Sak om DY og arbeidstid på TV2 Nyhetene kl 21.00 24/2

Re: Sak om DY og arbeidstid på TV2 Nyhetene kl 21.00 24/2

Hvor vanskelig kan det være å få noen til å ta en ekstra vakt når de får 11 000 for det? Har pilotene det så fett at DY må tvinge folk til en slik vakt? Har selv en jobb der jeg kan bli forespurt om å jobbe en helg med usikker hjemkomst på kort varsel. Selv om det ikke er like fett som denne DY-avtalen er det nok til å kjøpe goodwill hos kona og sitte igjen med litt penger.

Kan det være noe mer som ligger bak her enn disse vaktene en blir "tvunget" til å ta.

Hvor vanskelig kan det være å få noen til å ta en ekstra vakt når de får 11 000 for det? Har pilotene det så fett at DY må tvinge folk til en slik vakt? Har selv en jobb der jeg kan bli forespurt om å jobbe en helg med usikker hjemkomst på kort varsel. Selv om det ikke er like fett som denne DY-avtalen er det nok til å kjøpe goodwill hos kona og sitte igjen med litt penger.

Kan det være noe mer som ligger bak her enn disse vaktene en blir "tvunget" til å ta.
Antallet vakter vil jo ha noe å si. En gang i blandt er OK, men hvis det blir mer rutine at man er på ekstravakt. Det er jo noe annet. Penger er ikke alt, selv om det ofte hjelper.

Her er det nok juridiske spissfindigheter som gjelder. Hvis Parat nekter sine medlemmer å selge fridagene sine til Norwegian, kan det godt hende at Norwegian har rett at det er en "ulovlig aksjon".

Siden vi ikke har tilgang til det omtalte "Bilag E" her, er det godt mulig at det kun beskriver en viss gode hvis man selger fridagen sin, det er ikke dermed sagt at det er ulovlig å selge fridagen sin fordi om "Bilag E" er kansellert. Jeg har selv hatt en avtale som kan relateres til dette innenfor min egen jobb.
Dette kan f.eks. være at de ansatte får en viss årlig kompensasjon for å si seg "villig" til å gå minst 10 dager ekstra eller lignende. Hvis avtalen sies opp, så fører det til mindre penger, men også intet press for å jobbe ekstra. Men det er fremdeles lov til å jobbe ekstra hvis bedriften spør deg om det..

Hvis Parat nekter sine medlemmer å jobbe, "aksjonerer" de ovenfor noe som er innenfor loven - og de kan de straffes for. Derimot kan hver enkelt (upåvirket av fagforeningen) naturligvis takke nei til slik overtidsarbeid.

Når det gjelder å tvinge folk på jobb, så er dette tillatt i de fleste bransjer som er regulert av AML i dag, spørsmålet er hvor mye AML er satt til side eller ikke i forhold til såkalt "flyvende personell". De magiske ordene er "alvorlige driftforstyrrelser", og mange kan beordres til overtid for å hindre "alvorlige driftsforstyrrelser" innenfor en bedrift.

For å ta min egen arbeidsplass som eksempel; vi er til vanlig 7 på formiddag og 7 på ettermiddag i TWR/APP, og 1 på natt. Om det er sykdom som ikke kan dekkes opp frivillig på et av dagskiftene, kvalifiserer ikke det til alvorlig driftsforstyrrelse da vi kan løse det med å "senke arbeidspresset", enten ved å si nei til VFR-trafikk, eller å gi trafikkreguleringer til ruteflyginger (CTOT).
Ved sykdom på natt som ikke kan dekkes frivillig, kan alle som har fri beordres på til overtidsjobbing, fordi en udekt nattevakt fører til stengt flyplass. Det kvalifiserer dermed til "alvorlig driftsforstyrrelse". Så lenge man er innefor AML, kan ikke jeg eller noen av mine kolleger nekte å jobbe overtid når arbeidsgiver har funnet det nødvendig å beordre oss til jobb for å hindre stengt flyplass.

Re: Sak om DY og arbeidstid på TV2 Nyhetene kl 21.00

Hvorfor skulle hun berolige deg?
Du mener vel også at det er hennes feil også eller?

Nei, hun klarer nok aldri å komme med noe fornuftig her, eller i noen andre saker.

Det er ingen tvang knyttet rundt fridagskjøp. Pilotene selger seg selv akkurat når de selv vil.
Så det er en 100% frivillig greie. Det blir bare dumt og forsøke å fremstille det som noe annet.

Du tar feil. Norwegian har også flagget at de vil beordre ansatte på jobb PÅ FRITID hvis nødvendig og mener de har rett til dette.

Det er selvfølgelig ingen som er så dum at man lar seg presse til dette - fritid er fritid.

Det er ikke snakke om og tvinge folk på jobb på fridager. Det skjer ikke, hvordan de kan påberope seg at noen tvinger de på jobb når de har fri er smått utrolig.

Så man kan gravlegge den debatten om tvang

Du tar feil. Norwegian har også flagget at de vil beordre ansatte på jobb PÅ FRITID hvis nødvendig og mener de har rett til dette.

Det er selvfølgelig ingen som er så dum at man lar seg presse til dette - fritid er fritid.
Ref min egen post et par poster lengre opp, så har sannsynligvis Norwegian rett til det, hvis det kan forhindre "alvorlig driftsforstyrrelse". (Forutsatt at flyvende personell omfavnes av AML i det tilfellet).

Så kan man diskutere vel og lenge hva som favnes innenfor definisjonen.. er det alvorlig driftsforstyrrelse at 1 eller 2 flighter Gardermoen-Værnes blir kansellert på en vanlig hverdag når det går 16 fly? Neppe. Er det en alvorlig driftforstyrrelse at dagens ene flyging til Kirkenes blir kansellert? Meget mulig..

Det er ikke snakke om og tvinge folk på jobb på fridager. Det skjer ikke, hvordan de kan påberope seg at noen tvinger de på jobb når de har fri er smått utrolig.

Uff vad trøtt jag blev.... :headbang:headbang

Så kan man diskutere vel og lenge hva som favnes innenfor definisjonen.. er det alvorlig driftsforstyrrelse at 1 eller 2 flighter Gardermoen-Værnes blir kansellert på en vanlig hverdag når det går 16 fly? Neppe. Er det en alvorlig driftforstyrrelse at dagens ene flyging til Kirkenes blir kansellert? Meget mulig..

Kanselleringer er helt normalt, og selskapet kan i mange tilfeller velge hvilke ruter de vil kansellere for å gjøre minst mulig skade, både for passasjerer og selskapet. Det vil ikke føre til "alvorlig driftsforstyrrelse", såfremt det er "sterke" unormale og upåvirkbare årsaker som spiller inn. Selv har jeg aldri hørt om at noen har blitt tvunget på jobb.

I spesielle situasjoner, som f.eks. dårlig vær over en lengre periode, unormalt mye "snag", askesky eller stort sykefravær, så vil selskapet gjerne oppfordre ansatte til å være ekstra fleksible, og stille opp på fridager. I selskaper med motiverte ansatte og ryddig ledelse, tror jeg nok slike dager/-perioder løser seg ganske greit med tanke på personell.

Norwegian er i en periode hvor ledelsen er vel kreative, og nå ser vi reaksjonen blant de ansatte... Overraskende...? Overhodet ikke! Nødvendig...? JA

Det er ingen tvang knyttet rundt fridagskjøp. Pilotene selger seg selv akkurat når de selv vil.
Så det er en 100% frivillig greie. Det blir bare dumt og forsøke å fremstille det som noe annet.

Jeg kjenner flere ansatte både i cockpit og cabin i DY som har fått en moralsk kjennepreken når de takker nei til å jobbe på fritid... utsagnet "har du virkelig samvittighet til å la flyet bli stående" går igjen og igjen....

Du kan jo lese litt om det, så får du et overblikk..:
Arbeidsmiljøloven
Arbeidstilsynet: Faktaside overtid

Når er overtid tillatt?
Overtid og merarbeid er kun tillatt dersom det er et særlig og tidsavgrenset behov for det. Med andre ord kan ikke overtid eller merarbeid brukes som en fast ordning.

Med "særlig og tidsavgrenset behov" menes det for eksempel:

■fravær blant arbeidstakerne som forstyrrer eller truer med å forstyrre den daglige driften.
■når anlegg, maskiner, råstoffer eller produkter kan ta skade.
■uventet arbeidspress.
■særlig arbeidspress på grunn av sesongmessige svingninger eller mangel på arbeidskraft med spesiell kompetanse.

Rett til fritak for overtidsarbeid

Du har rett til å bli fritatt for overtidsarbeid ved helsemessige eller vektige sosiale grunner.

Arbeidsgiver kan kreve legeattest ved fritak på grunn av helsemessige årsaker.

Vektige sosiale grunner er for eksempel pass av mindre barn, henting av barn i barnehage og deltakelse i større familiebegivenheter.

Arbeidsgiver skal uansett frita arbeidstaker som ber om det, dersom arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre.

Jeg kjenner flere ansatte både i cockpit og cabin i DY som har fått en moralsk kjennepreken når de takker nei til å jobbe på fritid... utsagnet "har du virkelig samvittighet til å la flyet bli stående" går igjen og igjen....

Med all mulig respekt så er det feil.

Om det ikke er en sak, hvordan ble det da en sak ?
eller hvor kommer røyken fra ? , det klør i øynene...

Har DY hatt kanselleringer pga manglende crew så langt, eller har man berget seg inntil videre med fridagskjøp ?

Om det ikke er en sak, hvordan ble det da en sak ?
eller hvor kommer røyken fra ? , det klør i øynene...

Vil tro at det ulmer i forbindelse med andre saker også bruker man dette som et brekkmiddel.

Mente du, LNBBA, at det var feil å bruke slike utsagn i sine forespørsler om fridagsjobbing? Eller mente du at det var feil, i den forstand at slike "brekkstenger" ikke blir brukt?

Mente du, LNBBA, at det var feil å bruke slike utsagn i sine forespørsler om fridagsjobbing? Eller mente du at det var feil, i den forstand at slike "brekkstenger" ikke blir brukt?

Det blir verken brukt trusler eller tvang ved kjøp av fridager. Det er en helt frivillig greie.

Det er jo på ingen måte noe respekt i si det er feil.. Dvs du mener venner av meg lyver direkte til meg... Dette er ikke noe jeg plukket opp på ryktebørsen... Overrasker meg ikke at dy har denne praksis slik ledelsen og flygesjef nå fremstår i media, og som de gjorde da dy pilotene ikke ville trene pilotene til HEL basen.

Har du bevis LNBBA på at jeg tar feil.. har du innsikt i alle samtalene som går fra OP til ansatte?

Back