S-mode på sbs

Boeing

ScanFlyer Blue
S-mode på sbs

Det har tidligere vært nevnt her inne at fra mars av skal alle større fly ha såkalt s-mode på sin transponder. Hva er status her? Var det bare tull eller?
 
Re: S-mode på sbs

Iflg loggen så er fremdeles fly som kommer bare som * og ikke viser seg på kartet, så hva status er nå vites ikke.

Kanskje noen i "flytårnet" kunne svare på dette! - Ballen går videre.
 
Re: S-mode på sbs

Inen 31. mars 2007 skal alle fly med MTOW over 5.700 kg eller har en marsjfart på over 250kt TAS være utstyrt med transponder MODE S (eller det som heter "Mode-S Enhanced Surveillance").

Hmmm, ser ikke slik ut.
 
Re: S-mode på sbs

Jeg vet ikke om gutta på ATCC og/eller gutta på tårnet vet noe om dette. Antar de ikke ser forskjell på de ulike mode som finnes til ulik bruk.

Noen her som har en forklaring til oss. :old

Fant dette på eurocontroll:

Mode S and ACAS Programme

Introduction

Secondary Surveillance Radar Mode Select (SSR Mode S) is a development and enhancement of 'classic SSR'.

Aircraft Collision Avoidance System (ACAS) improves air safety by acting as a "last resort" method for preventing mid-air or near collisions between aircraft.
ACAS II is the latest operational development of this technology.

Mode S


There are 2 levels of Mode S functionality:

- Elementary Surveillance (ELS), initially being implemented by Belgium, France, Germany, Luxembourg, the Netherlands, Switzerland and the United Kingdom.

- Enhanced Surveillance (EHS), initially being implemented by France, Germany and the United Kingdom.

In brief, the latest date for aircraft compliance with Mode S ELS/EHS is 31 March 2007. In the case of EHS this is subject to operators applying for an exemption from the Mode S Exemption Coordination Cell (ECC). Exceptionally, an exemption may be granted for a small proportion of an operators’ EHS applicable fleet until 31 March 2009. Separate comparable exemption arrangements apply for State aircraft.

Access Mode S site for full details

ACAS

ACAS-II implementation has been organised in 2 phases:

- Phase 1, with effect from 1 January 2000 for all civil fixed-wing turbine-engine aircraft having a maximum take-off mass exceeding 15 000 kg, or a maximum approved passenger configuration of more than 30.

- Phase 2, with effect from 1 January 2005, but with a transition phase until 31 March 2006, for all civil fixed-wing turbine-engine aircraft having a maximum take-off mass exceeding 5 700 kg, or a maximum approved passenger configuration of more than 19.



Jan
 
Back
Top