Salalah, Oman med SK+, MS C & QR C&F

Ser i stort sett trevligt ut men jag blir inte intresserad av att åka till Kairo.
Cairo er ikke akkurat drømmen, men det går helt fint med transit der ;)

Du snakker om Portvin!
De har jo Chateau d'Yquem til dessertvin. Smakte du ikke på den? Koster jo 3500 NOK pr flaske og er en klassiker!!
Nei, gjorde dessverre ikke det. Mentalt notat er lagret til neste gang vi får mulighet :)

Temmelig stille i Doha på den tiden av døgnet, time for plenty of pics!

DSCF1158x.jpg

DSCF1161x.jpg

DSCF1166x.jpg

DSCF1167x.jpg

DSCF1170x.jpg

DSCF1171x.jpg

DSCF1172x.jpg

DSCF1173x.jpg

DSCF1175x.jpg

DSCF1177x.jpg

Satt oss helt ute i hjørnet av loungen for å slappe av en stund før vi spiste litt.

DSCF1163x.jpg

DSCF1162x.jpg

DOH-SLL QR1142 A320-200 A7-ADI, sete 3D+3F

Tid for boarding til Salalah!

DSCF1195x.jpg

Samme type buss ut til flyet, heldigvis bare et par hundre meter unna terminalen.

C-setene ombord i A320'ene er omtrent som på EgyptAir. Det mangler IFE i seteryggen, men det finnes visstnok noen fly med dette også. A320'ene brukes også på kortere ruter til det sydlige Europa, og blir solgt som C. Vi er antakelig heldige her oppe i nord som får nyte 787'en :)

DSCF1199x.jpg

DSCF1197x.jpg

Ble bare en Cola Light som pre-departure drink, vi hadde jo allerede drukket noen flasker med Krug :p

Menyen var helt grei for en flytur på litt over 2 timer.

DSCF1210x.jpg

DSCF1217x.jpg

DSCF1218x.jpg

Vi valgte begge lammefileten, som var meget god!

DSCF1219x.jpg

DSCF1222x.jpg

DSCF1223x.jpg

Fikk utdelt noen landing cards som måtte fylles ut...

DSCF1215x.jpg

...og vips, så var vi på bakken i Salalah!

DSCF1226x.jpg

En helt grei flytur ned fra Doha, manglet ingenting servicemessig!

Sweet ja og som du sier er vi heldige med Dreamlineren her oppe i nord. Antagelig noe av det bedre man finner av businesseter der ute sett verden under et.

Fin rapport fra et noe uvanlig selskap (MS). Overrasket over den store premiumkabinen. 20 seter i en 737 er ganske mye! Ser at QR holder seg bra og Premium Terminal DOH er etter min menig en av de bedre C loungene :) Gleder meg til resten!

Fin rapport fra et noe uvanlig selskap (MS). Overrasket over den store premiumkabinen. 20 seter i en 737 er ganske mye! Ser at QR holder seg bra og Premium Terminal DOH er etter min menig en av de bedre C loungene :) Gleder meg til resten!

Det er muligens den beste C loungen man kan komme over som pax i C. Ikke mange der som stiller opp med betjente barer, ala carte meny (mente jeg det var der) og eget bakeri.
Men enig i at det er en fin rapport ja. MS er ikke helt vanlig å komme over. Man får alltids drikke nok i loungen på forhånd ellers kan man diskret kjøpe med seg litt drikke fra kioskene på CPH og spørre litt diskret om det er greit.

Tid for mer Krug og en amuse bouche.

DSCF1084x.jpg

Knallrapport!!! Veldig kult med Egypt Air.

Så dagens kleine fra en som ikke er sååå bevandret innen fancy mat.

Hva er egentlig Amuse Bouche? Er det en rett, er det en fisk, er det en kake? Har alltid takket nei da jeg ikke aner hva det er.

Lærte meg at petit four var små sjokolader her for ikke lenge siden. Det var genialt.

Hva er egentlig Amuse Bouche? Er det en rett, er det en fisk, er det en kake? Har alltid takket nei da jeg ikke aner hva det er.
.

Det er "lillebroren" til hors d'œuvre :p

Sånn oversatt betyr det noe sånn som munn frister og form for miniforrett for å forbrede deg på måltidet

Så mens petit four (som ikke alltid er sjokolade) kommer etter maten kommer denne først.

Ellers gleder jeg meg til resten av rapporten :up:

Sikkerhetsfolderen... som tilfeldigvis ikke ble liggende igjen.......

Uansett selskap.....dette mener jeg er fy-fy....:( :( :( Spør heller crewet om de har en ekstra...

Ellers topp rapport med flotte bilder :up: :up:

Sånn oversatt betyr det noe sånn som munn frister og form for miniforrett for å forbrede deg på måltidet

Så mens petit four (som ikke alltid er sjokolade) kommer etter maten kommer denne først.

Hah. Takk for undervisningen.

Kjempefin rapport, spennende å lese og fine bilder. Merker at jeg blir litt misunnelig på det EgypAir-serviset....har selv noen kopper og litt bestikk fra div flyselskap (ikke spør hvordan jeg har fått tak i det...) og et sånt servise hadde passet fint inn i samlingen ;-)

Sweet ja og som du sier er vi heldige med Dreamlineren her oppe i nord. Antagelig noe av det bedre man finner av businesseter der ute sett verden under et.
Definitivt bra seter! Kommer litt mer om dem senere i rapporten :D

Ganske mange seter hos MS ja. Lurer på om de noen gang fyller opp alle?

Det er muligens den beste C loungen man kan komme over som pax i C. Ikke mange der som stiller opp med betjente barer, ala carte meny (mente jeg det var der) og eget bakeri.
Men enig i at det er en fin rapport ja. MS er ikke helt vanlig å komme over. Man får alltids drikke nok i loungen på forhånd ellers kan man diskret kjøpe med seg litt drikke fra kioskene på CPH og spørre litt diskret om det er greit.
De fleste som er normalt skrudd sammen vil velge noe annet før MS, men hva gjør man vel ikke for vitenskapen? ;)

Tusen takk! Det kommer plenty mye mer.. :)

Uansett selskap.....dette mener jeg er fy-fy....:( :( :( Spør heller crewet om de har en ekstra...

Ellers topp rapport med flotte bilder :up: :up:
Tusen takk!
Jeg vet, det er faktisk aller første gang vi har tatt med en slik folder, vi tar normalt bare bilder av dem, men "unnskyldningen" (eller legitimering av vår handling om du vil) var sånn at flyet skulle til sin hjemmebase, og de går helt sikkert gjennom for å sjekke at alt er på plass da, og at det ville bli lagt inn en ny en.

Kjempefin rapport, spennende å lese og fine bilder. Merker at jeg blir litt misunnelig på det EgypAir-serviset....har selv noen kopper og litt bestikk fra div flyselskap (ikke spør hvordan jeg har fått tak i det...) og et sånt servise hadde passet fint inn i samlingen ;-)
Tusen takk :) Moro med souvenirer! Bare å dra en kjapp tur til Cairo, så får man sikkert et.. ^_^

Ikke for å avbryte en finfin rapport, men det kommer nye seter på en del A320 og A330:
http://www.qatarairways.com/global/...id=pressrelease_06_03_14_businessupgradeseats
Takk takk :) Vi leste noe om at det skulle komme nye seter på A320/330'ene.. de har vel allerede kommet på en av A330'ene?

Bare en kort spasertur fra flytrappa til terminalbygningen.

DSCF1225x.jpg

Passkontrollen var omtrent rett innafor døra, og det var bare å levere pass, landingskort og kredittkort for visa on arrival, som kostet RO 20, eller ca 320kr. Etter en kort stund fikk vi passene tilbake sammen med et stort smil og "Welcome to Oman!" Er første gang vi har opplevd å bli ønsket velkommen i et land i passkontrollen :)

DSCF2647x.jpg

Bagasjen kom først på båndet, og tollkontrollen besto av en enkel kontrollant med en scanner som all bagasjen måtte gjennom. Vi ble bare vinket videre, og så var vi ute i inngangen til terminalen. 4-5 taxier utenfor, men vi trengte jo litt omanske rialer, så minibank var første prioritet. Den første vi så var stengt, men heldigvis var det en utenfor som ga oss noen sedler. Deretter var det bare å finne en taxi som kunne kjøre oss til Hilton Salalah Resort. Spurte om prisen på forhånd, som var RO 7, eller ca. 112kr.

Vi ankom hotellet ca 0200, hvor vi fort oppdaget at vi hadde bestilt rom en dag for sent - altså innsjekk kl 1500, 13 timer senere. Amatørtabbe! Tanken på å sitte og vente i 13 timer var ikke akkurat fristende, så vi spurte om det var mulig å få en tidlig innsjekk...

"Sir, we are fully booked, but give me an hour and I'll do my very best to make a room available for you. We want the best for our Diamond guests."

Fikk beskjed om å sitte og vente litt i Mayfair Café, og ble bydd på kaffe, te og vann mens vi ventet. Etter ca 45 minutters venting kom resepsjonisten tilbake.

"Sir, your room is now ready, please follow me."

Måtte bare smile tilbake og si "Very impressive!"

Vi ble fulgt til rommet, og med ønske om en god natt var det bare å hoppe direkte i loppekassa. Dette er bare en av de mange gangene jeg virkelig har satt pris på å være Diamond hos HH. Ingen bilder fra dette rommet, for jeg husket at vi skulle få et rom med sjøutsikt og balkong, så vi byttet rom morgenen etter :)

Hilton Salalah Resort er merkelig nok et kategori 1-hotell, og er rett og slett et kupp for (normalt) 5000 HH poeng pr natt. Vi betalte 39600 poeng for 10 netter som HH Diamond - pluss den ene natta 'gratis', dvs den var vel egentlig ikke det, for vi hadde jo tilsvarende tidlig utsjekk på slutten av oppholdet.

Internett er også inkludert som Gold og Diamond, heldigvis, for det er dessverre utrolig dyrt om man skal betale for det. Det kostet RO 45, vanvittige 720kr for ei uke! Og kun via nettverkskabel, ikke WiFi, men det løste vi med hostednetwork i W8 :p

En god natts søvn senere var vi veldig klare for litt frokost, som selvfølgelig er inkludert for Diamond og Gold. Bra utvalg generelt, med egen egg & waffles chef, men litt lite utvalg av sunne alternativer. Mye kaker og søtsaker, selv i Kids Corner. Pøser på med bilder :)

DSCF1810x.jpg

DSCF1722x.jpg

DSCF1717x.jpg

DSCF1718x.jpg

DSCF1719x.jpg

DSCF1720x.jpg

DSCF1721x.jpg

Etter frokost svingte vi bortom resepsjonen for å foreta et rombytte, og fikk utlevert et nøkkelkort til 319, med utsikt mot basseng og litt av stranden og sjøen, og balkong med 2 stoler og et lite bord. Godkjent!

DSCF1249x.jpg

DSCF1250x.jpg

DSCF1241x.jpg

DSCF1243x.jpg

Utsikt fra rommet på kveldstid

DSCF1354x.jpg

Fra bassengområdet mot den delen av hotellet vi hadde rom i.

DSCF1664x.jpg

En av bakdelene med Hilton Salalah Resort er beliggenheten i utkanten av Salalah, som gjør at man er en 'captive guest' med mindre man har en leiebil for å komme seg rundt med. Det hadde ikke vi de første dagene, så vi spiste i hotellrestaurantene. Ikke så fryktelig dyrt, men sikkert 3-4 ganger så dyrt som å spise på en restaurant i sentrum av Salalah, altså utenom hotellene.

Det sies at å svelge kameler er en kunst som er politikere forunt, men det var slett ikke ille å svelge litt kamel. Smakte veldig bra, om man skal beskrive det så smaker det litt viltkjøtt/reinsdyraktig av det. Kamelburger til RO 5.9!

DSCF1375x.jpg

Og en bøtte med 5 Bud til RO 10 til å skylle ned kameler med. Ikke akkurat det beste ølet :p

DSCF1671x.jpg

Derfor ble det noen drinker i tillegg, til RO 2.5, eller rundt 40kr. Altså ikke altfor dyrt.

DSCF1698x.jpg

Det var også endel lokale Omanier som benyttet hotellets bar, både for drikkevarer og sheesha :D

Dampende damer!

DSCF1707x.jpg

Vi tilbragte et par dager på hotellet, med sol, strand, sjø, basseng og noen gode bøker før vi ble plukket opp av Issa, vår sjåfør og guide for campingturen vår til Rub' al Khali, eller Empty Quarter. Turen ble booket via Al Fawaz Tours, ( http://alfawaztours.com/ ) som svarte raskt og hyggelig på alle spørsmål vi hadde på forhånd. Issa var en særdeles hyggelig fyr som mer enn gjerne svarte på alle spørsmål vi hadde.

Fra Salalah er det omtrent 250km til sanddynene i det sørøstre hjørnet av Rub' al Khali. Kjøreturen dit går langs hovedveien til Muscat. Man må først opp bratte partier fra Salalah, hvor terrenget minner litt om spanske dehesa-områder i Andalucia og Extremadura, og så fort man passerer fjellene og politi/militærcheckpoint, så er terrenget ganske paddeflatt og består av sand, grus, stein og en wadi med frankincense-trær her og der.

DSCF1388x.jpg

Tok en liten pause i Thumrait, en beduinlandsby med ca 9000 innbyggere omtrent 70km fra Salalah, for å fylle drivstoff og kjøpe litt vann før vi noen mil senere svingte Landcruiseren av hovedveien og fortsatte videre mot Shisr/Wubar. Shisr er også kjent som The Lost City, som ble funnet ved hjelp av satelitter.

DSCF1394x.jpg

DSCF1399x.jpg

DSCF1405x.jpg

You like camping? :D

DSCF1408x.jpg

Noen hundre meter fra Shisr var det slutt på asfalten, og det var enda rundt 9 mil igjen til Rub' al Khali...

DSCF1412x.jpg

Noen sorte kameler langs veien,

DSCF1415x.jpg

Flere biler i reisefølget, man kjører ikke alene ut i Rub' al Khali. Ingen som henter deg der om du punkterer, går tom for bensin, vann, mat osv.

DSCF1417x.jpg

Rub' al Khalis sanddyner i det fjerne...

DSCF1418x.jpg

Last edited:
Hah. Takk for undervisningen.

For aa fylle paa i franskundervisningen.

Petit four betyr direkte oversatte, "liten ovn", saa det indikerer noe lite. Den kommer oftest til kaffen. Hors d'œuvre betyr ca "utenfor hovedverket", saa utenom hovedretten.

God rapport med god mat!

Back