Rykte: SAS vil bytte ut 737 med A32x

Re: SAS og Leasede A320/737 (og andre nye fly)

Det hevdes dette er ´too much aircraft...too much boeing`.

Det høres ut som typisk bolagsk. En eller annen høyere plassert svenske som uttaler "Vi tycker att det blir 'too möts ährkraft' och det blir 'too möts bååäng', vi måste redovisa och sänka våran strukturkostander". Mens en annen gruppe bolagere sitter rundt og nikker uten å stille spørsmålstegn ved uttalelsene.

:old
 
Kan ikke bekræfte det, men det ville da være fantastisk - især også for vores kollegaer i Oslo og Stockholm.

Jeg er ihvertfall ikke interessert bytte til Scarbus på norsk innenriks, spesielt vinterstid i Nordnorge! Thanks but No Thanks :drunk:
 
Air Canada har brukt disse i nesten 20 år uten at vi har hørt forferdelige historier. Kan ikke skjønne at A320 serien er et dårligere fly vinterstid enn 737.
 
Air Canada har brukt disse i nesten 20 år uten at vi har hørt forferdelige historier. Kan ikke skjønne at A320 serien er et dårligere fly vinterstid enn 737.
Så sant så sant! Bare se i våre ''naboland'', Finnair, S7 Airlines, Air Canada, Aeroflot, Vladivostok Air osv...
 
I normalt vær så vil det neppe være store forskjellen å fly med A32x enn med B737, men hva når været blir dårligere? Slik som de siste dagene her på Vestlandet.

Det er vel noe vektforskjeller mellom A32x og B737, og på noen flyplasser kan det spille inn. Spesielt her i Norge.

Dette er noe SK må sjekke hvis det er snakk om å bytte ut B737 med A32x.
 
hmmm.. men SK burde gjort noe med dette for lengst. Hva enn det blir, håper jeg ikke det kommer en ny surrebukk inn i ledelsen og sørger for atter en mikseflåte med blanding av Cseries, A3xx, 737MAX og Crj.. Om de hadde kjørt en ren A32xx-flåte og supplert denne med en regional type som for eks Erj 195 eller Cseries 300 til å fly de rutene hvor 320 ikke er god nok, kunne det blitt riktig bra.

Da hadde de hatt ren airbus på long,med og short pluss en til flytype for regionale operasjoner.. hadde vært mye penger spart..
 
Det er vel noe vektforskjeller mellom A32x og B737, og på noen flyplasser kan det spille inn. Spesielt her i Norge. Dette er noe SK må sjekke hvis det er snakk om å bytte ut B737 med A32x.

Bra, så da vet SK det, de hadde sikkert ikke tenkt på det før. På den andre siden så har 32xNEO større motorer på sine maskiner, mens 737MAX har begrensninger uten at flyet blir seendes ut som en struts.

Ideen om en ren Airbus flåte er ikke dum, men selv om jeg er sikker på at det er et scenario, så er både ideen om både 737 og 320 også et annet. Det er også alternativ for "regionale" typer. Rykter ville jeg uansett ikke legge så mye i, siden forhandlinger vil gjøres fram til blekket i kontrakten har tørket. Rykter og uttalelser kan også være en del av dette.

Men, det er jo litt spennende å spekulere i hva som er god ide og lønnsomt. Veldig greit også når man ikke er den som må cashe ut sjekkheftet. ;)
 
At SAS har (har hatt) en tanke om en enhetsflåte når de bestillte neo-maskinene, og senere A350, må være rimelig å anta.

Selv har jeg antatt at de skulle til Danmark, men har hørt planen visstnok er at de skal til Sverige!

Angående Airbus og vinteroperasjoner vet jeg ikke så mye, men det burde vel fungere- med ett forbehold når det gjelder A321 som jeg tror har en såkalt Aircraft Approach Category D - det vil si litt høyere approach speeds (og dermed lengere landingsdistanse) en hva som er ønskelig ved glatte korte baner.
 
Angående Airbus og vinteroperasjoner vet jeg ikke så mye, men det burde vel fungere- med ett forbehold når det gjelder A321 som jeg tror har en såkalt Aircraft Approach Category D - det vil si litt høyere approach speeds (og dermed lengere landingsdistanse) en hva som er ønskelig ved glatte korte baner.

Det har også 738en.

Det er ingen reel forskjell på vinterops for disse maskinene. Airbusen skal fint takle norske forhold like godt som Ng og MAX. Dog er vel elmek systemer å foretrekke når kulda virkelig setter inn (som 732, dash7, dc3, dc9 osv..), sukk... lite håp om å se dem i kommersiell produksjon i Norge igjen.
 
Snakket med en tekniker på SAS, å han sa det stikk motsatte igjen..

-600 skal ut, inn med -700/-800 da -600 er like dyr som en 700/800 å i drift, men mindre kapasitet.

Men det gjenstår å se hva som skjer, mtp økonomien til SAS er det vel smart å få en enhetsflåte istedet for en haug forskjellige flytyper :)

Men gjenstår å se hva som skjer.
 
Merkelig rykte hele greia. Hvorfor fant de ikke ut dette når se bestemte at A320 skulle til DK og 737 skulle brukes på ARN /OSL? Og attpåtil bestillte flere 737 brukte og nye???

Mulig at de har innsett noe nytt og/eller fått en god deal ifra A.
 
Snakket med en tekniker på SAS, å han sa det stikk motsatte igjen..

-600 skal ut, inn med -700/-800 da -600 er like dyr som en 700/800 å i drift, men mindre kapasitet.

Dette er vel i praksis det som allerede skjer med at lease på -600 ikke fornyes og at set kommer både nye og brukte -700/-800 inn. Men det er samtidig det "ryktet" som umiddelbart gir mest mening.
 
Ellers så har vel ryktet fra både piloter, cabin crew og teknikere ofte visst seg å ikke stemme eventuelt en fjær har blitt til fem høns
 
Spekulerar; Nya affärer har gjorts med Airbus de senaste åren. Boeing endast genom leasing-firmor... Det finns (11?) optioner på A320NEO... Kan vara start på omsättning av 736?
 
Vist det skulle være noe hold i dette. Så kan jeg kanskje se for meg at de bestillte Airbus 320NEO går til ARN, mens A320CEO beholdes på CPH. Og man faser ut en del B736...
 
Er det personlige preferanser, eller er "scarebus" ikke gode nok til å operere i vintervær?
Tja når det skal sirkles bla annet inn til Alta er det veldig greit å se hva sidemannen gjør eller ikke gjør bla ;)
Boeing er nok preferansen for oss som liker å "fly" flyet mer en å "manage" flyet :D
 
Tja når det skal sirkles bla annet inn til Alta er det veldig greit å se hva sidemannen gjør eller ikke gjør bla ;)
Boeing er nok preferansen for oss som liker å "fly" flyet mer en å "manage" flyet :D

Flyr Boeing selv, og det du skriver er bare fjas. Men det vet du vel godt selv ;)
 
Ellers så har vel ryktet fra både piloter, cabin crew og teknikere ofte visst seg å ikke stemme eventuelt en fjær har blitt til fem høns

Hva?!?! Hehe :) neida. Jeg skal ikke spre noen rykter, men fakta er jo som det bli sagt. -600 går ut mens nye -800 går inn, samt leasingavtalen fornyes på de fleste -700. Og fly -700 i Norge er jammen meg ikke dumt på kortbanenettet og litt uggent vær :)
 
Back
Top