Rykte: SAS vil bytte ut 737 med A32x

Hva?!?! Hehe :) neida. Jeg skal ikke spre noen rykter, men fakta er jo som det bli sagt. -600 går ut mens nye -800 går inn, samt leasingavtalen fornyes på de fleste -700. Og fly -700 i Norge er jammen meg ikke dumt på kortbanenettet og litt uggent vær :)

Å fly -700 på kortbanenettet er vel forholdsvis dumt? Tvinge ned en hvilkensomhelst 737 på Hammerfest eller Mehamn lufthavn er vel mildt sagt risikosport? :colgate:

Tror nok han mener plasser som f.eks. Kirkenes ... Jetmessig sett er dette en kortbane ..

Å fly -700 på kortbanenettet er vel forholdsvis dumt? Tvinge ned en hvilkensomhelst 737 på Hammerfest eller Mehamn lufthavn er vel mildt sagt risikosport? :colgate:

Mulig jeg var uklar:) mente at å fly en -700 på kortbane er bedre enn å fly en -800. Utrolig nok!! Hehe, dette ble plutselig så banalt. Jaja...

Hva er det som gjør A32X uegnet for norske flyplasser som ALF?

Akkurat det lurer jeg litt på også, fordi jeg har sett påstanden før her inne uten at det har fulgt noen god forklaring på hvorfor. Spiller forsåvidt liten praktisk rolle akkurat nå i og med at 737 uansett kommer til å være gjeldende i overskuelig fremtid, men skulle gjerne ha fått vite hva som forårsaker at A32X vurderes som uegnet av "kloke hoder".

Både Aegean Airlines(A320) og Onurair(A320) skal fly overfylte charterfly til og fra ALF i sommer, og har forsovitt gjort det før også...

Både Aegean Airlines(A320) og Onurair(A320) skal fly overfylte charterfly til og fra ALF i sommer, og har forsovitt gjort det før også...

Trevligt för ALF passagerarna som säkert är vanare vid Boeing 737.
A320 med sin 17 cm bredare kabin och dessutom tystare kabin gör mycket positivt för komforten jämfört med en 737.

Trevligt för ALF passagerarna som säkert är vanare vid Boeing 737.

A320 med sin 17 cm bredare kabin och dessutom tystare kabin gör mycket positivt för komforten jämfört med en 737.

Trangt og bråkete er det uansett, så jeg tviler på at det er særlig mange som reflekterer over forskjellen :)

Folk flest vet ikke om de sitter i en 737 eller 32X. De vet knapt hvilket selskap de flyr med.

Hva er det som gjør A32X uegnet for norske flyplasser som ALF?

Jeg sitter ikke med direkte tilgang til disse dokumentene, men ble fortalt av de som satt med det at bla.a. Perfomance og noen "andre faktorer" gjorde at det ble konkludert med at den var uegnet. Performance var ikke noen stor overraskelse, Airbus av alle slag er jo noe av det slappeste man ser rundt seg, man kan jo klatre fra de med hvilken som helst Boeing på maxvekt.

Ihvertfall til GZP så bruker SAS sine A320 fra CPH, mens fra OSL brukes det kun B73W med de sterkeste motorene... Så noe må jo A320 være bedre enn en B738 på. Trodde også at en A320 hadde mindre restriksjon på TOW enn en B738 på KRS, men mulig jeg tar feil?

Last edited:
Alle vet jo at Airbus er uegnet spesielt i Nord med mye snø. Airbus har jo ikke laget vinterdekk til flyene sine... Noe Boeing har gjort.

Eller?

Men som det ble sagt over er det jo av den enkle grunn at Airbus nok er en tanke for slapp til noen av flyplassene vi har i Norge.

Tja når det skal sirkles bla annet inn til Alta er det veldig greit å se hva sidemannen gjør eller ikke gjør bla ;)
Boeing er nok preferansen for oss som liker å "fly" flyet mer en å "manage" flyet :D

Skal du se hva sidemannen gjør så kan du vel liksegodt se på instrumentene ? Jeg har aldri fløyet airbus, men jeg har etterhvert noen tusen timer på 737. Og jeg tror ingenting på dette tullet enkelte mener om airbus og vinter. Thomas Cook flyr da nord Norge med airbus dem vel ?

Herregud, dette er en diskusjon... Basert pa en rykte...

Det hva spiller inn i totalbildet er alltid:

*Performance (kan man fly de strekning man vil fly til visse kostnader uten restriksjoner)
*Finansering (Kostnader [Unit Cost, Total Ownership Cost etc...], Resale-Values, Value-Garanties, Lan-betingelser etc pp.)
*Tilgjenglighet (Hvor mye fly kan man fa i hvilked tid. Det nytter ikke a finne ut at en flytype passer til selskap dersom man ikke kan fa tak i den i tilstrekkelig höy numre i en overskuelig tid.)
*Complexity (hvordan passer denne flytype inn i selskap med henhold til base-strukturen, crew-rotations, andre flytyper, ... - Hvor mye komplexitaet kommer pa toppen av den alrede eksisterende komplexitaet eller hvor mye kan man redusere dette?)

Performance restriksjons vannligvis legger stor vekt pa valg. Likevel vil jeg tro at SAS vil trolig gi opp ALF dersom dette er den eneste grunne som hindrer valg av en flytype. Men dersom en flytype har performance restrictions pa visse flyruter til/fra e.g. TOS sa ville jeg tro at SAS vil se etter andre alternativer.

BMW eller Audi, Boeing eller Airbus... Religion betyr mye for enkelte ;) Jeg betviler ikke ett sekund at Airbus'en vil funke nøyktig like godt i nord som 737'en gjør! Man beregner performance med nøyaktige parametre, og man har to svaralternativer; go or no-go :)

At det ikke er mange som har regelmessige ops til ALF og KKN med 320, er nok mest en indikasjon på hva slags materiell de aktuelle operatørene på disse plassene rår over ;)

Happy - and safe - flying folks :)

Back