Rygte: JT overtager SAS's CRJ operationer

• Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date
Unektelig en fornuftig utvikling. Samtidig i tidligere debatters hete om tilsvarende utvikling hos andre selskap blir det jo her noen paraleller. Redder man fremtidige arbeidsplasser i SAS ved å sette ut noe av driften til billigere drifts modeller eller er det ren dumping av sosiale vilkår? Hva med sikkerhets aspektet ved SAS sine avganger operert av betydelig billigere tilbydere? Det har jo her blitt fremlagt særdeles tydelig at denne typen operasjoner er en utfordring for den generelle fly sikkerheten.

Akkurat hva jeg også tenkte på når jeg leste om dette ryktet. Vi får se hvilket engasjement dette pisker opp.

Tror ikke at Braathens og Cimber kunne komme med...Ser kun JTG og SK som en del af dette....men lad os nu se...det er jo kun rygter og ikke andet
Hilsen Ole

Ja, men ved en ev. opprettelse av et SAS Commuter-lignende selskap vil det sannsynligvis være basert på bare ett selskap, og da fortrinnsvis JetTime som også kunne overtatt Cimber- og Braathens-operasjonene. Et annet alternativ til alt dette kunne vært et slags "Team SAS" med flere selskaper.

Ja, men ved en ev. opprettelse av et SAS Commuter-lignende selskap vil det sannsynligvis være basert på bare ett selskap, og da fortrinnsvis JetTime som også kunne overtatt Cimber- og Braathens-operasjonene. Et annet alternativ til alt dette kunne vært et slags "Team SAS" med flere selskaper.

Tenker du at SAS selv skal drifte disse selskapene, eller at SAS er den kommersielle front end'en og disse selskapene opererer flightene på vegne av SAS (slik vel avtalen med JT er per i dag)?

Jeg gætter på der på sigt bliver ET SAS Commuter selskab,
og at det formentlig forbliver et 100% eksternt selskab grundet bedre operationel fleksibilitet (det er blot e leverandør) samt evne til at vedligeholde en slank omkostningsstruktur.

Fra DK kan udelukkes Cimber og DAT, da de ikke har den finansielle styrke til dette.

Kunne det vært aktuelt i et slikt scenario å også overta noen av WF sine ruter. F.eks CPH-KRS, eller er det WF sin rute?

I mange andre bransjer er jo franchise avtaler brukt mye hadde dette vært et alternativ i flybransjen? Spesielt på tynne ruter som CRJne flyr?

Har intet på sig
Rygtet kunne derfor sagtens have været sandt. Men det er det ikke. Det forsikrer Jet Time’s direktør, Klaus Ren.

”Det har absolut intet på sig. Jeg er godt blevet konfronteret med det flere gange, men jeg ved ikke hvor det kommer fra. For vi har ingen konkrete samtaler med SAS om det,” understreger Klaus Ren over for CHECK-IN.dk.

Hos SAS oplyser pressechef Trine Kromann-Mikkelsen, at selskabet ikke ønsker at kommentere på rygtet om, at driften af CRJ-900 flyene skal udliciteres til et andet selskab

http://www.check-in.dk/jet-time-afviser-rygte-om-overtagelse-af-sas-fly#.U_GT2ON_tHU

Kunne det vært aktuelt i et slikt scenario å også overta noen av WF sine ruter. F.eks CPH-KRS, eller er det WF sin rute?
Før JT startet ATR operasjonen for SAS, sa ryktene at intensjonen var å operere 20 maskiner i SAS regi. Nå er det vel foreløpig 8 maskiner som er bekreftet offisielt, men det er vel ikke overraskende om der kommer mer produksjon i Norge enn det vi har sett i sommer. CPH-KRS og videre til f.eks. SVG MOL KSU BGO HAU ville ikke overraske. Tror ikke der er noe som hindrer SAS i å konkurrere direkte mot WF nå lengre.

Back