Ryanair legger ned basen på Kastrup og Billund

Re: Ryanair legger ned basen på CPH

LO vinder en Pyrrhus-sejr. Ryanair trækker men fortsætter med at flyve til Danmark. Den sejr som LO vil kræve en lign. sejr i en del lande før det kan have en reel effekt. En situation der vel er ret tvivlsom.

Ja, det ser ut til å være en Pyrrhos-seier, men jeg håper virkelig at danskene tar til vettet og slutter å fly med dem (nordmenn også). Nå bør jo alle få opp øynene... Dette viser jo MOLs sanne ansikt.

Re: Ryanair legger ned basen på CPH og BLL

Har ikke Primera sparket alle skandinaviske ansatte og kun ansatt litauiske eller noe slikt? I så fall er de jo like langt i Danmark, med mindre danske Primera fremdeles har skandinaver ansatt på skandinaviske kår...

Stemmer delvis, som du sier tilslutt så har Scandinavia avdelingen scandinaviere, og Nordic bassert i Latvia, latviere ansatt, om de har flere ansatte fra andre land vet jeg ikke. Men siden de skal flyve fra Billund som er en av deres to crewbaser i DK så er det nok Scandinavia som flyver disse rutene.

Forøvrig er flåten slik:
Nordic: YL-PSB, -PSC, -PSD, -PSH (B738)
Scandinavia: OY-PSA, -PSE (B737-800) OY-PSF, -PSG (B737-700)

Last edited:

Fra mine kilder i Primera, så er det litt av et sammensurium dette med Scandi/Nordic.
Som jeg forstår det flyr man som Nordic på alle baser utenom DK, men disse flyr også som Scandi når man flyr til f.eks Tyrkia. Flyene er visstnok ikke "fast" noe sted, så man kan ha OY reg på Nordic og omvendt.

Virkelig en seier for fagforbundene må jeg si! Vil jo bare si at flyene nå går med rent utenlandsk crew. Meg forstått så er jo som regel piloter scandinaviske (ihvertfall på rygge så vil tro det er det samme på Billund). Støtteapperatet rundt en base er vel også større enn om flyene bare er innom så vil tro dette betyr færre jobber på ground også. Vet helt ærlig ikke hva som er best en jobb som man kan velge selv om man vil ha til avtalt kontrakt eller ingen jobb i det hele tatt?

Re: Ryanair legger ned basen på Kastrup og Billund

Melding fra moderator

Denne tråden er ikke for generell diskusjon av arbeidsvilkår i Ryanair og flrybransjen, men spesifikt om nedlegginv av basene på CPH og BLL. Selv om grunnen til at basene er lagt ned er ei konflikt med fagforeningene, betyr ikke det at generelle arbeidsvilkår er et tema her.

Det er slettet ca 25 poster fordi diskusjonen ikke hørte hjemme her, og enkelte inneholdt personangrep og beskyldninger vi ikke ønsker på forumet. En del gode innlegg er også slettet, da de var en del av den samme ordvekslinga.

Vi minner om at du må regne med at innleggene du skriver her blir stående. Selv om vi sletter innlegg som ikke passer på forumet, sletter vi ikke innlegg fordi den som skrev det angrer på utsagnene. Som alltid i et offentlig ordskifte må du stå for det du sier og bruk normal folkeskikk i tillegg til å følge forumreglene.

Generelle diskusjoner om arbeidsbetingelser hører til i arbeidsforumet.

Back