Ryanair vil fly innenriks i Norge

Jeg tipper dette ville utløse en blodig kamp mellom FR og DY.

DY derimot vil nok gå hardt i strupen på FR for å forsøke å hindre dem i å etablere seg på innenriksruter. Skulle ikke forundre meg om det resulterte i et år eller to med latterlig lave priser, ettersom både DY og FR har økonomi til å sloss, og DY vil ha veldig mye å tape på om FR etablerer seg innenriks i norge.

Da må vel DY ansette crew fra Afrika, som klarer seg på "just one dollar a day" (jfr alle reklamene om å bli fadder i Plan, Kirkens nødhjelp et al) ;)

Er vel neppe interessant for norske bedrifter at ansatte skal bruke lenger tid på å fly for å spare noen skarve hundrelapper.

Usentrale flyplasser, ingen mobile tjenester, ingen alternativer ved avlyst flyvning el., samt at min erfaring er at man må møte opp tidligere før Ryanairflyvninger får så vente lang tid før man må kjempe seg til plass på flyet ;) Folk som ikke betaler selv velger vel det som er mest "convenient"..

FR på norsk indenrigs ???? it will never happen...
Med de indcheckningstider, regler, og huske lige dit pas...nope...det sker aldrig.
Det er en af de sædvanlige medie stunts fra MoL...
Hilsen Ole

Kan man forestille sig denne , måske utopisk..
FR kommer ind på norsk indenrigs..
Beslutter sig til at flyve f.ex OSL-TOS...hverken DY eller SK gider slås med dem..så disse 2 trækker sig HELT ud..
Så kommer AVINOR eller andre og træder FR godt og grunding på tæerne.
FR gør som de plejer...de trække sig ud og stopper helt.... på ruten altså...
Derefter ingen flyvning mellem OSL og TOS.....
Det er helt ude i den teoretiske hamp, det ved jeg godt
Nej FR kommer aldrig til at flyve indenrigs i skandinavien
Hilsen Ole

Ja det er sikkert et PR stunt,
Men hva om det ikke...?

Næh.... Folk vil, som du sier, aldri fly med de allikevel.
Vi ser jo det ellers rundt omkring. Veksten har stagnert.
De oppnådde ikke engang 80 millioner reisende i 2012.

Har DY økonomi til å sloss mot FR??

Om FR bare prøver seg på et par innenriksruter så har DY økonomi nok til at de kan dumpe billettprisene på disse rutene et par års tid uten at det skader dem nevneverdig.

Totalt sett er jo FR mye større og sterkere, men med mindre de bestemmer seg for å virkelig satse massivt på å stjele PAX fra alle DY sine ruter så tror jeg nok ikke DY brekker ryggen selv om det kan bli en litt blodig kamp.

Dog som mange her sier, dette er vel ganske urealistisk uansett, vil faktisk tro det er mange andre land i europa hvor det er lettere for FR (og dermed billigere) å etablere seg innenriks. Selv om nordmenn har mye penger generellt sett så tror jeg ikke nordmenn er veldig mye mer betalingsvillige når det kommer til reise enn hva andre europeere er.

Fra en som ikke kjenner dette med slots så godt :

Sitter selskapene som i dag har de mest attraktive slots på OSL på de så lenge de selv ønsker å bruke dem?

Ja, så lenge de blir brukt beholder man dem. Således blokkerer SK/DY i prinsippet for alle nye aktører som vil inn i "prime time" på OSL idag. Det kom jo veldig klart frem når FlyBe forsøkte seg på OSL-BMA og endte med å fly halvtomme fly midt på dagen.

Og dette gjelder jo mange andre flyplasser rundt omkring også

Kan man forestille sig denne , måske utopisk..
FR kommer ind på norsk indenrigs..
Beslutter sig til at flyve f.ex OSL-TOS...hverken DY eller SK gider slås med dem..så disse 2 trækker sig HELT ud..
Så kommer AVINOR eller andre og træder FR godt og grunding på tæerne.
FR gør som de plejer...de trække sig ud og stopper helt.... på ruten altså...
Derefter ingen flyvning mellem OSL og TOS.....
Hilsen Ole
OSL-TOS hadde over en million passasjerer i 2012, så i ditt scenario skal du ikke se helt bort fra at noen andre flyselskaper ville finne ruten interessant hvis Ryanair trakk seg ut igjen.

'OSL' .. ?

Vi har vært i samtaler med Avinor-flyplasser på Vestlandet og i Nord-Norge

Je kan ikke se at MoL nevner OSL noen steder .. HVIS han starter opp vil det bli fra Rygge. Olav Thon var tilstede på pressekonferansen, og det burde styrke indikasjonene på dette. MoL vil kun bruke Avinor-veldet der han MÅ ...

Jeg har vanskelig for å tro at BÅDE SK og DY skulle trekke seg ut fra f.eks OSL-TOS. Det er ikke noe problem å tjene penger for to aktører på den ruta der, tre derimot kan bli tøft.

Scenariet som tegnes om dommedag dersom FR kommer, det tror jeg ikke på. Men enda mindre tror jeg de kommer, de får aldri gjennom vilkår de vil si seg fornøyd med. Og bortsett fra TRF og RYG finnes ikke private/alternative flyplasser som har markedsgrunnlag for 737-operasjoner. Det er jo ingen "Hahn-alternativer" for SVG, BGO, TRD, BOO og TOS slik du finner det på kontinentet.

Altså; du kan jo fly til BDU og selge det inn som Tromsø m/omegn - men hva hjelper det når Avinor/forsvaret eier/bestyrer også denne flyplassen?

Jeg tror også de krevende vinterene som norsk innenriks innebærer er et vektig argument mot inntreden. Og selvfølgelig også slot-situasjonen.

Ain't gonna happen.

Må si at jeg likte ideen om å fly t/r for 200 kroner, men om det ikke blir fra OSL og med kanskje to-tre flyvninger om dagen sier jeg nei takk!

Rygge-sjefen viser til at 60 prosent av de reisende fra Rygge i sommer er fra "Oslo-området", så det er kanskje et visst potensiale. Men det er vel Avinor i Vest og i Nord som setter stopp, og som vel har gjort det tidligere.

Ryanair flyr ikke på destinasjoner, hvor ting ikke er helt standard. Med andre ord, Nord-Norge er ganske utelukket.

Har sett ei liste en plass, om hva som skal være på plass av prossedyrer og utstyr, for at Rusk skal etablere seg.

Om Ryanair virkerlig ønsket å starte innenriks i Norge har de hatt anledning til det i mange år allerede. "Problemet" har, i følge MoL, stadig gått i at Avinor-flyplassene er "for dyre" å fly til/fra. Kort fortalt; MoL ønsker "særbehandling", og det vil han ikke få når statseide Avinor er "forhandlingspartner". Så med mindre MoL nå er i ferd med å gå med på å konkurrere på like vilkår (fra Avinors side) med SAS og Norwegian, så må også dette siste utspille være å betrakte som et rent PR-utspill...

Måtte glise når jeg leste dette på FB. De kan jo overta kortbane nettet for da står d i stil med den fuelen de har ombord.

Hva ser et selskap etter når de skal opprette nye og forhåpentligvis lønnsomme ruter?

Vil tro at europas 4. mest traffikerte rute (bgo-osl) vil bli lagt merke til. At den ligger i et såkalt høykost land er sikkert heller ikke å forakte. Svg-osl vil nok også være interessant sammen med trd kanskje. Men som nevnt er mangel på slots i osl et stort problem. Om ikke alt for lenge blir det vel en ny terminal og nye slots ledige på gardermoen, da er jeg ganske sikker på at vi får enda ett selskap å velge mellom - neppe Ryanair, men kanskje EasyJet?

Om ikke alt for lenge blir det vel en ny terminal og nye slots ledige på gardermoen, da er jeg ganske sikker på at vi får enda ett selskap å velge mellom - neppe Ryanair, men kanskje EasyJet?

OSL sliter med kapasitetsproblemer på mange områder. Rullebaneantallet er det samme som før og den nye "terminalen", som ikke er en ny terminal, men en pir, fører i første omgang kun fem nye gater med seg (mer om det i andre tråder).

Back