Rykte: SAS vil bytte ut 737 med A32x

Eftersom det är SAS vi pratar om kan man aldrig veta hur det blir i slutändan :D

Mycket pekar iaf på CPH fortsätter vara Airbus A320CEO bas i många år till, ARN blir A320NEO bas och OSL fortsätter vara 737NG bas.
738 tar trots allt fler pax än 320NEO. Verkar märkligt att ha EN modell enbart på SVE inrikesnät?
 
738 tar trots allt fler pax än 320NEO. Verkar märkligt att ha EN modell enbart på SVE inrikesnät?

Nå er det vel mye som tyder på at underleverandører(Cimber, Blue1) vil overta produksjon på under 150 seter. Og da er det vel ikke unaturlig at det blir en mix på svensk innenriks der moderselskapet flyr A320NEO, og Blue1 B736.
 
Richard Gustavson har lenge vært tydelig på at SAS selv ikke skal operer maskiner som tar mindre enn 140 pax.
 
Jag var mer orolig för att 168pax är för lite på vissa linjer...

Både og, men det er ikke nødvendigvis et problem da det kan potensielt øke yielden.
Dessuten så er det ikke umulig det blir plass til en seterad til i NEO vs CEO
 
ATW has visstnok plukket opp en kommentar fra Gustafson at de i løpet av det neste 1-1,5 året planlegger en avgjørelse om fremtidig narrowbody flåte

http://atwonline.com/airports-routes/ceo-sas-focused-long-haul-flights-northern-hemisphere
“Starting in 2016, we will begin operations with our new Airbus A320neo,” Gustafson said, adding that over the next 12 to 18 months SAS will “have to make a decision about our future narrowbody fleet. We currently operate Boeing 737s [based] in Stockholm and Oslo, and Airbus A320 family aircraft in Copenhagen. We will see how we develop [and evaluate our future fleet] further,” Gustafson said
 
Da A320 NEO erstatter 736 blir det kanskje mer ATR på kysten og andre mindre ruter i Norge? Der hvor 736 allerede er i overkant i dag.
 
Kommer SAS fortsätta med 168 stolar även i A320NEO?
A320NEO tror jag kommer vara godkänd för upp till 189 passagerare.
 
737-600 har vel 123 seter i dagens config. Da blir en A320neo med 168 seter ganske mye større. A320neo er i mellom 737-700 og 800.

320neo blir nok veldig mye billigere i drift enn en 737-600.

Når det gjelder maskiner til å erstatte eksisterende 737 så håper jeg SAS går for en combo av A320neo og A321neo. Det er veldig mange flyselskaper som går for A321neo, så ser ut som Airbus har et bra produkt der.
 
Da A320 NEO erstatter 736 blir det kanskje mer ATR på kysten og andre mindre ruter i Norge? Der hvor 736 allerede er i overkant i dag.

Fra businessclass.se sitt forum:

Mickey said:
Jag har hört rykten om att alla A320neo's ska stationeras på Arlanda och att 737orna stationeras Norge i framtiden. Det ska tydligen finnas utlånade piloter från Arlanda basen som är i Köpenhamn och tränar på A320 serien nu.

Skulle vel ikke overraske noen om Norge trekker "svarteper" på ny og blir sittende igjen med all den gamle ulla. B73G & B738 spicet opp med litt ATR og hjelp fra WF?
 
Hva er i veien med 737? 320 langs kysten vintertid skal visstnok ikke være helt gunstig ..,
 
MAX6 blir ikke bygd. No demand ...

Det skal bli spennende å se hva slags fly SAS kommer til å operere med i fremtiden. En tanke som har streifet meg har vært om det kan bli aktuelt med en A319NEO? Med en setekapasitet på rundt 120 seter? Men dersom A320 serien kanskje ikke er den mest optimale for flyvinger langs norske-kysten så finnes det kanskje noen bedre alternativer?

Kanskje vi vil få se en mix av litt forskjellig slik det nevnes litt tidligere i tråden her? Kan vi utelukke en regional-jet av noe slag kan bli aktuelt også?
 
Nå har jo ikke SK de beste erfaringer med de norraførr på andre siden av dammen, men 2+3 på raden hadde ikke vært å forakte i en ny CS.
 
Surprise! :)


Det er jo ikke et helt usannsynlig scenario at NEOene i første omgang havner på ARN-basen, mens -600 da løpene forsvinner ut. Delvis direkte erstattet med nye NEO og delvis ved at det kommer en NEO til ARN og en -700/-800 da kan sendes over til OSL for og erstatte -600 der.


Da A320 NEO erstatter 736 blir det kanskje mer ATR på kysten og andre mindre ruter i Norge? Der hvor 736 allerede er i overkant i dag.


Det er jo fortsatt et åpent spørsmål hva Blue1 skal fly rundt med. Trolig blir det noe mindre enn 736/717


En tanke som har streifet meg har vært om det kan bli aktuelt med en A319NEO? Med en setekapasitet på rundt 120 seter?


Dagens A319 har 141 seter i SAS-konfigurasjon og en NEO vil pga en mer effektiv galley/toalett løsning enkelt få inn minst en rad til. Så da er vi oppe i 147 seter.


Nå har jo ikke SK de beste erfaringer med de norraførr på andre siden av dammen, men 2+3 på raden hadde ikke vært å forakte i en ny CS.



Ja CSeries vil isolert sett trolig være et veldig bra fly for mange av SAS sine ruter. Et viktig motargument er økt flåtekompleksitet da SAS de siste årene faktisk har gjort en stor innsats og kommet langt på vei mot en mer ensartet flåte
 
Last edited:
Dagens A319 har 141 seter i SAS-konfigurasjon og en NEO vil pga en mer effektiv galley/toalett løsning enkelt få inn minst en rad til. Så da er vi oppe i 147 seter.

Ja CSeries vil isolert sett trolig være et veldig bra fly for mange av SAS sine ruter. Et viktig motargument er økt flåtekompleksitet da SAS de siste årene faktisk har gjort en stor innsats og kommet langt på vei mot en mer ensartet flåte

Jepp, det det viktigste argumentet mot dem. Men hvor mye er stordriftsfordelene sammenlignet med direkte driftsfordeler for CSeries vs A319neo?
 
Back
Top