Ryanair legger ned basen på Kastrup og Billund

Re: Ryanair legger ned basen på CPH

Observerte en del FR flighter inn og ut av CPH da jeg fløy Transavia for noen uker tilbake. Jeg skal ikke konkludere deres snitt load ut fra noen timers observasjon, men det så ut som at det minste problemet de hadde var å fylle maskinene sine til og fra CPH....

Det burde nok gi bekymring for flere enn LO i Danmark.

Præcis. De har efter kort tid vist allerede en LF på over 90%.

Præcis. De har efter kort tid vist allerede en LF på over 90%.

Ja det burde gjøre andre enn LO søvnløse....

Jeg er ganske sikker på at dette bare er en forsmak på hva FR akter å sette inn av kapasitet på CPH i tiden som kommer.
Med allerede nå ca 50.000 FR pax pr måned, blir det spennende å se hvordan spesielt SAS og tildels Norwegian velger å møte dette.

For W15/16, ligger FR inne med halvparten av den planlagte økningen i antall seter fra CPH. En vekst som pr dd, ligger på tosifret økning i forhold til denne vinteren.

Blir det fight fire with fire, vil garantert bli blodig med FR som torpedo!

Et litt off-topic spørsmål (som gjerne må flyttes til en mer passende tråd om det ikke hører hjemme her): Er det riktig at Norwegian har vesentlig dårligere vilkår for pilotene enn det Ryanair har?

Nei, omvendt.

OK. Grunnen til at jeg spør er en bekjent som er Ryanair-pilot som sier at å jobbe i Norwegian er helt uaktuelt siden de har helt elendige vilkår. Syntes det hørtes litt rart ut, men mulig det gjelder utenlandsbasene til DY.

OK. Grunnen til at jeg spør er en bekjent som er Ryanair-pilot som sier at å jobbe i Norwegian er helt uaktuelt siden de har helt elendige vilkår. Syntes det hørtes litt rart ut, men mulig det gjelder utenlandsbasene til DY.

Jeg vet ikke den helt presise forskjellen mellom kontraktene de får i de to selskapene, men hovedforskjellen ligger kanskje ikke i innholdet. Den store forskjellen er at Ryanair er ærlig med deg. Du får det du får, det er ikke "bra", men det får du og kan forholde deg til. I Norwegian har man en situasjon hvor mange blir lovet gull og grønne skoger, for så å oppleve at det blir brutt. Da snakker vi ikke om selve lønnsutbetalingen, men ting rundt arbeidsforholdet. Basetilhørighet, lengden på kontrakt, tvang om ulønnet permisjon / oppsigelse i vinterhalvåret, den type ting. Det er måten de ansatte blir behandlet på, først og fremst, som gjør at mange som går fra f.eks Ryanair til Norwegian etter kort tid prøver hardt å komme seg tilbake til Ryanair. Det er i hvert fall det de forteller oss.

Møde mellem Ryanair og fagforeningerne i dag i København. Hvis ikke parterne kan mødes, har LO "besluttet at udvide den varslede konflikt, så den ikke bare omfatter Københavns Lufthavn i Kastrup, men også lufthavnene i Billund og Tirstrup."

http://borsen.dk/nyheder/virksomhed...t_ultimatum_til_ryanair_paa_moede_onsdag.html

Billund kan virkelig komme i vanskeligheder, hvis dette sker.

Hvordan vil indstillingen være, hvis Ryanair etablerer sig i Arlanda eller Gardermoen? Kan man forvente lignende modstand?

Hvordan vil indstillingen være, hvis Ryanair etablerer sig i Arlanda eller Gardermoen? Kan man forvente lignende modstand?

I Norge, harryhandelens høyborg, der personlig lykke måles i hvor billig man kan få rasket seg til syden og få med seg størst mulig mengde billig sprit hjem igjen? I think: not so much...

I Norge, harryhandelens høyborg, der personlig lykke måles i hvor billig man kan få rasket seg til syden og få med seg størst mulig mengde billig sprit hjem igjen? I think: not so much...

Danskerne elsker jo også billige flybilletter. Ryanair melder om 90% load factor. Jeg tænker ikke på, om de ville kunne sælge billetter i Norge, men derimod om de ville møde modstand fra fagforeninger og lignende.

Skjønte det, men tror neppe det blir på samme måte her, dessverre. Våre foreninger er noe mindre militante enn de danske. Det kommer samtidig til å bli et voldsomt ramaskrik fra allmuen dersom en forening skulle stå mellom dem og syden til 199,-

Danskerne elsker jo også billige flybilletter. Ryanair melder om 90% load factor. Jeg tænker ikke på, om de ville kunne sælge billetter i Norge, men derimod om de ville møde modstand fra fagforeninger og lignende.
Ryanair selger jo allerede billige billetter i Norge og har base i Norge (de har vel det fremdeles på Rygge?) uten at det har vært noe problem

Skjønte det, men tror neppe det blir på samme måte her, dessverre. Våre foreninger er noe mindre militante enn de danske. Det kommer samtidig til å bli et voldsomt ramaskrik fra allmuen dersom en forening skulle stå mellom dem og syden til 199,-

Det blir aldri verden et ramaskrik fra allmuen dersom de ikke får fly til syden for NOK 199, kanskje med unntak fra noen av debattantene i kommentarfeltet på VG.no. Men de er ikke et representativt utvalg av den norske befolkning - heldigvis..

Hovedforskjellen mellom CPH og OSL/ARN er maktforholdet og "fagforeningstvangen" som de har klart å etablere på CPH.

Haha. Du sier noe. Rart hvordan de som roper høyest iblant blir hørt best. Men vi har uansett stemt inn harryparti nr. 1 på stortinget i stort monn, så det er nok snakk om flere enn man tror. Ja, jeg generaliserer noe voldsomt nå er jeg klar over.

Tror ikke det er så meget et spørgsmål om hvor militante danske eller norske fagforeninger er, men hvor slaget slås. I Billund og Tirstrup har Ryanair længe fået lov at operere, fordi lufthavnene her og medarbejderne har brug for Ryanair. Det er jo noget anderledes i en større lufthavn som CPH, hvor lufthavnen og medarbejdere ikke på samme måde har brug for Ryanair.

Hvis Ryanair meldte sin ankomst i ARN og OSL, så skulle der nok også blive en fagforeningskamp, men det sker nok ikke, fordi de har haft sekundære lufthavne at flyve til, som hungrer efter trafik.

Et litt off-topic spørsmål (som gjerne må flyttes til en mer passende tråd om det ikke hører hjemme her): Er det riktig at Norwegian har vesentlig dårligere vilkår for pilotene enn det Ryanair har?

Det samme sies i B.dk

http://www.business.dk/transport/ryanair-slaar-fast-farvel-til-billund-hvis-blokade-ikke-droppes

Selskabet kræver en underskrevet bekræftelse på, at fagforeningerne dropper blokade i København. Bekræftelsen skal være Ryanair i hænde seneste kl. 17 onsdag den 15. juli, ellers flytter Ryanair to af sine tre flyv fra billund til lufthavnen London Stansted, mens det tredje får base i Palma på Mallorca.

Ryanair legger ned basen på CPH

Ryanair selger jo allerede billige billetter i Norge og har base i Norge (de har vel det fremdeles på Rygge?) uten at det har vært noe problem

Det har jo vært rettssaker og misnøye i Norge også. Ryanair tapte spørsmålet om irsk rett skulle gjelde for ansatte ved Rygge-basen. Dette var vel i forbindelse med et søksmål fra en avskjediget ansatt. Det ble slått fast at norsk rett gjaldt.

Jeg er også enige i vurderingen over at det tolereres litt mer der flyplassene virkelig trenger trafikken. ARN og OSL har jo mer enn godt belegg i likhet med CPH.

Last edited:

Jeg er også enige i vurderingen over at det tolereres litt mer der flyplassene virkelig trenger trafikken. ARN og OSL har jo mer enn godt belegg i likhet med CPH.

Hvis det er prinsippene som er viktige (som det synes som er tilfellet i alle fall om man ser diskusjonene her inne), så kan det neppe spille noen stor rolle om det er Rygge eller OSL man snakker om.

Jeg har sagt det til det kjedsommelige, men fagforeningskulturen og -makten på CPH vs OSL er så langt fra hverandre at det ikke kan sammenlignes.

Det er bare å vente på Høyesteretts behandling av Cocca-dommen og RYR på RYG så RYREXIT på RYG også!

Back