Ryanair reduserer antall ruter fra Rygge

Someone

Moderator
Medlem
Ryanair fortsetter og kutte ned på antall destinasjoner fra Rygge. I fjor sommer var det 44 destinasjoner, i år 39, og til neste år 28, inkludert den som bare flys i juli

I vinter kuttes det 6 ruter ned til 20

http://www.sa.no/lokale_nyheter/article7618253.ece
Da Ryanair tidligere i uken gjorde kjent sitt program fra Rygge neste sommer, var det med 28 ruter. Og uten kjente byer som Roma og Barcelona.

Noen destinasjoner får vel litt bedre frekvens, men det er ingenting som tyder på at kuttene på Torp kommer Rygge til gode, og det vi nå ser er Ryanair som reduserer i Norge
 
Ryanair fortsetter og kutte ned på antall destinasjoner fra Rygge. I fjor sommer var det 44 destinasjoner, i år 39, og til neste år 28, inkludert den som bare flys i juli

I vinter kuttes det 6 ruter ned til 20

http://www.sa.no/lokale_nyheter/article7618253.ece


Noen destinasjoner får vel litt bedre frekvens, men det er ingenting som tyder på at kuttene på Torp kommer Rygge til gode, og det vi nå ser er Ryanair som reduserer i Norge


Eller at Ryanair gjør alvor av planene om å begynne å operere fra OSL i 2015.
 
Copy-paste fra Torp tråden:

Dette kan være en mulig konsekvens av at de må spare de flygende ressursene - kjappe estimater tilsier at de har mistet tilgang på 540.000 flytimer i cockpit siden september 2013... KGL, du klarer sikkert å utarbeide en konsekvensanalyse av dette bortfallet? Tilsammen råder selskapet over ca 2.700.000 flytimer i løpet av 12 mnd.
 
Ogsa RYG-SXF ryker... :o

Sikker på det? Det er nok så stor overkapasitet mellom Oslo og Berlin hvor både Air Berlin, Norwegian, SAS og Ryanair flyr, at en av dem før eller siden måtte trekke seg. Og når prisnivået er såpass lavt fra OSL til Berlin, så er det nok mange som ikke gidder å ta turen til RYG for å fly Ryanair.
 
Sikker på det? Det er nok så stor overkapasitet mellom Oslo og Berlin hvor både Air Berlin, Norwegian, SAS og Ryanair flyr, at en av dem før eller siden måtte trekke seg. Og når prisnivået er såpass lavt fra OSL til Berlin, så er det nok mange som ikke gidder å ta turen til RYG for å fly Ryanair.
For meg som bor i Bærum, så blir det hipp som happ om jeg tar OSL, Rygge eller Torp, da er det pris og tidspunkt som avgjør. Men jeg må si at jeg ble veldig overrasket over, både at RF flyr til Berlin når det er såpass stor konkurranse og at dette faktisk er eneste destinasjon i Tyskland RF flyr til fra Norge. Jeg husker godt da de startet Frankfurt/Hahn, som andre destinasjon fra Torp, da var det ofte opp mot 120pax på flybussen bare till denne avgangen.

Med dette vil det ikke være noe FR forbindelser mellom Norge og Europas mest befolkede land, merkelig.
Hvor bruker RF den kapasiteten de frigjør fra Norge?
Vel vel jeg får prøvd ruta om 11 dager
 
For meg som bor i Bærum, så blir det hipp som happ om jeg tar OSL, Rygge eller Torp, da er det pris og tidspunkt som avgjør.

Nå er det ikke alle som bor like krøkkete til hva kollektivtransport gjelder. Mange i Bærum bor rett ved jernbanen og dermed rask og hyppig tilgang til OSL. Til Torp og Rygge må man evt bytte/vente og det er vel bare timesavganger.

Buss er også et alternativ. Selv bor jeg langs Flybussekspressens rute fra Bekkestua til OSL. Går minimum hver halvtime, i praksis for min del hvert 20. minutt, og bruker en drøy time. Det finnes ikke noe annet alternativ enn bil som kan bringe meg til Rygge eller Torp på den tiden.

Prismessig betaler jeg 60,- for tilslutningsbillett med NSB eller 115,- med Flybussekspressen til OSL. Tviler på at jeg kommer unna med noe sånt til de to andre.
 
Men jeg må si at jeg ble veldig overrasket over, både at RF flyr til Berlin når det er såpass stor konkurranse og at dette faktisk er eneste destinasjon i Tyskland RF flyr til fra Norge.

De flyr også Haugesund - Bremen.
 
Tror også dette skal bli sett som et press på Rygge.
Flyplassen tjener nå penger og Ryanair ønsker da enda bedre betingelser fra Rygge.
Å la flyplassen få svette litt kan også være et godt forhandlingskort.
Uten Ryanair kan Rygge bare legge ned.
 
Den enkleste forklaringen er ofte den beste? Den siste tiden har det rett og slett vært for få passasjerer på flyene til FR fra Norge og dermed må det kuttes.
 
Den enkleste forklaringen er ofte den beste? Den siste tiden har det rett og slett vært for få passasjerer på flyene til FR fra Norge og dermed må det kuttes.

Det kan nok også tenkes, men den som venter litt til vil kanskje snart få mer opplysninger i sakens anledning;)
 
Da var kanskje ikke heving av trafikktaket på Rygge for å få sunn flyplassdrift så relevant likevel?
 
Det kan jo være at kundegrunnlaget er brukt opp, etter at Ryanair har flydd til ørten destinasjoner fra både Torp og Rygge siste 10 år. Folk har reist over alt de siste årene og funnet at de fleste destinasjoner er helt greie men har ikke behov for å reise tilbake igjen, og da blir det vanskelig å fylle flyene - spesielt når man har 189 seter på hver avgang.

Jeg har selv reist mye siste 15 år og besøkt mange steder og byer i Europa, og de aller fleste destinasjonene var ålreite men jeg har ikke behov for å besøke de igjen, og det samme sier mange venner og bekjente, for opplegget er jo stort sett det samme, trave gatelangs og glane, shoppe, ete og drikke masse og innse at destinasjonen egentlig er 99% lik de andre man har reist til.
 
Kundegrunnlaget er neppe brukt opp. Flyr selv flere ganger pr måned fra Rygge og det er alltid smekk fulle fly på de mest underlige destinasjonene.

Igjen vil jeg spore debatten inn på det faktum at Rygge rapporterer at de nå tjener penger (på Ryanair sin trafikk). Det betyr en ting, at Ryanair ønsker enda bedre betingelser. Ryanair kan jo også velge å "test" etablere seg fra konkurrerende flyplasser av Rygge for å legge enda større press på Rygge. Uten Ryanair så dør Rygge, så enkelt er det.

Ta en titt på Skavsta.... Det er ikke fordi svenskene flyr mindre Ryanair eller mindre fra Skavsta.
Eneste kommersielle fordelen er vel at mange av de reisende flytter over til OSL.

Det koster ikke Ryanair en krone å legge ned eller justere tilbudet for å legge press på ulike aktører. Det er deres spesialitet og påvirker ikke deres brand over hode. De reisende vil flokke seg til deres avganger uansett.
 
Last edited:
Kundegrunnlaget er neppe brukt opp. Flyr selv flere ganger pr måned fra Rygge og det er alltid smekk fulle fly på de mest underlige destinasjonene.

Igjen vil jeg spore debatten inn på det faktum at Rygge rapporterer at de nå tjener penger (på Ryanair sin trafikk). Det betyr en ting, at Ryanair ønsker enda bedre betingelser. Ryanair kan jo også velge å "test" etablere seg fra konkurrerende flyplasser av Rygge for å legge enda større press på Rygge. Uten Ryanair så dør Rygge, så enkelt er det.

Ta en titt på Skavsta.... Det er ikke fordi svenskene flyr mindre Ryanair eller mindre fra Skavsta.
Eneste kommersielle fordelen er vel at mange av de reisende flytter over til OSL.

Det koster ikke Ryanair en krone å legge ned eller justere tilbudet for å legge press på ulike aktører. Det er deres spesialitet og påvirker ikke deres brand over hode. De reisende vil flokke seg til deres avganger uansett.

Du har rett i en del, ja. De er kyniske som få. Det å hevde at det alltid er smekkfulle fly fra Rygge er det mest latterlige jeg har hørt. Ikke mye passasjerer å skryte av på vinteren.
 
Du har rett i en del, ja. De er kyniske som få. Det å hevde at det alltid er smekkfulle fly fra Rygge er det mest latterlige jeg har hørt. Ikke mye passasjerer å skryte av på vinteren.

Kan bare snakke for mine egne flighter som er ca 2-3 rundturer pr måned, som sprer seg over Tallin, Riga, Kaunas, Vilnius, Gdansk, Warszawa, Lodz og London. Jeg reiser forøvrig mest i vinterhalvåret og aldri i tilknytning til helg. Kan bare erindre en flight som har hatt ca 50% belegg og det var fra Kaunas til Rygge i Februar.

Mulig jeg reiser på avganger som har jevnt over godt belegg, men jeg tar meg stadig i å la meg imponere av køene inn til flighter til destinasjoner jeg knapt har hørt om.

Forøvrig rapporterer Rygge og Avinor om et snitt på 122 pax pr internasjonale avgang første halvår av 2014. Det tror jeg de fleste er enig i at ikke er spesielt lattelig....
 
Last edited:
Igjen vil jeg spore debatten inn på det faktum at Rygge rapporterer at de nå tjener penger (på Ryanair sin trafikk). Det betyr en ting, at Ryanair ønsker enda bedre betingelser.

Ja, for det er jo tydeligvis helt uakseptabelt at noen andre i bransjen også får tjene penger i tillegg til Ryanair - snakk om å ikke unne noen andre smør på brødet mens man smører tjukt med majones og røkelaks på sin egen kanape. Håper Rygge tør si nei til de verste kravene, jaffal.

På en annen side, de søreuropeiske flyvertinnene er vel bare glad hvis de blir sendt til en annen base lenger sør på kontinentet, hvor lønna rekker litt lengre, hvis Rygge mister ett eller flere basefly.
 
Back
Top