt hotellet.

Mange gamle folkevognbobler i gatene!

DSCF2353x.jpg


Noen i litt verre stand enn andre..

DSCF2357x.jpg


Chilled meat transport? Ser ikke ut som om den lastebilen har rullet en meter på lenge. Mye luft øverst i dekkene da, mangler bare litt nederst :)

DSCF2358x.jpg


Gotta love them design skills.. hvorfor har ingen tenkt på å henge opp gamle dekk i trærne før?

DSCF2359x.jpg


In love! Suss!

DSCF2360x.jpg


Oh yes, Shaggy Optics! Let me find my money :)

DSCF2362x.jpg


Snatch Resturent..?

DSCF2364x.jpg


Ting begynte å gå litt skeis ved utsjekk. Vi hadde bestilt returtransport til flyplassen, og gikk ned omtrent et kvarter før tiden for å sjekke ut. Kort fortalt var det vanvittig mye krøll ved utsjekk, hotellet ville ha betalt for både rom, oppgradering, frokost, tilgang til lounge + skatter og avgifter. På et rom som ble bestilt på poeng. Ble heftet i nær 40 minutter før tålmodigheten vår tok HELT slutt.

"But we only upgrade to next category, you would know if you were upgraded."

*kokepunkt getting close*

Hvordan i granskauen skal vi vite det da, når vi står i innsjekk og får beskjed om at vi har blitt oppgradert? Det var det ikke noe godt svar på. Vi har aldri før måttet minne et hotell på top tier status... KÅNN-SI-ØRDSJ, goddammit! Breakfast is included! Enden på det ble at vi betalte $20 for shuttlebussen, som var det eneste vi hadde bestilt. Man kan trygt si at vi har kontaktet CC i ettertid.. og det er synd at hotellet som i stor grad var helt greit, klarte å ødelegge opplevelsen ved utsjekk.

Shuttlebussen var ikke kjørt frem engang heller, så vi måtte vente enda 10 minutter på den. Nær en time etter planlagt tid fikk vi endelig dratt avgårde til flyplassen, og ble sluppet av ved den ene åpne inngangen til Terminal 1.
 
Last edited:
CAI-DOH QR1302, B777-300ER A7-BAZ, sete 2A+2C

Det var ikke så mange folk som sto rundt inngangen, så bagasje ble scannet og dokumenter ble skrutinert, og etter et minutt sto vi på QR sitt lilla First Class-teppe. Vi leverte fra oss pass, bookingbekreftelse og STPC-dokumentet (Stop-over paid by carrier), og fikk raskt tilbake et departure card, et sett brand spanking new boardingkort og en invitasjon til loungen.

DSCF2375x.jpg


Nå.. var litt usikker på om dette skulle tas med i tripreporten... men en tripreport er nå engang en tripreport, og selv om det for det meste går på skinner, så... men som et slags 'forsvar' vil vi si at vi er over snittet reisevante, og har stort sett full kontroll på alt. Stort sett alltid. Vi stiller oss i køen for passkontroll, bak oss i køen står det en kineser som knapt snakker engelsk, og spør oss hva han skal gjøre med skjemaet. Elskverdige og hjelpsomme som vi er prøver vi etter beste evne å forklare.

"Just fill in your name, passport number.." etc.

Vår tur i passkontrollen.

Vi blir avvist. Said Chinese man looks at us with big eyes.

Vi har ikke fylt ut våre egne departure cards. Ut av køen, fylle ut så blekket spruter, tilbake igjen. Alt OK.

Vi blir enige begge to om at vi setter den på kontoen for stresset ved utsjekk. OK? :spin

Passkontroll blir forsert, passet sjekkes igjen rett etter passkontrollen for å kontrollere at det er stemplet. Lounge besøkes (tidligere beskrevet så gjør ikke det igjen). Passet sjekkes på nytt ved inngang til gate, passet sjekkes for stempel rett etter sikkerhetskontroll ved gate, passet sjekkes for stempel når man går på bussen. Egypterne er flinke til det, det skal de ha.

Tilslutt var vi framme ved flyet, og når man får sjansen til å stå noen meter unna en imponerende stor og kraftig GE90-115B, så gjør man det.

DSCF2378x.jpg


vi ble ønsket velkommen ombord og selvfølgelig eskortert frem til våre seter på rad 2. C-setene på 777-300ER mye bedre enn på A333/332, plenty mye mer plass, iallefall føles det sånn.

DSCF2383x.jpg


DSCF2384x.jpg


DSCF2385x.jpg


En liten kikk inn på kontoret der fremme :fly

DSCF2379x.jpg


Pre-departure drink? Krug it is. Vanskelig å bli lei den.

DSCF2387x.jpg


"I'll just leave this here with you, Sir."

DSCF2388x.jpg


You just do that. (She might as well...) :cheers:
 
Hei,
Takker for en super-duper "TR", tenker å lage en selv veldig snart, men min ender i utgangspunktet i MCT. Er det verdt å ta turen fra MCT-Salalahah og Hilton der ?

Jeg sender familien på OSL-FRA-MCT på 09 apr 2014 (C), selv har jeg planlagt flg. routing OSL-IST-HKG-BKK-MCT (TK/EK/WY) (C/F/C) delvis MR delvis for å teste EK-F, nyte WY-C, samt at jeg avslutter et heavy kurs og denne routing gir meg mye "egen-tid".

Alternativet er en resort i MCT som ren avslapning. Returen er planlagt i LH (C) - MCT/FRA/OSL....
 
Utkikk fra 2A, Emirates 777-200 A6-EMH fra 1997, må vel være en av de eldste de har.

DSCF2394x.jpg


Glassene ble fylt på nytt...

DSCF2396x.jpg


Sikkerhetsfolderen fungerte som lesestoff i et kort minutt :)

DSCF2397x.jpg


Og glassene ble fylt igjen... you see what's happening here?
Arabisk kaffe og dadler hører selvfølgelig med!

DSCF2399x.jpg


veldig bra beinplass på QR sin 777, mer enn godkjent!

DSCF2406x.jpg


Pushback gikk vel omtrent på tid, noen minutter senere var vi på plass ved CAIs midtre rullebane. Rask takeoff, det er jo nok krefter å ta av, og flyet var langt fra fullt.

DSCF2420x.jpg


På vei opp, og de siste restene av solnedgangen er alltid like fint å se på.

DSCF2421x.jpg


Dagens amuse bouche var den samme som på forrige tur fra CAI, det vil si, hele menyen var det. Den var god, så da gjør det vel ingenting? Selvfølgelig servert med et glass champagne.

DSCF2423x.jpg


DSCF2424x.jpg


Arabisk mezze!

DSCF2429x.jpg


Det er aldri fred å få i disse premium-setene.. folk er bortom og plager deg hele tiden :)

DSCF2431x.jpg


Frua gikk for kylling denne gang, jeg tok fisken en gang til.

DSCF2436x.jpg


DSCF2440x.jpg


Ost, kjeks og portvin, espresso og Godiva ble også fortært, og vi hadde en lengre prat med purseren fra Ungarn som var svært interessert i Norge siden hun skulle på cruise til sommeren med sin mor. Ganske moro å kunne gi noen tips og idéer. Praten varte faktisk helt til vi var ganske langt nede :)

DSCF2454x.jpg


Vips, så var vi på bakken igjen. Vi takket pent for turen, og lovet å gi god feedback til dagens besetning - vi hadde jo tross alt hatt en veldig bra tur :)

DSCF2477x.jpg


Alltid like imponerende disse motorene!

DSCF2478x.jpg
 
Last edited:
Litt kollektivtransport fra flyet :)

DSCF2484x.jpg


Etter en liten runde ble vi sluppet av ved ankomsthallen, hvor vi hadde fått beskjed om å melde vår ankomst i "Booked Hotel Accommodation For Transfer Passengers"-desken. Lang skranke, null kø.

DSCF2490x.jpg


Pass og boardingkort ble inspisert, og så var det bare å stille seg i kø...

DSCF2491x.jpg


"Kø" er normalt et fremmedord når man reiser foran gardinene, og her var det ikke noe unntak :) Istedenfor den lange køen ble vi invitert til å ta plass i Al Maha-loungen, hvor hotellovernatting ble ordnet, transport fikset, og passene ble registrert og stemplet mens vi ventet i komfortable stoler.

DSCF2492x.jpg


Det hele tok bare noen minutter, og så ble vi raskt geleidet gjennom passkontroll og toll før vi ble plassert i Premium Arrivals Lounge i påvente av bilen som skulle ta oss til hotellet.

DSCF2511x.jpg


Ankomstloungen er ikke så veldig stor, men det mangler ingenting der likevel!

DSCF2494x.jpg


DSCF2495x.jpg


DSCF2496x.jpg


DSCF2497x.jpg


DSCF2502x.jpg


Masse mat også, men når noen egentlig får tid til å spise der vet vi ikke..

DSCF2504x.jpg


DSCF2506x.jpg


DSCF2507x.jpg


DSCF2508x.jpg


DSCF2509x.jpg


... men vi rakk likevel en guddommelig god panna cotta! :)
 
Kort etter var vår transport på plass, og vi ble fulgt ut til bilen.
Utrolig mange folk utenfor ankomsthallen.

DSCF2517x.jpg


Oryx Rotana ligger ikke akkurat langt fra flyplassen, så det tok bare 10 minutter :)

DSCF2523x.jpg


Innsjekk ble unnagjort på et kort minutt, og et par strakser senere var vi innkvartert på rom 244. Ingen god utsikt fra rommet, men vi skulle jo bare overnatte her i noen timer.

DSCF2548x.jpg


DSCF2538x.jpg


DSCF2577x.jpg


Vi måtte ut en liten tur for litt frisk luft, men det er ikke allverden å se i gatene rundt hotellet.

DSCF2562x.jpg


Ganske moderne innvendig iallefall

DSCF2557x.jpg


DSCF2556x.jpg


DSCF2570x.jpg


Vi begynte å bli ganske så trøtte, og vi skulle tidlig opp, så vi bestemte oss for å ta kvelden :)

DSCF2576x.jpg


Natt ble til dag, og en lang, varm dusj senere var vi klare for å dra tilbake til flyplassen. Vi droppet frokost på hotellet for å sove litt lenger, siden vi på forhånd hadde bestemt oss for å spise en liten matbit i loungen på flyplassen, og så gå for full frokost på flyet.

Dagens transport til flyplassen

DSCF2579x.jpg


Tidlig morgensol..

DSCF2582x.jpg


Vi ble sluppet av på Premium Transfer Terminal, dvs man kommer inn på samme sted som transferpassasjerer, forskjellen er at inngangen ligger litt annerledes. Vi ble stemplet ut av Qatar, og tok turen opp i en fullstendig fullstappet Business Class Lounge. Ikke bra.. tydelig at det er stor trafikk gjennom der i morgentimene! Det var det knapt en ledig stol å oppdrive, men etter et par minutters venting fikk vi plass ved et spisebord og kunne innta litt frokost.
 
Hei,
Takker for en super-duper "TR", tenker å lage en selv veldig snart, men min ender i utgangspunktet i MCT. Er det verdt å ta turen fra MCT-Salalahah og Hilton der ?

Jeg sender familien på OSL-FRA-MCT på 09 apr 2014 (C), selv har jeg planlagt flg. routing OSL-IST-HKG-BKK-MCT (TK/EK/WY) (C/F/C) delvis MR delvis for å teste EK-F, nyte WY-C, samt at jeg avslutter et heavy kurs og denne routing gir meg mye "egen-tid".

Alternativet er en resort i MCT som ren avslapning. Returen er planlagt i LH (C) - MCT/FRA/OSL....


Eller om du vil andre veien,


http://www.sixsenses.com/resorts/zighy-bay/destination

Ligger i området, ved DIBBA, enkelte kaller det "Norway of the middle east". Ca 6 timers kjøring fra MCT. Tar du turen lei en 4x4
 
Back
Top