Re: Sak om DY og arbeidstid på TV2 Nyhetene kl 21.00 24/2
Her er det nok juridiske spissfindigheter som gjelder. Hvis Parat nekter sine medlemmer å selge fridagene sine til Norwegian, kan det godt hende at Norwegian har rett at det er en "ulovlig aksjon".
Siden vi ikke har tilgang til det omtalte "Bilag E" her, er det godt mulig at det kun beskriver en viss gode hvis man selger fridagen sin, det er ikke dermed sagt at det er ulovlig å selge fridagen sin fordi om "Bilag E" er kansellert. Jeg har selv hatt en avtale som kan relateres til dette innenfor min egen jobb.
Dette kan f.eks. være at de ansatte får en viss årlig kompensasjon for å si seg "villig" til å gå minst 10 dager ekstra eller lignende. Hvis avtalen sies opp, så fører det til mindre penger, men også intet press for å jobbe ekstra. Men det er fremdeles lov til å jobbe ekstra hvis bedriften spør deg om det..
Hvis Parat nekter sine medlemmer å jobbe, "aksjonerer" de ovenfor noe som er innenfor loven - og de kan de straffes for. Derimot kan hver enkelt (upåvirket av fagforeningen) naturligvis takke nei til slik overtidsarbeid.
Når det gjelder å tvinge folk på jobb, så er dette tillatt i de fleste bransjer som er regulert av AML i dag, spørsmålet er hvor mye AML er satt til side eller ikke i forhold til såkalt "flyvende personell". De magiske ordene er "alvorlige driftforstyrrelser", og mange kan beordres til overtid for å hindre "alvorlige driftsforstyrrelser" innenfor en bedrift.
For å ta min egen arbeidsplass som eksempel; vi er til vanlig 7 på formiddag og 7 på ettermiddag i TWR/APP, og 1 på natt. Om det er sykdom som ikke kan dekkes opp frivillig på et av dagskiftene, kvalifiserer ikke det til alvorlig driftsforstyrrelse da vi kan løse det med å "senke arbeidspresset", enten ved å si nei til VFR-trafikk, eller å gi trafikkreguleringer til ruteflyginger (CTOT).
Ved sykdom på natt som ikke kan dekkes frivillig, kan alle som har fri beordres på til overtidsjobbing, fordi en udekt nattevakt fører til stengt flyplass. Det kvalifiserer dermed til "alvorlig driftsforstyrrelse". Så lenge man er innefor AML, kan ikke jeg eller noen av mine kolleger nekte å jobbe overtid når arbeidsgiver har funnet det nødvendig å beordre oss til jobb for å hindre stengt flyplass.