Rykte: SAS vil bytte ut 737 med A32x

Ser ikke helt behovet for å kjøpe C series, hvor man låser seg til en mindre type. Trodde behovet fint kunne blitt dekket inn med 737/320. Man må vel regne litt på stordriftsfordeler kontra pris på fly, forbruk mm.
Destinasjoner med ett stort behov for mindre fly kan vel fint fylles med ATR og evt en liten økning i regularitet, evt CRJ?
Nå får jeg håpe SK kan dette bedre enn oss, og at C-series ikke blir en ny 736 saga.
Hva er det som ikke gjør 320 så egnet langs kysten?
 
En løsning kan jo være at Malmø Aviation/Braathens opererer CS på norske SAS-ruter. Usikker på hvor realistisk det egentlig er, men mulig det er det.

Espen
 
Ser ikke helt behovet for å kjøpe C series, hvor man låser seg til en mindre type. Trodde behovet fint kunne blitt dekket inn med 737/320. Man må vel regne litt på stordriftsfordeler kontra pris på fly, forbruk mm.
Destinasjoner med ett stort behov for mindre fly kan vel fint fylles med ATR og evt en liten økning i regularitet, evt CRJ?
Nå får jeg håpe SK kan dette bedre enn oss, og at C-series ikke blir en ny 736 saga.
Hva er det som ikke gjør 320 så egnet langs kysten?

Både A320 og B738 kan ved særlige værforhold med glatte rullebaner rett og slett bli for store. DY (og sikkert SK) har hatt avisoppslag om passasjerer som har måtte lande på annen rullebane pga at flyet var for tungt.
 
320neo blir nok veldig mye billigere i drift enn en 737-600.

Forutsatt at man kan fylle de mange ekstra setene. SAS har mange tynne ruter, og ruter som krever høy frekvens.
Tripkost blir ganske mye høyere på de mange korte rutene til SAS, siden tomvekt blir rundt 8 tonn høyere for 320NEO kontra -600.
 
Kom over denne uttalelsen fra CEO Richard Gustafson til Bonusfeber. Ser ut som SAS forventer seg å ha avklart flyflåte for short haul innen 2016.

"Den fremtidige flåte skal snart avgjøres:

SAS har nettopp nå en ordre inne hos Airbus på 30 Airbus A320neo, hvor leveransen av de første flyene starter til neste år. Det er ikke nok til å erstatte de nåværende Airbus og Boeing fly. «Innenfor de nærmeste 15 til 20 måneder, så skal vi ta en beslutning og legge den fremtidige flåtestrategien» forteller Gustafson."
 
Både A320 og B738 kan ved særlige værforhold med glatte rullebaner rett og slett bli for store. DY (og sikkert SK) har hatt avisoppslag om passasjerer som har måtte lande på annen rullebane pga at flyet var for tungt.

Kan de ikke gå for en kombinasjon av A319/A320/A321 for å omgå dette problemet? A319 på ruter/plasser der A320 blir for stor. Der 738 er for stor setter de vel inn mindre griser, og med mindre A319 har vesentlig dårligere performance enn 737/736 burde vel ikke dette by på store problemer?
 
Back
Top