Egentlig er det tullete symbolpolitikk. Hørte litt fra regimekritikere i Hviterussland. Skal de til Europa nå, må de fly via Moskva, og billettene er svindyre. Regimet arresterer nokså vilkårlig for tiden, og da er alternativet å ligge i skjul ett eller annet sted.
Aeroflot, derimot, ler hele veien til banken.
Vestlige flyselskaper flyr rundt Hviterussland og brenner mer drivstoff. Antar selskapene dytter den merkostnaden over på billettprisen. Konkurrentene, de russiske og asiatiske flyselskapene, flyr beine veien over Hviterussland og har ikke den ekstrautgiften. De har rett og slett fått en konkurransefordel rett i fanget fra EU.
Og EU - flykapringen skjedde for en uke siden. EU hadde ordinært ministerrådsmøte mandag 24. mai og kom ad hoc der på å stenge hviterussiske flyselskap ute. Etterpå var de veldig stolte over at de var blitt enige om en slik sak så raskt. Men konsekvensutredningen, den manglet. Og land med lydrikestatus til EU gjør som Brussel sier. Ukraina kunne tjent gode penger på transittrafikk.
USA innfører også sanksjoner mot Hviterussland. Blir spennende å se om den også omfatter de MAX-flyene Belavia skal ha.
Pussig nok har passasjerfly og vestlige luksusvarer vært unntatt alle handelssanksjoner mot Russland og før det Hviterussland. Det er vel penger å tjene der.
Egentlig er det tullete symbolpolitikk. Hørte litt fra regimekritikere i Hviterussland. Skal de til Europa nå, må de fly via Moskva, og billettene er svindyre. Regimet arresterer nokså vilkårlig for tiden, og da er alternativet å ligge i skjul ett eller annet sted.
Aeroflot, derimot, ler hele veien til banken.
Vestlige flyselskaper flyr rundt Hviterussland og brenner mer drivstoff. Antar selskapene dytter den merkostnaden over på billettprisen. Konkurrentene, de russiske og asiatiske flyselskapene, flyr beine veien over Hviterussland og har ikke den ekstrautgiften. De har rett og slett fått en konkurransefordel rett i fanget fra EU.
Og EU - flykapringen skjedde for en uke siden. EU hadde ordinært ministerrådsmøte mandag 24. mai og kom ad hoc der på å stenge hviterussiske flyselskap ute. Etterpå var de veldig stolte over at de var blitt enige om en slik sak så raskt. Men konsekvensutredningen, den manglet. Og land med lydrikestatus til EU gjør som Brussel sier. Ukraina kunne tjent gode penger på transittrafikk.
USA innfører også sanksjoner mot Hviterussland. Blir spennende å se om den også omfatter de MAX-flyene Belavia skal ha.
Pussig nok har passasjerfly og vestlige luksusvarer vært unntatt alle handelssanksjoner mot Russland og før det Hviterussland. Det er vel penger å tjene der.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/forbyr-fly-fra-hviterussiske-selskap-aa-fly-over-eu.xytB4VaKi?utm_source=vgfront&utm_content=direktewidget&utm_medium=direktewidget_nyhetsdognetForbyr fly fra hviterussiske selskap å fly over EU
EU besluttet fredag å forby fly fra hviterussiske flyselskap å fly over EU-territorium, og å lande på flyplasser i medlemslandene, ifølge Reuters. Samtidig forbyr de flyselskaper fra EU å fly over Hviterussland.
Reglene trer i kraft midnatt.
Embraer 195 -E2 190.20042 EW-555PO Belavia ferried 26oct21 MSQ-NQZ for storage on lessors request (+ 190.20049 EW-563PO, + 190.20053 EW-560PO)
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.