Herregud, dette er en diskusjon... Basert pa en rykte...
Det hva spiller inn i totalbildet er alltid:
*Performance (kan man fly de strekning man vil fly til visse kostnader uten restriksjoner)
*Finansering (Kostnader [Unit Cost, Total Ownership Cost etc...], Resale-Values, Value-Garanties, Lan-betingelser etc pp.)
*Tilgjenglighet (Hvor mye fly kan man fa i hvilked tid. Det nytter ikke a finne ut at en flytype passer til selskap dersom man ikke kan fa tak i den i tilstrekkelig höy numre i en overskuelig tid.)
*Complexity (hvordan passer denne flytype inn i selskap med henhold til base-strukturen, crew-rotations, andre flytyper, ... - Hvor mye komplexitaet kommer pa toppen av den alrede eksisterende komplexitaet eller hvor mye kan man redusere dette?)
Performance restriksjons vannligvis legger stor vekt pa valg. Likevel vil jeg tro at SAS vil trolig gi opp ALF dersom dette er den eneste grunne som hindrer valg av en flytype. Men dersom en flytype har performance restrictions pa visse flyruter til/fra e.g. TOS sa ville jeg tro at SAS vil se etter andre alternativer.