FlyHi
ScanFlyer Crusty
Så dersom man ikke vil, så skal man...Det er verden etter 3F sitt bilde som skal formes.
Det høres ut som om enkelte fagforeninger tar seg friheter langt utover det man skulle forvente i en velutviklet økonomi. Dette minner litt om Frankrike, men selv der vil nok ikke en fagforening kunne tvinge ut et stort selskap. Rystende...
Sådan har det fungeret i Danmark i mange år og det er nu engang sådan arbejdsmarkedets parter forhandler her.
At fagforeningerne forsøger at bruge de værktøjer de har for at få deres sag igennem eller at Ryanair notorisk nægter at lade medarbejdere organisere sig og få basale rettigheder i deres ansættelse har jeg svært ved at se skulle være meget forskelligt.
Her taler vi vel om de værste eksempler på både arbejdsgiver og fagforening, så jeg tror ikke der er nogen part her der kan fremstilles som mere "hellig" end den anden.
Selv Primera med deres mere eller mindre lyssky ansættelseforhold med off-shore-ansættelse er endt med at indgå overenskomst, hvilket da kun er positivt. Jeg er til gengæld sikker på at den overenskomst de og fagforeningen har indgået ikke er nær så lukrativ for de ansatte som mange andre selskabers.
At indgå en overenskomst er altså ikke nødvendigvis negativt - det kommer jo helt an på hvad den aftale indeholder.
Blot fordi man nogle steder sætter laveste fællesnævner som standarden behøver jo ikke nødvendigvis betyde at man skal gøre det alle steder.
I vores såkaldte velfærdssamfund i Norden synes jeg faktisk godt man kan forvente ordentlige forhold for de ansatte - og det er netop fagforeningernes opgave at sørge for det.