Ryanair på CPH

Re: Ryanair på CPH

Det er vel plass til flere enn selskap som FR? På samme måte som det er plass til både Ultra og Rema, Fiat og Mercedes, bør det være plass til både fullservice og FR.

Det må det være plass til, ellers blir det ingen igjen til å fly flyene. Det er slettes ikke størsteparten av pilotene som ønsker å jobbe under kontraktsvilkår som i FR, så de som tror fremtiden i flybransjen er FR, så er det en fremtid med svært få arbeidende piloter igjen...

Er vel ikke alle der ute som vil kjøre Fiat heller, uansett hvor mye billigere den er ;)

Pga CPH har bygget en egen terminal for lavprisfly og ikke har en flyplass nr. 2 i umiddelbar nærhet av sentrum som f.eks OSL har RYG.

Bransjen må lære av FR som er framtiden og har revolusjonert flybransjen. Ellers graver man sin egen grav. Jeg mener å tro noe annet er naivt og ren dumskap.

Vel - i følge Google Map så er det 48 km/61 min fra København til Sturup, mens det er 51 km/66 min fra Oslo til Rygge...!

Parkeringsplassene utenfor "Go" terminalen brukes titt og ofte av fly som betaler full pris til CPH, så det er nok ikke det største problemet å fylle disse...

Last edited:

Vel - i følge Google Map så er det 48 km/61 min fra København til Sturup, mens det er 51 km/66 min fra Oslo til Rygge...!

Tror ikke mange er uenige med dig i, at Sturup ligger indenfor passende afstand fra København. Men en ting er den fysiske afstand, nogen andet den mentale. For at komme derhen skal man over en bro, en gang hver vej, hvilket nok sætter en barriere op hos mange. Videre er den kollektive trafik til lufthavnen noget mangelfuld i mine øjne. Derudover inkluderes lufthavnen ikke i søgninger til København på samme måde som lavprislufthavne andre steder.

Tror ikke mange er uenige med dig i, at Sturup ligger indenfor passende afstand fra København. Men en ting er den fysiske afstand, nogen andet den mentale. For at komme derhen skal man over en bro, en gang hver vej, hvilket nok sætter en barriere op hos mange. Videre er den kollektive trafik til lufthavnen noget mangelfuld i mine øjne. Derudover inkluderes lufthavnen ikke i søgninger til København på samme måde som lavprislufthavne andre steder.

Men det ble vel forsøket?? (Altså MMX markedsført som København?)

Men f.eks. bropriser gjør nok dette mindre aktuelt.

Jeg har en erindring om, at Ryanair i sin tid skrev "Copenhagen Malmö" på deres rutekort, indtil de trak sig. I dag benævnes lufthavnen Malmö efter de vendte tilbage.

Dengang forsøgte man sig med en busrute til København til Sturup, linje 737, der stoppede da Ryanair trak sig. Den er dog kommet tilbage, og passer med Ryanairs fly fra London.

Ryanair har alltid markedsført Malmø som "Malmo (Sturup) (MMX)" i bestillingsmenyen i de arkiverte utgavene på WayBack Machine.

Her er en kopi av 9 feb 2006
MMX_FR_02-2006.jpg

Last edited:
Jeg har en erindring om, at Ryanair i sin tid skrev "Copenhagen Malmö" på deres rutekort, indtil de trak sig. I dag benævnes lufthavnen Malmö efter de vendte tilbage.

Dengang forsøgte man sig med en busrute til København til Sturup, linje 737, der stoppede da Ryanair trak sig. Den er dog kommet tilbage, og passer med Ryanairs fly fra London.

Det er korrekt. Da FR startede på MMX blev den markedsført som Copenhagen Malmö - både på deres rutekort og i annoncer. Det blev stoppet efter et stykke tid. Mener det var Forbrugerombudsmanden der fik det stoppet pga vildledende markedsføring. Det er vel også lige at strække den når man faktisk lander i et andet land end annonceret...

Syens ikke det med at det er et andet land er problemet. Men MMX er mig bekendt ikke "godkendt" som lufthavn for København på samme måde som Skavsta og Rygge er for Stockholm hhv. Oslo. Dertil kommer, at det er dyrt i bil og besværligt med tog/bus.

Ikke overraskende: Ryanair har trukket tilbake alle deres slot søknader fra CPH. Var vel for tilsvarende 30ish fly. Tredje gangen dette. Men som OSL forblir de en Ryanair-fri sone :)

Ikke overraskende: Ryanair har trukket tilbake alle deres slot søknader fra CPH. Var vel for tilsvarende 30ish fly. Tredje gangen dette. Men som OSL forblir de en Ryanair-fri sone :)

Skjønner ikke dette, jeg. Hvorfor søker de for deretter å trekke søknadene gang etter gang? Hva har de å tjene på det?

Så sent som igår var der 2 pax som kom med FR fra STN til AAR, hvor i STN havde fortalt dem at CPH "was just a very short ride and some miles from CPH"...
ilsen Ole

Så sent som igår var der 2 pax som kom med FR fra STN til AAR, hvor i STN havde fortalt dem at CPH "was just a very short ride and some miles from CPH"...
ilsen Ole

Hvem er dummest? Pax eller FR?

Sannsynligvis har man bare spurt en tilfeldig underbetalt og uvitende handlingselskapsansatt som bare tok en kjapp en .. tror neppe Ryanair har så mange passasjerserviceansatte på Stansted..

Back