Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Blir LH da først ut med å lansere fornyet/oppgradert "andre generasjons" premium økonomi?

Sure looks good

Lufthansa_PE_2020.jpg



Lufthansa Group Capital Markets Day 2019, kilde.
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Ser ikke helt noen tendenser til at Long Haul Business etterspørselen reduseres - snarere tvert om øker etterspørselen og prisene deretter. Long Haul Low Cost har jo vært etablert en god del år nå og har absolutt et marked med suksess, men Nettverk Selskapene har ikke sovet i timen, de har også utviklet sine produkter slik Lufthansa har i denne tråden.
Low Cost selskapene har vel mer åpnet for nye kunde grupper, enn å ta markeds andeler fra Nettverks selskapene.

Trenden er at First Class er ut; følgelig havner de i Business Class. Premium Economy er inn, og fylles opp både fra Economy- og Businessclass-pax. Flere flyselskaper (ikke bare Lufthansa) har nå størst inntjening i Premium Economy pr. arealenhet.

Business Class er også litt spesiell på en annen måte; jeg pleier å kalle den (særlig her i Norge) for "indirekte skattebetalerfinansiert klasse". Med et stadig større fokus på "miljø", og det offentliges enorme sløsing og gjeldsopptak (det siste gjelder vel særlig dere "USers"), ser vi nok snart en større dreiing ned mot Premium Economy også fra det offentlige.

Det spiller uansett ingen rolle hva som er årsaken. Flyselskapene vil søke å optimalisere den totale inntekten, og da blir det mer Premium Economy.
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Trenden er at First Class er ut; følgelig havner de i Business Class. Premium Economy er inn, og fylles opp både fra Economy- og Businessclass-pax. Flere flyselskaper (ikke bare Lufthansa) har nå størst inntjening i Premium Economy pr. arealenhet.

Business Class er også litt spesiell på en annen måte; jeg pleier å kalle den (særlig her i Norge) for "indirekte skattebetalerfinansiert klasse". Med et stadig større fokus på "miljø", og det offentliges enorme sløsing og gjeldsopptak (det siste gjelder vel særlig dere "USers"), ser vi nok snart en større dreiing ned mot Premium Economy også fra det offentlige.

Det spiller uansett ingen rolle hva som er årsaken. Flyselskapene vil søke å optimalisere den totale inntekten, og da blir det mer Premium Economy.
Det vel i såfall snakk om en utrolig saktegående trend, First Class begynte å forsvinne for 15 år siden, Premium Economy dukket opp for 12-år siden uten at en ser en klar trend mot Premium Economy. Ja et regnestykke kan vise at inntjeningen er 6% høyere pr. kvadrat meter i Premium Economy, men når en har 50% høyere inntekt pr. billett solgt i USA skal en ikke flytte mye salg fra Europa til USA før tallene ser svært anderledes ut, jeg har puslet med dette både ut av interesse og profesjonelt (Disclaimer Lufthansa er en stor kunde av vår Inntekts Analyse løsning).

Jeg jobber i et firma som har 39000 ansatte - med en fortjeneste i fjor et lite stykke over USD 30 Milliarder - la oss si det slik at slike resultater ikke gir rom for mye sløsing og vi har mindre gjeld enn det du har!!! Ja vi flyr Business Class når reisen er lengre enn 7 timer, det er en stor forskjell når en reiser 20 timer ++ til Singapore for å jobbe i 16 timer (som brakte inn 10 ganger utgiftene). Skal man drive Business må en være villig til å investere !

Lokalt er det en liten flyfabrikk som er blant verdens 10 største kunder av flyseter - som lar alle ! ansatte fly Business Class over 7 timer, og som har kjøpt 20 Business Class seter på ALLE avganger med Lufthansa og British Airways de neste 365 Dager. (Noe de har gjort de siste 15 årene!).

Om du som flyselskap ønsker en kontrakt med f.eks. Apple, Facebook, Google etc. må du stille med Business Class (Flatbed) - ja det er en investering, men med 20 seter solgt x$ 10.000 ++ hver avgang er det litt å hente(tm)
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Premium Economy har jo også i stor grad vært "oppkjøp" fra economy. Og ser man på selskapene som har installert det har de i større grad betydd færre economy seter enn færre business. Så DC-8-63 har et godt poeng her

Ellers så ligger jo ikke Lufthansa sin inntjening i business så veldig langt bak premium economy, og er jo vesentlig høyere enn i economy. Dessuten, men en litt bedre business class, så kanskje de kunne økt inntjeningen her ;)
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Det vel i såfall snakk om en utrolig saktegående trend, First Class begynte å forsvinne for 15 år siden, Premium Economy dukket opp for 12-år siden uten at en ser en klar trend mot Premium Economy........

Nord-Amerika er verdens mest lukrative luftfartsmarked, men med én gang de amerikanske selskapene kommer ut over Atlanteren, er konkurransen et par hakk tøffere. De må snart ta det inn over seg og gjøre seg klar til å være med på den konkurransen.

80% av verdens befolkning har fortsatt aldri sittet i et fly. Med stadig lavere billettpriser og mindre fattigdom i verden, vil flere begynne å fly. Economy vil derfor vokse i et raskere tempo enn Business. Fordelingen av klasser på et fly vil av den grunn følgelig endres mot mer Economy, og det er også flere grunner til det som for eksempel miljøhensyn og andre trender.

En trend er som vi vet, ekstremt sjeldent lineær. I begynnelsen har den en liten vekst; mot slutten ser vi som regel en eksplosjonsartet vekst før den staller ut og blir erstattet av en ny trend.

Jeg er helt enig i at det er mye viktigere å øke inntektene enn å kutte utgiftene i private selskaper, men det gjelder ikke det offentlige, for det offentliges inntekter er de samlede skattene og avgiftene som legges på folket.
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Nord-Amerika er verdens mest lukrative luftfartsmarked, men med én gang de amerikanske selskapene kommer ut over Atlanteren, er konkurransen et par hakk tøffere. De må snart ta det inn over seg og gjøre seg klar til å være med på den konkurransen.



80% av verdens befolkning har fortsatt aldri sittet i et fly. Med stadig lavere billettpriser og mindre fattigdom i verden, vil flere begynne å fly. Economy vil derfor vokse i et raskere tempo enn Business. Fordelingen av klasser på et fly vil av den grunn følgelig endres mot mer Economy, og det er også flere grunner til det som for eksempel miljøhensyn og andre trender.



En trend er som vi vet, ekstremt sjeldent lineær. I begynnelsen har den en liten vekst; mot slutten ser vi som regel en eksplosjonsartet vekst før den staller ut og blir erstattet av en ny trend.



Jeg er helt enig i at det er mye viktigere å øke inntektene enn å kutte utgiftene i private selskaper, men det gjelder ikke det offentlige, for det offentliges inntekter er de samlede skattene og avgiftene som legges på folket.
Kva del av det offentlege er det du sikta til her? Lure på om eg må skifte beite, har ikkje sett noko særleg til reiseluksus der eg er. I ei del av off sektor.
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Kva del av det offentlege er det du sikta til her? Lure på om eg må skifte beite, har ikkje sett noko særleg til reiseluksus der eg er. I ei del av off sektor.

En ansatt i utenrikstjenesten flyr for eksempel i gjennomsnitt ca. 50.000 km i året.
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Vel, den dagen det blir flatbeds i pluss så er jeg nok tilbøyelig til å kjøpe argumentet om at business har utspilt sin rolle. Etter min erfaring er muligheten til å kunne legge seg i vater, i alle tilfeller, uovertrumfen på en nattflygning, og når turen blir lengre enn åtte timer.
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Antall passasjerer som reiser biz på langdistanse på privatreiser har jo også hatt en stor vekst
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

En ansatt i utenrikstjenesten flyr for eksempel i gjennomsnitt ca. 50.000 km i året.
Det kan jo ha litt med jobben å gjere, det då. Ei runde rundt jorda er ikkje "så mykje". Men er det i C alltid, er vel det som er poenget her?

Spora vel fint av her no, men når ein har ein jobb, må ein jo ta alle aspekt av denne. Har vore saker der personar har kasta kort med nye moteord og nekta å utføre reisinga o jobben. Då får ein finne ei anna jobb, då.
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Kilde for denne?

Kilde er DiFi

Vel, den dagen det blir flatbeds i pluss så er jeg nok tilbøyelig til å kjøpe argumentet om at business har utspilt sin rolle. Etter min erfaring er muligheten til å kunne legge seg i vater, i alle tilfeller, uovertrumfen på en nattflygning, og når turen blir lengre enn åtte timer.

Economy pluss har vist seg å være et mindre lønnsomt (og ubrukelig) produkt, som vesentlig tilbys av legacy selskaper for å kannibalisere mindre på Business Class enn det Premium Economy gjør, men jeg skjønte hva du mente. ;)

Det var overraskende lite. Jeg flyr jo lengere på 2 gode helgeturer.

Ja, det er noen som har det. :D
Men tallene er et gjennomsnitt og gjelder også kontoransatte (og sikkert også "sommerhjelp").

Det kan jo ha litt med jobben å gjere, det då. Ei runde rundt jorda er ikkje "så mykje". Men er det i C alltid, er vel det som er poenget her?

Statsansatte flyr "alltid" C på longhaul.
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Statsansatte flyr "alltid" C på longhaul.

En alt for generell - og derfor uriktig - påstand.

Universitetsansatte er statsansatte. De flyr normalt ikke C, selv om de skal til Johannesburg eller Sydney på kongress. Det har sikkert skjedd, men som oftest oppgraderer de i så fall selv. Med egne poeng eller penger.
 
Last edited:
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

En alt for generell - og derfor uriktig - påstand.

Vel, "Universitetsansatte er statsansatte" er også en generell - men likevel riktig - påstand. ;)

Til mitt forsvar satte jeg "alltid" i gåseøyne. :p
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Economy pluss har vist seg å være et mindre lønnsomt (og ubrukelig) produkt, som vesentlig tilbys av legacy selskaper for å kannibalisere mindre på Business Class enn det Premium Economy gjør, men jeg skjønte hva du mente. ;)
Pluss er da det omtrent det samme produktet som Premium economy.
 
Last edited:
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Pluss er da det omtrent det samme produktet som Premium economy.

Pluss er premium økonomi. SAS har ikke Business på annet enn widebodyene.

Syklusen er nesten komplett. Business erstattet First. PE erstatter Business. Snart kommer Economic Economy ... ;)
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Syklusen er nesten komplett. Business erstattet First. PE erstatter Business. Snart kommer Economic Economy ... ;)

Lufthansa Group har i dag 26 bookingklasser (antall bokstaver i det engelske alfabetet). Disse sammen med tall kan sette sammen en uendelig mengde Fare Basis Codes.

I fremtiden blir det enda større segmentering for å tilpasse seg individuelle behov, tjenestetilbud og ønsker fra kundene.

Husk at bookingklasser er like mye om billettbetingelser, tilpassing til ulike marked og finurlige restriksjoner som kabinklasse og service.

Det er allerede nevnt at det kommer produkter innen Business+ på 777X.

LH_dynamic_pricing.jpg
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Kjært barn har mange navn, men det som har utløst denne "panic light" hos legacy-selskapene, er lowcost-selskapenes svar på Business Class; en adskilt cabin fremst i flyet med lowcost Business Class perks.

Det som er problematisk for legacy-selskapene, er at de har sin egen Business Class fremst i flyet (som de ikke vil kannibalisere på), og derfor er de litt mer bundet på utforming og plassering av det produktet som skal konkurrere med lowcost-selskapenes Premium Economy.

Mange vil hevde at dette ikke er noe problem for legacy-selskapene selvfølgelig, men jeg tror de ikke skjønner hva som traff dem når de snart erfarer massive problemer.
 
Re: Så innfører Lufthansa også Premium Economy

Kjært barn har mange navn, men det som har utløst denne "panic light" hos legacy-selskapene, er lowcost-selskapenes svar på Business Class; en adskilt cabin fremst i flyet med lowcost Business Class perks.

Det som er problematisk for legacy-selskapene, er at de har sin egen Business Class fremst i flyet (som de ikke vil kannibalisere på), og derfor er de litt mer bundet på utforming og plassering av det produktet som skal konkurrere med lowcost-selskapenes Premium Economy.

Mange vil hevde at dette ikke er noe problem for legacy-selskapene selvfølgelig, men jeg tror de ikke skjønner hva som traff dem når de snart erfarer massive problemer.

Jeg håper du kan underbygge disse tankene litt mere, for meg er dette et meget interessant emne, både profesjonelt (jeg jobber med Data Visualisring og har flere flyselskap som kunder) og som hobby. Jeg ser ikke noe som underbygger dine tanker, snarere tvert om viser tallene (offentlig tilgjengelig fra flyplassene og data.gov) trender i motsatt retning.

Legacy selskaper er vel nærmest borte, de har også utviklet seg og er i dag effektive nettverks selskaper - allianser. At de ikke skjønner hvordan markedene utvikler seg er bare oppspinn, de sitter å analysere i sanntid alle avganger, klasser, markeder (jeg leverer løsningen som gjør dette mulig) og en av kundene våre analyserer alle inntekter og utgifter på hver eneste avgang (og noe overraskende er hvor stor forskjell det er mellom flyindividene).

Med verktøy som M.I.D.T. (Utviklet av Lufthansa) kan de også hva konkurransen har solgt de kommende 3 måneder.

Low Cost Long Haul tjener selv i svært gode markeder som Nord Atlanteren ennå ikke penger, mens Nettverk Selskapene utvider og selv med priser på over USD 10.000 tur retur fra Seattle til Europa er Lufthansa Business Class ofte utsolgt og oversolgt.
 
Back
Top