Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Greit nok at mange vil bruke ethvert påskudd til å sverte Ryanair o.l. men hvis en sitter ombord og filmer en MIG29 utenfor vinduet som har avskåret flyet en sitter i så tror jeg neppe en hadde vært så høy i hatten og like "bombesikker" på at alt står bra til. Agentene har ikke våpen etter sikkerhetskontrollen (de reiste jo mellom to "vanlige" land) så de utgjør jo sånn sett ingen fare mens et militærfly med et godt utvalg av våpen å velge mellom er jo en annen type kranglefant. Det eneste som kanskje kunne stoppet en intervensjon før grensen er jo evt. om "noen" skulle beskyttes. Ingen vil vel noensinne få vite hvor langt de ville strukket strikken og det er kanskje like greit...

Flygerne hadde jo overhode ingen peiling på hva som skjedde, virker det jo som, og da vinner jo den sterkeste til slutt selv om grensen er aldri så nær. Vi vet jo ikke hvor lenge diskusjonene pågikk og hvor lenge de hadde militæret på slep. Militæret kan ha ventet på dem når de krysset den sørlige grensen og fulgt dem hele veien uten at de i Ryanair flyet visste noe som helst om det (aller minst passasjerene). Det vet kun militæret og evt. de med tilgang på data fra en form for primærradar.

ICAO har jo definert regler for avskjæring og hvordan militæret skal få et fly til å følge deres instruksjoner og hvis en ikke gjør det, ja da kan hva som helst skje, for det sier reglene ingenting om. Hvis noen flygere er dumme nok til å ignorere f.eks. det amerikanske militæret ved en avskjæring over USA tror jeg mange vil kunne få en stor overraskelse og det er jo en såkalt sivilisert nasjon.
Selv i USA ville du ikke blitt skutt ned om du ikke var åpenbart kapret og på vei mot en storby.
Stort sett alle pasasjerfly som har blitt skutt ned har vært uhell/feil identifikasjon.
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Helt enig. Poenget mitt var at det er en vesensforskjell på de hendelsene som var nevnt og denne. Jagerflypiloten, hviterussisk ATC og hviterussiske myndigheter var klar over at dette var et passasjerfly, og en bombetrussel mot flyet er ikke en grunn i seg selv til å skyte det ned. Hvis Ryanair-flyet hadde blitt skutt ned, måtte man ha gjort det fordi man bevisst ikke ville la regimekritikeren slippe unna, ikke pga misforståelser/feil/slurv. Om Hviterussland var beredt til å gå så langt er en litt annen diskusjon. Som deg, skjønner jeg godt at piloten gjorde som han gjorde.
Lite trolig siden de hadde 4 agenter ombord. Hviterussland prøvde seg på en bløff og klarte det dessverre.
 
Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Alle de du nevner (kjenner ikke til SU902-hendelsen) pluss Iran Air var vel solide feiltakelser. Er noe annet å skyte ned et passasjerfly med vitende og vilje mener jeg, selv om det fra og med 11/9 har blitt vurdert i hijack-tilfeller.

Selv i USA ville du ikke blitt skutt ned om du ikke var åpenbart kapret og på vei mot en storby.
Stort sett alle pasasjerfly som har blitt skutt ned har vært uhell/feil identifikasjon.




Feiltagelser skjer under press. Og dette burde komme i den kategorien ….


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Belarusian authorities stop at nothing in persecuting dissenters. Even its airspace is unsafe now. Ukraine has always been interested in a democratic Belarus where human rights are respected. But now we prepare to cease direct flights & ban UA aircrafts from flying to or over it.
Dmytro Kuleba Minister of Foreign Affairs of Ukraine
https://twitter.com/DmytroKuleba/status/1396869792708141058
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Selv i USA ville du ikke blitt skutt ned om du ikke var åpenbart kapret og på vei mot en storby.
Stort sett alle pasasjerfly som har blitt skutt ned har vært uhell/feil identifikasjon.

Så du vet hva slags instrukser det amerikanske forsvaret jobber i henhold til? Du er kanskje klar over at der visstnok også er europeiske land hvor forsvaret har automatisk autorisasjon til å skyte ned fly som ikke responderer til en avskjæring? Hvis de ikke responderer er flyet per definisjon ikke under kontroll og kan dermed klassifiseres som potensiell fare og behandles deretter. I en verden som drives av statistikker og risiko er et sivilt fly en definert statistikk mens hva flyet kan utøve ikke er det. For flygerne i dette tilfellet var det akkurat det samme, bare i motsatt rekkefølge... Det var dem som måtte vurdere statistikken uten å ha peiling på hva de hadde med å gjøre og da kan en ikke beskylde dem for å ta den avgjørelsen de gjorde. Alle var trygge og de aller fleste kom hjem til slutt og det er det langt ifra sikkert de ville ha gjort hvis flygerne hadde ignorert de som hadde betraktelig bedre kort på hånden.

Hvis du vil krangle med militæret i et land når du befinner deg på deres territorium og de står rundt deg og har deg i siktet skal du være velkommen til å gjøre det. Hvis de hadde blitt skutt ned så hadde jo det også vært Ryanair's feil siden flygerne var så dumme at de ignorerte hva som sannsynligvis var internasjonalt anerkjente avskjæringsmanøvre... Av og til vil en tape uansett hva en gjør...
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Så du vet hva slags instrukser det amerikanske forsvaret jobber i henhold til? Du er kanskje klar over at der visstnok også er europeiske land hvor forsvaret har automatisk autorisasjon til å skyte ned fly som ikke responderer til en avskjæring? Hvis de ikke responderer er flyet per definisjon ikke under kontroll og kan dermed klassifiseres som potensiell fare og behandles deretter. I en verden som drives av statistikker og risiko er et sivilt fly en definert statistikk mens hva flyet kan utøve ikke er det. For flygerne i dette tilfellet var det akkurat det samme, bare i motsatt rekkefølge... Det var dem som måtte vurdere statistikken uten å ha peiling på hva de hadde med å gjøre og da kan en ikke beskylde dem for å ta den avgjørelsen de gjorde. Alle var trygge og de aller fleste kom hjem til slutt og det er det langt ifra sikkert de ville ha gjort hvis flygerne hadde ignorert de som hadde betraktelig bedre kort på hånden.

Hvis du vil krangle med militæret i et land når du befinner deg på deres territorium og de står rundt deg og har deg i siktet skal du være velkommen til å gjøre det. Hvis de hadde blitt skutt ned så hadde jo det også vært Ryanair's feil siden flygerne var så dumme at de ignorerte hva som sannsynligvis var internasjonalt anerkjente avskjæringsmanøvre... Av og til vil en tape uansett hva en gjør...
Ingen militær pilot vil ha ansvaret for å ha skutt ned ett fly uten veldig god grunn. Heldigvis er de fleste ikke roboter men mennesker med samvittighet og fornuft.
Jeg er ganske sikker på at så lenge flyet hadde agenter fra Hviterussland ombord ville de ikke ha skutt det ned. Dette visste selvfølgelig ikke pilotene på Ryanair flyet. Man hører også på ATC opptakene at de er mildt sagt skeptiske til instruksjonene fra Minsk.
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

UK anbefaler/pålegger nå britiske fly å holde seg unna Hviterussisk luftrom

Så ettermiddagens BA216 flight til ISB svingte unna, men virker ha noen issues med Russland da det nå sirkler over Litauen
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Militæret er anonyme i så henseende og det tar bort mye av det mellommenneskelige aspektet. Når en ser hva mennesker kan utføre kan en med god sikkerhet si at, gitt den rette mennesketype, noen ville ikke hatt noe problem overhode med å skyte ned det flyet, selv med "sine egne" ombord. Jeg har ingen tiltro til den amerikanske Hollywood modellen hvor jagerflygeren holder fingeren over triggeren og svetter mens vedkommende trygler om å få slippe å utføre handlingen... Og så kommer helt nr. 2 inn i kontrollrommet i akkurat tidsnok til å redde dagen og si til jagerflygeren at alt var en stor misforståelse og at nedskytingen ikke trenger å bli utført.
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Militæret er anonyme i så henseende og det tar bort mye av det mellommenneskelige aspektet. Når en ser hva mennesker kan utføre kan en med god sikkerhet si at, gitt den rette mennesketype, noen ville ikke hatt noe problem overhode å skyte ned det flyet, selv med "sine egne" ombord. Jeg har ingen tiltro til den amerikanske Hollywood modellen hvor jagerflygeren holder fingeren over triggeren og svetter mens vedkommende trygler om å få slippe å utføre handlingen... Og så kommer helt nr. 2 inn i kontrollrommet i akkurat tidsnok til å redde dagen og si til jagerflygeren at alt var en stor misforståelse og at nedskytingen ikke trenger å bli utført.
De har nok mye å si hvor flyet er på vei. Kommer du inn mot en storby og ikke svarer på radio blir du nok skutt ned ja. Er du på tur over landet gir man nok litt mer slingringsmonn.


Dere piloter vet jo dette godt selv, men nyttig for meg og andre idioter ;)


https://www.youtube.com/watch?v=9qM-xN7Bgg8
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Det hersker vel ingen tvil om at MH17 ble skutt ned over Ukraina i 2014, sannsynligvis av en russiske rakett. Resultatet er jo at den dag i dag så unngår de fleste flyselskaper å fly gjennom Ukrainsk luftrom.

Det er den østlige delen av Ukraina som unngås. Resten er problemfritt

Og for de fleste selskaper og ruter så skaper det heller ikke alt for store problemer om de må fly utenom Hviterussland
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Reuters: EU enige om å stenge ute hviterussiske flyselskaper fra EUs luftrom

Europeiske ledere er mandag kveld i møter for å avgjøre hvordan de skal reagere, og eventuelt sanksjonere, mot Hviterussland.

Det skjer etter at en hviterussisk regimekritiker og kjæresten hans søndag ble hentet ut av Ryanair-flyet, som var på vei fra Aten til Vilnius, da det ble tvunget til å lande.

Like før klokken 19 skriver Reuters at de har sett et utkast til et forslag fra de 27 EU-landene.

Ifølge nyhetsbyrået sier utkastet at landene har blitt enige om å be alle EU-baserte flyselskaper å unngå hviterussisk luftrom og å forby hviterussiske flyselskaper fra luftrommet over EU og lufthavner.
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/reuters-eu-enige-om-aa-stenge-ute-hviterussiske-flyselskaper-fra-eus-luftrom.jYHmPNSu9?
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

UK anbefaler/pålegger nå britiske fly å holde seg unna Hviterussisk luftrom

Så ettermiddagens BA216 flight til ISB svingte unna, men virker ha noen issues med Russland da det nå sirkler over Litauen

BA261 til ISB ser nå ut til å diverte til DME. Lurer på hva det kan dreie seg om. Har de ikke hatt nok fuel til omveien?
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Ai, ai. Hvordan blir det med Pepsi på Kypros hvis Radas IL-62 får flyforbud..?
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

BA261 til ISB ser nå ut til å diverte til DME. Lurer på hva det kan dreie seg om. Har de ikke hatt nok fuel til omveien?

Ikke så lett å reroute på sparket over den delen av verden. Så da diverter man og filer ny flightplan derfra.
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Dersom Belavia blir utestengt, kan det da bli aktuelt at russiske flyselskaper starter ruter fra Minsk for å unngå disse eventuelle sanksjonene?
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Hviterussiske nyhetsmedier siterer nå ordrett den angivelige eposten fra Hamas med bombetrussel mot flyet. I følge eposten skulle bomben sprenges da flyet var over Vilnius. Ved å ta flyet ned i Minsk, unngikk man å utsette Vilnius for en stor fare, heter det på hviterussisk hold.
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Ai, ai. Hvordan blir det med Pepsi på Kypros hvis Radas IL-62 får flyforbud..?


Flys Pepsi fra Minsk?


Hviterussiske nyhetsmedier siterer nå ordrett den angivelige eposten fra Hamas med bombetrussel mot flyet. I følge eposten skulle bomben sprenges da flyet var over Vilnius. Ved å ta flyet ned i Minsk, unngikk man å utsette Vilnius for en stor fare, heter det på hviterussisk hold.
God fantasi :lol: Om Minsk går i lufta er ikke så farlig for Hviterussland.
 
Re: Ryanairfly tvunget til å lande i Minsk

Dersom Belavia blir utestengt, kan det da bli aktuelt at russiske flyselskaper starter ruter fra Minsk for å unngå disse eventuelle sanksjonene?

Det har vel ikke trafikkrettigheter til det?
 
Back
Top