• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

DAT skal flyve for DY (CPH-KRP)

Dette er jo et ganske signifikant skifte i DY sin forretningsmodell når de nå forsøker seg med regionale samarbeidspartnere
 
Dette var nye takter. Finner ingenting om hvor lenge avtalen varer. Er det et prøveprosjekt, eller er det noe som skal satses på? Kommer vi til å se mer av dette, eller er det kun for å få good-will i DK?
 
Dette var nye takter. Finner ingenting om hvor lenge avtalen varer. Er det et prøveprosjekt, eller er det noe som skal satses på? Kommer vi til å se mer av dette, eller er det kun for å få good-will i DK?
Det er nok lidt af hvert...reddes hvad reddes kan...
Hilsen Ole
 
Tja, en solid omlegging av foretningsmodellen deres er det, men på den annen side så sitter de vel på alle data om salg på ruten så langt. Hvis de ser at de har et solid og betalingsvillig passasjergrunnlag som holder seg stabilt, men ikke er stort nok for 737 så er det jo sikkert fristende å prøve med noe annet. Har de gode prognoser for salg, og forrutsigbare utgifter til innleie av fly hos DAT så er det jo ganske greit å finne ut om det blir røde eller sorte tall i bunnen av regnestykket.
 
Mån tro om vi ser noe lignende i Norge på sikt. Landet vårt er full av regionale ruter som drives kommersielt i all hovedsak av Widerøe, hvor ingen andre regionale aktører ser det forsvarlig å gå inn i direkte konkurranse. Både på grunn av manglende finansielle muskler, og ikke minst manglende omdømme i markedet.

For DY vil dette være et helt annet opplegg med tanke på at de er kjent i hele markedet og har et utmerket distribusjonssystem for billetter.
 
Hvor lenge kommer denne ruta til å vare? Ut sesongen? Ser man på norweigan sin hjemmeside er billettprisene svært lave. Og ser man på tall fra trafikstyrelsen så er ikke pax-tallene noe å rope hurra for.

JAN 9161(-14,3% fra året før), 56,7% i belegg
FEB 8931 (-10,7% fra året før), 51,3% i belegg
 
Back
Top