Ryanair vil fly innenriks i Norge

LOL! De kommer kansje til å fly mellom TRF-RYG :P TRF/RYG-HAU kan jo være en ting?

Siden HAU er Avinoreid vil FR da måtte betale samme avgifter som på andre Avinorlufthavner. Er bare utenriks som gir rabatt (som et incentiv på lufthavner med lite utenrikstrafikk fra før).

Nok et eksempel på at media opptrer som nyttige idioter for FR. Som MOL selv sier; "Det er ikke nødvendig med TV-reklame, for hver gang jeg åpner kjeften, ja, da blir det toppoppslag i alle kanaler". Og det er nettopp det som er hensikten med dette stuntet; masse PR, null kostnader.
Utsagnet har ellers ingen rot i virkeligheten. Avinor vil aldri kunne gå med på de betingelsene FR krever, og FR vil aldri kunne akseptere de betingelser (med nødvendig likebehandling mot andre selskaper) som Avinor kan tilby.

Ryanair er et low cost selskap som legger stor vekt på enkelhet og standardisering. Bl.a har de valgt å trene sine piloter etter kravene til treningskategori A iht. kravene i EU-OPS. De fleste av våre lufthavner som kan ta i mot flyene som Ryanair opererer er i kategori B eller C. Dette betyr at selskapet enten må gå bort i fra standardiseringstanken og trene opp en gruppe piloter som er kvalifisert til å fly på norske lufthavner, ellers så må alle pilotene opp på dette treningsnivået. Det siste tror jeg ikke kommer til å skje.

Beste hilsen Espen

Ryanair er et low cost selskap som legger stor vekt på enkelhet og standardisering. Bl.a har de valgt å trene sine piloter etter kravene til treningskategori A iht. kravene i EU-OPS. De fleste av våre lufthavner som kan ta i mot flyene som Ryanair opererer er i kategori B eller C. Dette betyr at selskapet enten må gå bort i fra standardiseringstanken og trene opp en gruppe piloter som er kvalifisert til å fly på norske lufthavner, ellers så må alle pilotene opp på dette treningsnivået. Det siste tror jeg ikke kommer til å skje.

Beste hilsen Espen
---
For en gangs skyld skal jeg komme Ryanair til unnsetning...
En kategori B-lufthavn krever normalt bare selfstudy, mens en C-lufthavn (og de er i fåtall) krever en checkflight e.l. I praksis vil dette si landing med instruktør i sim. eller på en aktuell flygning. Dette er normalt i alle de selskaper jeg kjenner.

Men mulig jeg misforsto deg..?

Tally-Ho

Uansett trur jeg dette er PR og utopi, men skulle de finne på å gå innenriks trur jeg det blir en historie ala Lidls etablering i Norge: Folk har penger nok til å velge det de oppfatter som norskt/skandinavisk og trygt, de vender ryanair ryggen.

Uansett trur jeg dette er PR og utopi, men skulle de finne på å gå innenriks trur jeg det blir en historie ala Lidls etablering i Norge: Folk har penger nok til å velge det de oppfatter som norskt/skandinavisk og trygt, de vender ryanair ryggen.

Overhodet ikke. Ryan har til de grader bevist at det motsatte skjer. Ola Nordmann vender ingenting ryggen bare det er billig nok.

Det står et eller annet om Ryan i avisen omtrent hver uke, og stort sett er det negativt.
Slutter vi å fly med dem av den grunn ?
Nope............

Ehhh.... Har du ikke fått med deg at Ryanair har flydd nordmenn i 15 år eller noe deromkring? Og at det flyr stadig fler med de også?
Hvor mange destinasjoner flyr de fra Rygge nå?
35-40?

Min oppfatning er at de som tror "ingen vil fly" egentg mener å si "jeg skulle ønske ingen ville fly"

All drittkastingen folk har drevet med i alle år har virket mot sin hensikt tror jeg.

Kanskje Ryanair vil fly fra Oslo Lufthavn Rygge til Trondheim Lufthavn Ørland? På Ørland kan de sikkert få en bra deal med forsvaret :p

Evt, til Tromsø Lufthavn Andøy

Ryanair har erfaring med innenriksruter i Storbritannia og på høyfrekvensruter ruter mellom Storbritannia og Irland. Der flyr de mellom de "vanlige" flyplassene. Jeg vet ikke om det gis noen rabatter her. I Norge vil det være annerledes ettersom de vil måtte bruke Rygge eller Torp (sistnevnte er allerede godt dekket innenriks). De kan ikke selge alle billetter til 200 kr om de skal tjene penger og folk som betaler mye for billetten vil nok heller velge aa reise til Gardermoen hvor antallet avganger helt sikkert vil være større enn fra Rygge/Torp. De kan muligens ha noen avganger, men Avinor vil ikke gi rabatt de ikke gir andre selskaper. Mange passasjerer på de store innenriksrutene skal videre med et annet fly og Ryanair selger ikke gjenommgående billetter. Dette er nok mest PR som mange skriver, og prisnivået på norsk innenriks er ikke veldig høyt om man bestiller så tidlig som man må for å kapre FRs billige billetter. De kan muligens skvise ut DAT paa Rygge, men ikke mer enn det, tror jeg.

Last edited:
?
35-40?

Min oppfatning er at de som tror "ingen vil fly" egentg mener å si "jeg skulle ønske ingen ville fly"

Stemmer nok presis, det er nok mye sannhet i det. Likevel blir nok trykket dårlige arbeidsvilkår (alt etter som man ser det) i media langt tøffere om det åpnes for innenriks.

Espen Andersen, BI og Frode Steen på Dagsnytt 18 i dag. Begge var svært skeptiske til om det kom til å bli noen realitet, Andersen sa noe sånt:

Andersen antyder at det kan bety at O'Leary ønsker å posisjonere seg i forkant av et eventuelt bortfall av SAS. - Men han er også en mann som har det med å komme med litt spreke utsagn for å se hva som skjer, påpeker BI-amanuensisen. Han synes det er morsomt å følge med.

Har du noen statistikk som viser at FR's flygninger til og fra Norge i dag stort sett går tomme?

Dagsnytt 18 kjørte denne saken i dag med fokus på betingelsene og arbeidsvilkårene Ryanair eventuelt må forholde seg til.

Førstesekretær i LO og påtroppende leder i Handel og Kontor (organiserer mange av DYs ansatte), Trine Lise Sundnes, advarer Avinor mot å slippe Ryanair inn på det norske markedet med bakgrunn i at de bevisst bryter flere av International Labour Organization (ILO) sine kjernekonvensjoner om retten til å organisere seg.

http://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/nnfa56010813/08-01-2013
Saken er første sak ut i sendingen.

Selv om det er lite sannsynlig foreløpig, synes jeg det er veldig bra at LO er på banen. Ryanairs holdning til fagforeninger hører ikke hjemme i Norge.

Jeg har ikke sagt noe om Ryanair sine ruter ut av landet, det er nokså annerledes marked å fly folk direkte til feriedestinasjoner (med variabel konkurranse på rutene) enn å fly folk på godt traffikerte ruter innenriks i Norge med tilhørende tilknytninger i inn og utland. Viss argumentet er så enkelt som at mange velger ryanair på tur ut av Norge, er det jo rart at ikke alle flyselskaper med mange passasjerer fra Norge ville vært en suksess på innenriks. Så enkel matematikk er det ikke snakk om her.

---
For en gangs skyld skal jeg komme Ryanair til unnsetning...
En kategori B-lufthavn krever normalt bare selfstudy, mens en C-lufthavn (og de er i fåtall) krever en checkflight e.l. I praksis vil dette si landing med instruktør i sim. eller på en aktuell flygning. Dette er normalt i alle de selskaper jeg kjenner.

Takk for unnsetning :)

Tenkte jeg skulle opplyse alle andre om enda litt mer fakta. De som tror Ryanair utelukkende flyr til A-plasser er litt ute å sykle :) Vi har for øyeblikket ingen kategori C flyplasser vi opererer til verken som destination eller alternates. Til gjengjeld er godt over 80% av plassene vi flyr på kategori B. For vår del er forskjellen at alle kategori B plasser har en publisert briefing som en del av trip kit, mens A ikke har det. Av A plassene vi ofte flyr på inngår blant noen få andre; Berlin Schönefeld, Leipzig, Växjö, Torp og Malmø ... Jeg vet forøvrig ikke hvilke ideer spesielt én litt lengre opp i tråden synes å ha om at det tilsynelatende er umulig for andre enn SAS, Widerøe og Norwegian piloter å operere på norsk vinterføre eller under andre krevende forhold..? Londonderry, Toulon, Carcassone og Beziers... Det er ikke verdens best utstyrte og mest innholdsrike flyplasser, og det gjør ikke hverdagen mindre krevende i forhold til å fly til f.eks kategori A, Paris CDG.

Ingen i Ryanair har begrensning til å operere på kun kategori A, og alle innehar kvalifikasjonene og evnene til å fly til samtlige av de flyplasser vi i Ryanair opererer fra nå.

Det blir spennende å se hva som skjer, men my two cents er at Ryanair kan fange lowfare segmentet som ikke er avhengige av å reise sent eller tidlig, men er avhengige av å reise for en rimelig penge. Jeg tror ikke vi vil se Ryanair base på OSL, men jeg tror vi kan komme til å se kreative W slynger midt på dagen som har stopp på OSL

Er det noen som har en vettug liste over de større kategori C plassene vi har her i Norge? Kortbaneplassene er ikke av interesse siden vi ikke får landet 737'ene våre der allikevel.

Last edited:
Evt, til Tromsø Lufthavn Andøy

Hadde ikke gjort meg noe! :)

Tviler uansett på at Avinor er villige til å senke avgiftene og gjøre ett "unntak" for å tilfredsstille FR. Hadde heller sett en Airbus operatør prøve seg i Norge for å få litt variasjon :)

Hei!
Jeg antar at det i deler av dette innlegget og i et annet lengre opp refereres til mitt tidligere innlegg. Jeg er i utlandet (iPad uten nettverk for øyeblikket) og fatter meg derfor i korthet.
Jeg forholder meg kun til hva Ryanair tidligere har opplyst vedrørende treningskategori og kategori B og C lufthavner. Hvis dette nå er feil er jeg bare glad for det. Jeg er helt nøytral til forholdet om hvem som flyr og ikke flyr på våre lufthavner. Jo mer trafikk, jo bedre - bare sikkerhetsnivået opprettholdes.

Jeg har dessverre ingen "vettug" liste over B og C plassene, men krav til treningskategori fremgår i AIP Norge under hver enkelt lufthavn - Spesielle krav til operatører. De fleste av 737-lufthavnene våre er fortsatt i kategori B eller C. Hvis det er riktig at Ryanair kan og vil fly på noen av disse, er dette bare flott etter min mening.

Beste hilsen Espen

Takk for unnsetning :)

Tenkte jeg skulle opplyse alle andre om enda litt mer fakta. De som tror Ryanair utelukkende flyr til A-plasser er litt ute å sykle :) Vi har for øyeblikket ingen kategori C flyplasser vi opererer til verken som destination eller alternates. Til gjengjeld er godt over 80% av plassene vi flyr på kategori B. For vår del er forskjellen at alle kategori B plasser har en publisert briefing som en del av trip kit, mens A ikke har det. Av A plassene vi ofte flyr på inngår blant noen få andre; Berlin Schönefeld, Leipzig, Växjö, Torp og Malmø ... Jeg vet forøvrig ikke hvilke ideer spesielt én litt lengre opp i tråden synes å ha om at det tilsynelatende er umulig for andre enn SAS, Widerøe og Norwegian piloter å operere på norsk vinterføre eller under andre krevende forhold..? Londonderry, Toulon, Carcassone og Beziers... Det er ikke verdens best utstyrte og mest innholdsrike flyplasser, og det gjør ikke hverdagen mindre krevende i forhold til å fly til f.eks kategori A, Paris CDG.

Ingen i Ryanair har begrensning til å operere på kun kategori A, og alle innehar kvalifikasjonene og evnene til å fly til samtlige av de flyplasser vi i Ryanair opererer fra nå.

Det blir spennende å se hva som skjer, men my two cents er at Ryanair kan fange lowfare segmentet som ikke er avhengige av å reise sent eller tidlig, men er avhengige av å reise for en rimelig penge. Jeg tror ikke vi vil se Ryanair base på OSL, men jeg tror vi kan komme til å se kreative W slynger midt på dagen som har stopp på OSL

Er det noen som har en vettug liste over de større kategori C plassene vi har her i Norge? Kortbaneplassene er ikke av interesse siden vi ikke får landet 737'ene våre der allikevel.

Ryanair har vel som konsept at crew ikke skal overnatte, men starte og avslutte på hjemmebase, og da spørs det vel om de klarer å få de lukrative kundene til å fly med de. Tenker da på f.eks Tromsø-Oslo hvor SAS og DY flyr fulle fly til Oslo på morgenen så alle kan komme seg på møter osv.

Skal FR fly RYG-TOS-RYG, går flyet fra RYG f.eks kl 0630, lander i TOS 0830, går igjen 0855 og lander 1050 på RYG - det blir vel for sent for bizznizz-kundene? Tror nok SAS og DY tjener en del på å ha morgenruter inn til OSL og seine ruter ut fra OSL og overnatte crew.

Back