Ser ikke helt noen tendenser til at Long Haul Business etterspørselen reduseres - snarere tvert om øker etterspørselen og prisene deretter. Long Haul Low Cost har jo vært etablert en god del år nå og har absolutt et marked med suksess, men Nettverk Selskapene har ikke sovet i timen, de har også utviklet sine produkter slik Lufthansa har i denne tråden.
Low Cost selskapene har vel mer åpnet for nye kunde grupper, enn å ta markeds andeler fra Nettverks selskapene.
Det vel i såfall snakk om en utrolig saktegående trend, First Class begynte å forsvinne for 15 år siden, Premium Economy dukket opp for 12-år siden uten at en ser en klar trend mot Premium Economy. Ja et regnestykke kan vise at inntjeningen er 6% høyere pr. kvadrat meter i Premium Economy, men når en har 50% høyere inntekt pr. billett solgt i USA skal en ikke flytte mye salg fra Europa til USA før tallene ser svært anderledes ut, jeg har puslet med dette både ut av interesse og profesjonelt (Disclaimer Lufthansa er en stor kunde av vår Inntekts Analyse løsning).Trenden er at First Class er ut; følgelig havner de i Business Class. Premium Economy er inn, og fylles opp både fra Economy- og Businessclass-pax. Flere flyselskaper (ikke bare Lufthansa) har nå størst inntjening i Premium Economy pr. arealenhet.
Business Class er også litt spesiell på en annen måte; jeg pleier å kalle den (særlig her i Norge) for "indirekte skattebetalerfinansiert klasse". Med et stadig større fokus på "miljø", og det offentliges enorme sløsing og gjeldsopptak (det siste gjelder vel særlig dere "USers"), ser vi nok snart en større dreiing ned mot Premium Economy også fra det offentlige.
Det spiller uansett ingen rolle hva som er årsaken. Flyselskapene vil søke å optimalisere den totale inntekten, og da blir det mer Premium Economy.
Det vel i såfall snakk om en utrolig saktegående trend, First Class begynte å forsvinne for 15 år siden, Premium Economy dukket opp for 12-år siden uten at en ser en klar trend mot Premium Economy........
Kva del av det offentlege er det du sikta til her? Lure på om eg må skifte beite, har ikkje sett noko særleg til reiseluksus der eg er. I ei del av off sektor.Nord-Amerika er verdens mest lukrative luftfartsmarked, men med én gang de amerikanske selskapene kommer ut over Atlanteren, er konkurransen et par hakk tøffere. De må snart ta det inn over seg og gjøre seg klar til å være med på den konkurransen.
80% av verdens befolkning har fortsatt aldri sittet i et fly. Med stadig lavere billettpriser og mindre fattigdom i verden, vil flere begynne å fly. Economy vil derfor vokse i et raskere tempo enn Business. Fordelingen av klasser på et fly vil av den grunn følgelig endres mot mer Economy, og det er også flere grunner til det som for eksempel miljøhensyn og andre trender.
En trend er som vi vet, ekstremt sjeldent lineær. I begynnelsen har den en liten vekst; mot slutten ser vi som regel en eksplosjonsartet vekst før den staller ut og blir erstattet av en ny trend.
Jeg er helt enig i at det er mye viktigere å øke inntektene enn å kutte utgiftene i private selskaper, men det gjelder ikke det offentlige, for det offentliges inntekter er de samlede skattene og avgiftene som legges på folket.
Kva del av det offentlege er det du sikta til her? Lure på om eg må skifte beite, har ikkje sett noko særleg til reiseluksus der eg er. I ei del av off sektor.
En ansatt i utenrikstjenesten flyr for eksempel i gjennomsnitt ca. 50.000 km i året.
Det var overraskende lite. Jeg flyr jo lengere på 2 gode helgeturer.En ansatt i utenrikstjenesten flyr for eksempel i gjennomsnitt ca. 50.000 km i året.
Det kan jo ha litt med jobben å gjere, det då. Ei runde rundt jorda er ikkje "så mykje". Men er det i C alltid, er vel det som er poenget her?En ansatt i utenrikstjenesten flyr for eksempel i gjennomsnitt ca. 50.000 km i året.
Kilde for denne?
Vel, den dagen det blir flatbeds i pluss så er jeg nok tilbøyelig til å kjøpe argumentet om at business har utspilt sin rolle. Etter min erfaring er muligheten til å kunne legge seg i vater, i alle tilfeller, uovertrumfen på en nattflygning, og når turen blir lengre enn åtte timer.
Det var overraskende lite. Jeg flyr jo lengere på 2 gode helgeturer.
Det kan jo ha litt med jobben å gjere, det då. Ei runde rundt jorda er ikkje "så mykje". Men er det i C alltid, er vel det som er poenget her?
Statsansatte flyr "alltid" C på longhaul.
En alt for generell - og derfor uriktig - påstand.
Pluss er da det omtrent det samme produktet som Premium economy.Economy pluss har vist seg å være et mindre lønnsomt (og ubrukelig) produkt, som vesentlig tilbys av legacy selskaper for å kannibalisere mindre på Business Class enn det Premium Economy gjør, men jeg skjønte hva du mente.![]()
Pluss er da det omtrent det samme produktet som Premium economy.
Syklusen er nesten komplett. Business erstattet First. PE erstatter Business. Snart kommer Economic Economy ...![]()
Kjært barn har mange navn, men det som har utløst denne "panic light" hos legacy-selskapene, er lowcost-selskapenes svar på Business Class; en adskilt cabin fremst i flyet med lowcost Business Class perks.
Det som er problematisk for legacy-selskapene, er at de har sin egen Business Class fremst i flyet (som de ikke vil kannibalisere på), og derfor er de litt mer bundet på utforming og plassering av det produktet som skal konkurrere med lowcost-selskapenes Premium Economy.
Mange vil hevde at dette ikke er noe problem for legacy-selskapene selvfølgelig, men jeg tror de ikke skjønner hva som traff dem når de snart erfarer massive problemer.