Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Ser nå ut som Ukraina har stengt luftrommet for Belavia. Er nå flere maskiner på vei til både Egypt og Tyrkia som nå må ta omveien øst for Ukraina
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Egentlig er det tullete symbolpolitikk. Hørte litt fra regimekritikere i Hviterussland. Skal de til Europa nå, må de fly via Moskva, og billettene er svindyre. Regimet arresterer nokså vilkårlig for tiden, og da er alternativet å ligge i skjul ett eller annet sted.

Aeroflot, derimot, ler hele veien til banken.

Vestlige flyselskaper flyr rundt Hviterussland og brenner mer drivstoff. Antar selskapene dytter den merkostnaden over på billettprisen. Konkurrentene, de russiske og asiatiske flyselskapene, flyr beine veien over Hviterussland og har ikke den ekstrautgiften. De har rett og slett fått en konkurransefordel rett i fanget fra EU.

Og EU - flykapringen skjedde for en uke siden. EU hadde ordinært ministerrådsmøte mandag 24. mai og kom ad hoc der på å stenge hviterussiske flyselskap ute. Etterpå var de veldig stolte over at de var blitt enige om en slik sak så raskt. Men konsekvensutredningen, den manglet. Og land med lydrikestatus til EU gjør som Brussel sier. Ukraina kunne tjent gode penger på transittrafikk.

USA innfører også sanksjoner mot Hviterussland. Blir spennende å se om den også omfatter de MAX-flyene Belavia skal ha.

Pussig nok har passasjerfly og vestlige luksusvarer vært unntatt alle handelssanksjoner mot Russland og før det Hviterussland. Det er vel penger å tjene der.
 
Last edited:
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Egentlig er det tullete symbolpolitikk. Hørte litt fra regimekritikere i Hviterussland. Skal de til Europa nå, må de fly via Moskva, og billettene er svindyre. Regimet arresterer nokså vilkårlig for tiden, og da er alternativet å ligge i skjul ett eller annet sted.

Aeroflot, derimot, ler hele veien til banken.

Vestlige flyselskaper flyr rundt Hviterussland og brenner mer drivstoff. Antar selskapene dytter den merkostnaden over på billettprisen. Konkurrentene, de russiske og asiatiske flyselskapene, flyr beine veien over Hviterussland og har ikke den ekstrautgiften. De har rett og slett fått en konkurransefordel rett i fanget fra EU.

Og EU - flykapringen skjedde for en uke siden. EU hadde ordinært ministerrådsmøte mandag 24. mai og kom ad hoc der på å stenge hviterussiske flyselskap ute. Etterpå var de veldig stolte over at de var blitt enige om en slik sak så raskt. Men konsekvensutredningen, den manglet. Og land med lydrikestatus til EU gjør som Brussel sier. Ukraina kunne tjent gode penger på transittrafikk.

USA innfører også sanksjoner mot Hviterussland. Blir spennende å se om den også omfatter de MAX-flyene Belavia skal ha.

Pussig nok har passasjerfly og vestlige luksusvarer vært unntatt alle handelssanksjoner mot Russland og før det Hviterussland. Det er vel penger å tjene der.


Hva skulle EU og andre ha gjort isteden?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Ser ut som SAS sin ukentlige Oslo-Kiev flight nå i helgen tok den lille ekstra buen sørover for å unngå det sørvestre hjørnet av Hviterussland, men det ser ikke ut som det utgjør så veldig mye ekstra flytid
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Egentlig er det tullete symbolpolitikk. Hørte litt fra regimekritikere i Hviterussland. Skal de til Europa nå, må de fly via Moskva, og billettene er svindyre. Regimet arresterer nokså vilkårlig for tiden, og da er alternativet å ligge i skjul ett eller annet sted.

Aeroflot, derimot, ler hele veien til banken.

Vestlige flyselskaper flyr rundt Hviterussland og brenner mer drivstoff. Antar selskapene dytter den merkostnaden over på billettprisen. Konkurrentene, de russiske og asiatiske flyselskapene, flyr beine veien over Hviterussland og har ikke den ekstrautgiften. De har rett og slett fått en konkurransefordel rett i fanget fra EU.

Og EU - flykapringen skjedde for en uke siden. EU hadde ordinært ministerrådsmøte mandag 24. mai og kom ad hoc der på å stenge hviterussiske flyselskap ute. Etterpå var de veldig stolte over at de var blitt enige om en slik sak så raskt. Men konsekvensutredningen, den manglet. Og land med lydrikestatus til EU gjør som Brussel sier. Ukraina kunne tjent gode penger på transittrafikk.

USA innfører også sanksjoner mot Hviterussland. Blir spennende å se om den også omfatter de MAX-flyene Belavia skal ha.

Pussig nok har passasjerfly og vestlige luksusvarer vært unntatt alle handelssanksjoner mot Russland og før det Hviterussland. Det er vel penger å tjene der.

Naar det gjelder Boeing MAX saa er jo det en annen type sanksjoner - et eksport forbud paa linje med Iran. Rent leveranse teknisk er det ikke noedvending at Flyene forlater Boeing med Belarus Registrering - de kan flyes med N reg og overleveres i Moskva (Boeing har jo «kontor» med mere i Russland).

Det henger jo sammen med hvor lenge sanksjonene / boikott vil vare, alvoret i hva som ble / blir gjort av Regimet synes aa glemmes - hvilket er meget skremmende - de 2 som blir torturet - i hvertfall mishandlet - synes aa komme i annen rekke.
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Forbyr fly fra hviterussiske selskap å fly over EU

EU besluttet fredag å forby fly fra hviterussiske flyselskap å fly over EU-territorium, og å lande på flyplasser i medlemslandene, ifølge Reuters. Samtidig forbyr de flyselskaper fra EU å fly over Hviterussland.

Reglene trer i kraft midnatt.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/forbyr-fly-fra-hviterussiske-selskap-aa-fly-over-eu.xytB4VaKi?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognet
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Fraktfly som enten flyr eller ikke flyr over Hviterussland er en egen sjanger, tydeligvis.

I skrivende stund er en maskin fra UPS og Southern Air over hviterussisk territorium, mens en maskin fra russiske Airbrigdecargo har valgt å fly utenom. Det samme gjelder et fly fra moldaviske Aerotranscargo.

At UPS ikke holder seg til vestlig enighet er vel noe oppsiktsvekkende. I Tyskland har Southern Air blitt kritisert i pressen for å fly over Hviterussland. Selskapet flyr her på oppdrag av DHL.
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Som et svar på sanksjonene fra EU mot Hviterussland,
har «Lukasjenko-Tours» satt opp «pakkereiser» for flyktninger fra Bagdad til Minsk inkludert reiseguider (Hviterussiske soldater) viser vei for flyktningene til -> over grensa til Litauen/EU. Det skal nå være krise i Litauen etter flyktningestrømmen har nådd grensa deres.

https://www.nrk.no/urix/migranter-sier-hviterussland-hjelper-med-a-krysse-grense-1.15575265

Iraqi Airlines opererer nå flere ukentlige avganger med Boeing 747-400/777-200 mellom Baghdad og Minsk, før hendelsen med Ryanair ble ruta operert med Airbus A320/Boeing 737-800.
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Ellers går jo ikke ting sånn helt super dupert der borte nå, og AerCap som leasing 3 E195-E2 maskiner til Belavia har i følge Skyliner sendt de 3 maskinene til lagring

Embraer 195 -E2 190.20042 EW-555PO Belavia ferried 26oct21 MSQ-NQZ for storage on lessors request (+ 190.20049 EW-563PO, + 190.20053 EW-560PO)
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Det er jo en viss trafikk av migranter med fly fra Midtøsten til Minsk for tiden, folk som så blir ekspedert videre for skogstur i retning Polen. Dette irriterer EU mye, og et av sanksjonsmidlene de vurderer er å innføre sanksjoner mot de flyselskapene som driver denne frakten.

Nå er det ikke så mye EU kan gjøre med Belavia lenger, men Turkish har visst også en del reisende med enveisbillett.
 
Back
Top