Sak om DY og arbeidstid på TV2 Nyhetene kl 21.00 24/2

Re: Sak om DY og arbeidstid på TV2 Nyhetene kl 21.00 24/2

Som nevnt tidligere så er det vel ikke helt uvanlig at man en og annen gang kommer ut for slikt for oss vanlige arbeidere også. Det er klart at dersom dette er noe som skjer i stor utstrekning så er det ikke heldig i det lange løp.

Selv om DY er blitt en relativt stor bedrift så skulle man tro at de ville dra fordeler av å ha de ansatte på sin side - ikke for å alltid gi de ansatte det de vil ha, men iallefall ved å sørge for at man har basics på plass. Nå vet jeg ikke hvor representativt dette er og hvor stort problem dette er, men man hører jo litt både her og der.

Min tolkning av diskusjonen her (med forbehold om at jeg har scannet litt for raskt gjennom personangrepene gjennom tråden) er at DY i for stor grad kaller ut medarbeidere på fridagene sine grunnet manglende rekruttering.

Det er ikke et problem å bli kalt på jobb innimellom - det er et problem om man hver uke får beskjed at bedriften går under uten din hjelp.

Jeg vil uansett ikke kalle det en trussel å bli forklart konsekvensene, men jeg vil kalle det et problem (både for bedriften og medarbeideren) om dette skjer jevnlig. Jeg hadde heller ikke vært komfortabel med å kalle ut overarbeidede medarbeidere hvis min arbeidsgiver gamblet med å holde lavere bemanning enn forsvarlig.

Jeg kan selv si at jeg har spilt på samvittighet ved utkalling av medarbeidere. Er det krise så er det krise, og det jeg har ingen problemer med å forklare konsekvensene. Det som virkelig teller er to ting

1. Man må gi mest mulig tilbake til personen som reddet oss ut av en vanskelig situasjon
2. Bedriften må oppbemanne så snart man ser at dette er en eskalerende problemstilling.

Jeg har ingen etiske problemer med å forklare konsekvensene, men jeg hadde ikke vært komfortabel om jeg kjørte minimum bemanning for å så presse folk på jobb.

Jeg anser ikke den type "samvittighetsspill" som du skisserer som et problem. Det er en åpen og ærlig kommunikasjon med medarbeider(e) med henblikk på å løse uforutsette problemer eller en midlertidig kapasitetsmangel.

De fleste av oss vil nok strekke seg veldig langt for å bidra til å løse slike utfordringer.

Problemene oppstår, som du er inne på til slutt, når bedriften vedvarende har høyt forbruk av overtid fordi det er mer bekvemt enn å ansette flere folk. Da kan det fort snike seg inn en forventning om at du skal stille opp. (Personlig synes jeg det skinner litt igjennom hos Hesthammer i intervjuet.)

Folk blir lei av å bli spurt veldig ofte og, ikke minst, man blir lei av å føle dårlig samvittighet over at man ikke stiller opp for selskapet. Enkelte kan også bli redde for at det kanskje kan få konsekvenser for karrieremulighetene om man fremstår som "lite samarbeidsvillig".
Om man i tillegg også får problemer med selv å få fri, som en gjentjeneste (som du nevner i underpunkt 1), blir det fort lite hyggelig.

Selskapet risikerer jo også at folk, med rette, ikke tror på den stadige kapasitetsmangelen. Eller hvertfall, som jeg aner at DY-folket prøver å formidle, føler at dersom problemet er SÅ stort så bør selskapet kanskje vurdere andre grep (ansette?) for å sikre en tilstrekkelig tilgang på ressurser.

(Enig med Commuters post #101 som gikk samtidig som mitt svar.)

Last edited:

Jeg synes det er et eller annet som skurrer her. La oss si at frikjøp av en kaptein koster 11.000 for en fridag. Hva er rimelig produksjon? Nå husker jeg ikke begrensningene på flight hours, men kan man fly f.eks. 10 timer (flight hours)? I så fall er det jo en nokså kostbar affære hvis dette brukes i stor utstrekning, og med stadig flere fly som skal fases inn i produksjonen så kan det vel ikke være en problemstilling at man ikke finner arbeidsoppgaver til eventuelle nyansatte piloter (på kontrakt eller "fast")?

Jeg får ikke dette til å gå opp (dvs. hvorfor gjøre dette fra DYs side om det er i så stort omfang som det indikeres). Er det noe vi ikke blir fortalt (fra pilotenes side)?

Jeg synes det er et eller annet som skurrer her. La oss si at frikjøp av en kaptein koster 11.000 for en fridag. Hva er rimelig produksjon? Nå husker jeg ikke begrensningene på flight hours, men kan man fly f.eks. 10 timer (flight hours)? I så fall er det jo en nokså kostbar affære hvis dette brukes i stor utstrekning, og med stadig flere fly som skal fases inn i produksjonen så kan det vel ikke være en problemstilling at man ikke finner arbeidsoppgaver til eventuelle nyansatte piloter (på kontrakt eller "fast")?

Jeg får ikke dette til å gå opp (dvs. hvorfor gjøre dette fra DYs side om det er i så stort omfang som det indikeres). Er det noe vi ikke blir fortalt (fra pilotenes side)?

Selvom beløpet 11.000 pr dag høres avskrekkende ut tror jeg ikke den reelle kostnaden til selskapet er langt fra det beløpet på en kaptein pr arbeidsdag når man tar i betraktning kostnader til PC/OPC, forsikringer, goder etc etc... Når jeg prøver å rasjonalisere hvorfor ledelsen velger dette som virker som en dyr løsning, må det jo egentlig være at det ikke er det. Slik de fleste nå oppfatter DY, er det ingen eller få unødvendige kostnader i det selskapet. De har nok garantert finregnet på hva som er mest lønnsomt hva det gjelder å ha tilstrekkelig bemanning, eller underbemanne og dekke opp med fridagskjøp. Jeg har vært borti samme tankegang i andre selskaper...

Selvom beløpet 11.000 pr dag høres avskrekkende ut tror jeg ikke den reelle kostnaden til selskapet er langt fra det beløpet på en kaptein pr arbeidsdag når man tar i betraktning kostnader til PC/OPC, forsikringer, goder etc etc... Når jeg prøver å rasjonalisere hvorfor ledelsen velger dette som virker som en dyr løsning, må det jo egentlig være at det ikke er det. Slik de fleste nå oppfatter DY, er det ingen eller få unødvendige kostnader i det selskapet. De har nok garantert finregnet på hva som er mest lønnsomt hva det gjelder å ha tilstrekkelig bemanning, eller underbemanne og dekke opp med fridagskjøp. Jeg har vært borti samme tankegang i andre selskaper...

Alternativet er at ikke alle relevante opplysninger kommer frem fra den siden som kjører frem dette som en sak, som kanskje kunne bidratt til å moderere saken noe?

Det er klart at fridagskjøp spredt fra flere enkeltpiloter nok er mer fleksibelt enn å skulle ansette noen få individer til å dekke opp underskuddet, men samtidig så får man jo inntrykk av at det er nokså utbredt. Det gjør at jeg kanskje mistenker at ikke all informasjon er "lagt på bordet"...

Om man kjøper en kaptein fri hver dag så skulle 11k multiplisert med 365 dager bli like i overkant av 4 millioner NOK (men om det er fridagskjøp i dette omfanget så synes jeg vel ikke det høres voldsomt ut - DY har vel en del piloter, så det kan vel ikke bli så mange fridager per pilot?).

Nå har jo jeg fått kritikk tidligere for å tro at piloter tjener for godt, så om vi nå sier at en kaptein tjener 7-800k/år, så kommer sosiale kostnader på ca 200k per år. I tillegg kostnader til å forsikre piloter/osv., som jeg ikke vet hva koster men la oss legge på 1-200k til for å dekke dette. Da får man iallefall ansatt 3-4 kapteiner for å dekke opp underskuddet uten at det koster nevneverdig mye mer?

Last edited:

Om man kjøper en kaptein fri hver dag så skulle 11k multiplisert med 365 dager bli like i overkant av 4 millioner NOK (men om det er fridagskjøp i dette omfanget så synes jeg vel ikke det høres voldsomt ut - DY har vel en del piloter, så det kan vel ikke bli så mange fridager per pilot?).

Legg merke til at han sier at kapteiner får opp mot 11.000... Dvs. kaptein med opp mot maks ansiennitet og mest ugunstig utkallingstidspunkt osv... regner med at gjennomsnittskostnaden per utkallet mannskap er langt lavere.

Legg merke til at han sier at kapteiner får opp mot 11.000... Dvs. kaptein med opp mot maks ansiennitet og mest ugunstig utkallingstidspunkt osv... regner med at gjennomsnittskostnaden per utkallet mannskap er langt lavere.

Det er selvsagt korrekt. Samtidig så er det også, om Earlybird sitt innlegg nr 92 (eller 91) i tråden er korrekt, slik at man mangler styrmenn (og da kanskje ikke kapteiner?). Da kan jo potensielt dekke opp denne mangelen mye rimeligere enn å frikjøpe kapteiner for å ta høyreseteoppgaver (f.eks. hyre inn gode kandidater fra UiT...;)), men om det er slik at en evt underdekning er på kapteinsiden eller på styrmannssiden vet jeg ikke.

Styrmenn ligger vel på noe over halvparten. Har også hørt nevnt opp til 12k pr dag for kapteiner.

Problemene oppstår, som du er inne på til slutt, når bedriften vedvarende har høyt forbruk av overtid fordi det er mer bekvemt enn å ansette flere folk. Da kan det fort snike seg inn en forventning om at du skal stille opp. (Personlig synes jeg det skinner litt igjennom hos Hesthammer i intervjuet.)

Folk blir lei av å bli spurt veldig ofte og, ikke minst, man blir lei av å føle dårlig samvittighet over at man ikke stiller opp for selskapet. Enkelte kan også bli redde for at det kanskje kan få konsekvenser for karrieremulighetene om man fremstår som "lite samarbeidsvillig".
Om man i tillegg også får problemer med selv å få fri, som en gjentjeneste (som du nevner i underpunkt 1), blir det fort lite hyggelig.

Selskapet risikerer jo også at folk, med rette, ikke tror på den stadige kapasitetsmangelen. Eller hvertfall, som jeg aner at DY-folket prøver å formidle, føler at dersom problemet er SÅ stort så bør selskapet kanskje vurdere andre grep (ansette?) for å sikre en tilstrekkelig tilgang på ressurser.

Du treffer nok spikeren på hodet her. La oss håpe Norwegian (og pilotene) innser dette og nå kan se på en god løsning på dette problemet.

Back