Ryanair vil fly innenriks i Norge

Re: Ryanair på innenriks i Norge?

Ut i fra tidligere uttalser fra den kanten, og ingen umiddelbare planer om å redusere prisnivået ved Avinors flyplasser så tviler jeg. Hadde vel blitt mellom FR sine eksisterende baser i Norge isåfall. Forøvrig håper jeg ikke akkurat på FR innenriks heller..
 
Velger å plassere dette i kategorien: PR

Men mindre de (også) skal forsøke seg med noen ruter fra RYG eller noe sånt. OSL er full på morgen og ettermiddag, så der dukker de neppe opp hvis de ikke vil fly i de mer stille periodene om dagen. Vet ikke hvordan statusen er på på TRD/BGO/SVG, men er vel ikke helt forskjellig der. Så dette går nok i samme kategori som de 50 flyene som skulle baseres i Skandinavia....
 
Hehe, og media biter på gang på gang!

"vi er i forhandlinger med Avinor....." og vi vet jo alle hvilke betingelser FR skal ha for å operere ut fra flyplasser.

Dersom det hadde vært så lukrativt som de påstår, så hadde de vært her allerede!
 
Velger å plassere dette i kategorien: PR

Men mindre de (også) skal forsøke seg med noen ruter fra RYG eller noe sånt. OSL er full på morgen og ettermiddag, så der dukker de neppe opp hvis de ikke vil fly i de mer stille periodene om dagen. Vet ikke hvordan statusen er på på TRD/BGO/SVG, men er vel ikke helt forskjellig der. Så dette går nok i samme kategori som de 50 flyene som skulle baseres i Skandinavia....

Kanskje, kanskje ikke. Hva tror du, eller andre, vil skje om Ryanair starter opp innenriks i Norge? Kroken på døra for SAS og evt. Norwegian dersom de starter opp på OSL?

TRF og RYG

2 x daglig SVG, BGO, TRD for kr 1 - kr 1200 tur retur?

Kanskje det er et utspill for å trekke vekk oppmerksomheten fra de gode punktlighetsnyhetene som Norwegian gikk ut med idag?
Kilde: http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-med-oekning-i-desember/20320803

Ryanair har "prøvd" seg på Kastrup ved flere anledninger.
2008: http://www.svd.se/resor/ryanair-tar-sikte-pa-kastrup_2024475.svd
2010: http://www.boarding.no/art.asp?id=42873
2012: http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9374
2012: http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-53727360:ryanair-dropper-kastrup-lufthavn.html?rss
 
Last edited:
Klart jeg kan, sålenge ikke ryanair plutselig skulle klare å skvise dem ut av markedet, noe jeg tviler litt på.

Litt of topic, søk på youtube etter Rhod Gilbert og Luggage, så kan du jette på vilket selskap det er snakk om ;)
 
Last edited:
Jeg tipper dette ville utløse en blodig kamp mellom FR og DY.

SAS vil nok merke det også, men mye av SAS sine kunder innenriks er firmakunder med avtale, eller folk som skal videre i verden med interline.

DY derimot vil nok gå hardt i strupen på FR for å forsøke å hindre dem i å etablere seg på innenriksruter. Skulle ikke forundre meg om det resulterte i et år eller to med latterlig lave priser, ettersom både DY og FR har økonomi til å sloss, og DY vil ha veldig mye å tape på om FR etablerer seg innenriks i norge.
 
Jeg er enig med Someone. Dette høres ut som et PR-utspill for å generere mer oppmerksomhet på Ryanair i Norge.

Men hvis dette skulle skje, og det er ikke helt usannsynlig, så tror jeg det vil bli et helt annet fokus på på vilkår og arbeidsbetingelser.
Med et så sterkt fokus vi har på arbeidsvilkår i Norge vil ikke Ryanair slippe unna. Ikke minst fordi de da eventuelt må forholde seg til arbeidsmiljøloven. Er også ganske sikker på at fagforeningene og LO vil ruste seg opp til kamp.
I det lange løp tror jeg SAS vil tjene på en slik Ryanair satsning.
 
Hehe, og media biter på gang på gang!

"vi er i forhandlinger med Avinor....." og vi vet jo alle hvilke betingelser FR skal ha for å operere ut fra flyplasser.

Dersom det hadde vært så lukrativt som de påstår, så hadde de vært her allerede!
---
Tiltredes....helt enig - media biter på....
Men man kan jo tenke seg for et bikkjeslagsmål det skulle bli om disse to lowcostselskapene begge skulle kjempe om vårt begrensede marked. Kjos må nok da bli enda mer kreativ om han skal matche MOL, vinge mot vinge...Da holder det ikke med lavprisansatte på kontrakt, men må kanskje også få avgiftsnivået på lufthavnene ned, slik MOL er dyktig på....
Men Avinor er nok ikke lette å få med på dette...

Tally-Ho
 
Men mindre de (også) skal forsøke seg med noen ruter fra RYG eller noe sånt.

Med base på RYG og operasjoner på TRF og HAU, så er det jo RYG-HAU og RYG-TRF som peker seg ut som aktuelle. Det må jo bli rene pengemaskinen. :stir :drink
 
Jeg tipper dette ville utløse en blodig kamp mellom FR og DY.

SAS vil nok merke det også, men mye av SAS sine kunder innenriks er firmakunder med avtale, eller folk som skal videre i verden med interline.

DY derimot vil nok gå hardt i strupen på FR for å forsøke å hindre dem i å etablere seg på innenriksruter. Skulle ikke forundre meg om det resulterte i et år eller to med latterlig lave priser, ettersom både DY og FR har økonomi til å sloss, og DY vil ha veldig mye å tape på om FR etablerer seg innenriks i norge.

Slotsituasjonen på OSL løser dette greit da de i såfall må fly midt på dagen eller på andre tider når det er lite trafikk....og få kunder.

RYG har jo man prøvd seg før på med innenriksruter, og det er ingen suksesshistorie.

Så tror hverken DY eller SK har noe å frykte her
 
Søkte litt og fant disse de siste årene

23. juni 2009
"- Vi ønsker å satse på utenriksrutene, og vi vil satse på innenrikstrafikk i Norge. Det gjelder både til og fra Oslo-området og fra Stavanger, Bergen og Trondheim der vi vil frakte opp mot en million passasjerer i året. "
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=559054

4. oktober 2011
"- Vi vil begynne med innenrikstrafikk i Skandinavia, sier Ryanair-sjef Michael O`Leary, ifølge di.se."
http://www.abcnyheter.no/nyheter/111004/ryanair-vil-fly-innenriks-i-norge
 
Slotsituasjonen på OSL løser dette greit da de i såfall må fly midt på dagen eller på andre tider når det er lite trafikk....og få kunder.

RYG har jo man prøvd seg før på med innenriksruter, og det er ingen suksesshistorie.

Så tror hverken DY eller SK har noe å frykte her

Fra en som ikke kjenner dette med slots så godt :

Sitter selskapene som i dag har de mest attraktive slots på OSL på de så lenge de selv ønsker å bruke dem?
 
Back
Top