• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

dash-7

ScanFlyer Blue
Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Nå har Ryanair fløyet fra Torp siden 1997, Ryanair blir større og større.
De har forandret luftfarten på godt og vondt.
De har nå 15 ruter fra Torp, og sier de skal bli 3 ganger større iløpet av en 3 år periode.

SAS har måttet kuttet i bemanning å redusert priser for å opprettholde sin posisjon.
Klarer SAS å kutte nok i kostnader, for å ikke gå dunken?
Eller blir SAS bare kjøp opp av Lufthansa eller Air France/KLM.
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Skal man se på hva som sies om Ryanair her på forumet, så kan SAS ta de prisene de vil ha, og folk velge de uansett.
For: Ryanair flyr jo bare på ukurante flyplasser. De har supertrange fly. De har elendig service. De har sure flyvertinner. Dyr mat. Lurerier med priser. Ikke gjennomgående innsjekk. osv. osv. "folk lar seg lure til å fly Ryanair"

Hvis det er så ille å fly Ryanair, så skulle man tro at SAS har en stor fremtid, selv uten å kutte kostnader. Er de så himla bra, vil det alltid være et stort marked som er villige til å betale ekstra for å få mer. Så stå på SAS, fortsett sånn dere har gjort det før dere!
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Vel, SAS har blant annet innsjekk på mobilen og internett, automatsjekkinn, ombooking med eget eller andre flyselskaper dersom flyet ditt ikke går eller en forsinket, bedre bagasjebetingelser, kundeservicetelefoner med mennesker i den andre enden av røret, kabinansatte som har vært ute en vinterdag før og kan bistå med mye rart om du trenger det, et rutenett som er tettere vevd enn noe annet internt i Skandinavia med forbindelser til USA og Asia, samarbeid med en rekke andre IATA- og STAR-flyselskaper verden rundt. og så videre og så videre.

Og ja, kaffen og teen er gratis og det er et greit utvalg salgsvarer til konsum ombord til overkommelige priser dersom du ikke har valgt å kjøpe med deg/ta med deg hjemmefra. Eller var det annen service du tenkte på?
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Ryanair gir oss i allefall nok av skrekkhistorier...:D
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Isloert sett har både Ryanair og SAS livets rett. Det som er problemet er den mangel på forståelse den jevne mannen i gaten har på hva disse to selskapene kan tilby, kombinert med tidsmengden "mann minne" (noe lunde rundt 5 min).

Når man da fint blander sammen opplevelsen av det å komme fra A til B uten store plager en gang eller to med Ryanair med forventningen om at da må jo SAS klare alt til samme pris, og samtidig null evne til å gi slipp på de godene man er vant til fra SAS, da får man en krasj.

Så kan man jo spørre, er ikke folk egentlig brae selv ansvarlig for hva de ber om, når alt skal være gratis, men ingen vil slutte å klage over at servicen forsvinner?

-A
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Originally posted by Jumper G5

Vel, SAS har blant annet innsjekk på mobilen og internett, automatsjekkinn, ombooking med eget eller andre flyselskaper dersom flyet ditt ikke går eller en forsinket, bedre bagasjebetingelser, kundeservicetelefoner med mennesker i den andre enden av røret, kabinansatte som har vært ute en vinterdag før og kan bistå med mye rart om du trenger det, et rutenett som er tettere vevd enn noe annet internt i Skandinavia med forbindelser til USA og Asia, samarbeid med en rekke andre IATA- og STAR-flyselskaper verden rundt. og så videre og så videre.

Og ja, kaffen og teen er gratis og det er et greit utvalg salgsvarer til konsum ombord til overkommelige priser dersom du ikke har valgt å kjøpe med deg/ta med deg hjemmefra. Eller var det annen service du tenkte på?

Er kaffe og te gratis på Europa- rutene også? Trodde dette bare var innenlands og innen Skandinavia. Slik var det i hvert fall sist jeg var ute og fløy SAS. Det er jo egentlig paradoksalt at på de lengste turene serveres ikke en gang kaffe og te gratis. En slik slett service på mellomdistanseflygninger er det ikke mange flyselskaper av SAS sitt kaliber som bedriver. Håper SAS snart kommer med de lenge etterspurte endringer her.
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Originally posted by litt-amatør

Originally posted by Jumper G5

Vel, SAS har blant annet innsjekk på mobilen og internett, automatsjekkinn, ombooking med eget eller andre flyselskaper dersom flyet ditt ikke går eller en forsinket, bedre bagasjebetingelser, kundeservicetelefoner med mennesker i den andre enden av røret, kabinansatte som har vært ute en vinterdag før og kan bistå med mye rart om du trenger det, et rutenett som er tettere vevd enn noe annet internt i Skandinavia med forbindelser til USA og Asia, samarbeid med en rekke andre IATA- og STAR-flyselskaper verden rundt. og så videre og så videre.

Og ja, kaffen og teen er gratis og det er et greit utvalg salgsvarer til konsum ombord til overkommelige priser dersom du ikke har valgt å kjøpe med deg/ta med deg hjemmefra. Eller var det annen service du tenkte på?

Er kaffe og te gratis på Europa- rutene også? Trodde dette bare var innenlands og innen Skandinavia. Slik var det i hvert fall sist jeg var ute og fløy SAS. Det er jo egentlig paradoksalt at på de lengste turene serveres ikke en gang kaffe og te gratis. En slik slett service på mellomdistanseflygninger er det ikke mange flyselskaper av SAS sitt kaliber som bedriver. Håper SAS snart kommer med de lenge etterspurte endringer her.

Frokost til kl 09, kaffe og te resten av dagen. Det er gratis på intraskand. På Europarutene er INGENTING GRATIS i Economy hos SK.
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Sas burde blitt billigere. Noen ganger har jeg ikke noe valg enn å velge SAS. Hvordan klarer Sterling å være tre ganger så billig på samme rute?? (oslo-cph):wow:
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Originally posted by radeon

Sas burde blitt billigere. Noen ganger har jeg ikke noe valg enn å velge SAS. Hvordan klarer Sterling å være tre ganger så billig på samme rute?? (oslo-cph):wow:

NB og DY er 9 av 10 ganger billigere enn SAS på OSL-CPH, men med mindre man snakker om peak avgangene om morgenen og ettermiddagen er SAS sjelden 3 ganger så dyr, det er mer snakk om maks noen hundrelapper.

Når jeg skal hjem en tur (og på julebord) i Desember må jeg ut med ca 1050kr turretur med DY, hadde jeg valgt SAS hadde det kommet på ca 1400 og da drar jeg når i rushtiden så det er ikke så stor forskjell
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Originally posted by MD11

Originally posted by litt-amatør

Originally posted by Jumper G5

Vel, SAS har blant annet innsjekk på mobilen og internett, automatsjekkinn, ombooking med eget eller andre flyselskaper dersom flyet ditt ikke går eller en forsinket, bedre bagasjebetingelser, kundeservicetelefoner med mennesker i den andre enden av røret, kabinansatte som har vært ute en vinterdag før og kan bistå med mye rart om du trenger det, et rutenett som er tettere vevd enn noe annet internt i Skandinavia med forbindelser til USA og Asia, samarbeid med en rekke andre IATA- og STAR-flyselskaper verden rundt. og så videre og så videre.

Og ja, kaffen og teen er gratis og det er et greit utvalg salgsvarer til konsum ombord til overkommelige priser dersom du ikke har valgt å kjøpe med deg/ta med deg hjemmefra. Eller var det annen service du tenkte på?

Er kaffe og te gratis på Europa- rutene også? Trodde dette bare var innenlands og innen Skandinavia. Slik var det i hvert fall sist jeg var ute og fløy SAS. Det er jo egentlig paradoksalt at på de lengste turene serveres ikke en gang kaffe og te gratis. En slik slett service på mellomdistanseflygninger er det ikke mange flyselskaper av SAS sitt kaliber som bedriver. Håper SAS snart kommer med de lenge etterspurte endringer her.

Frokost til kl 09, kaffe og te resten av dagen. Det er gratis på intraskand. På Europarutene er INGENTING GRATIS i Economy hos SK.

Synes det minste SAS burde gjøre er å innføre gratis kaffe og te til ALLE destinasjoner, ikke bare innenlands og intraskand. Det mener jeg virkelig.

Frokosten blir vel for øvrig servert gratis til 09.30 intraskand. regner jeg med.

For øvrig serverer man vel GRATIS frokost innenlands i Sverige. Sikkelig forskjellsbehandling altså med nordmenn som må betale for en mindre god frokost.:(
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Originally posted by litt-amatør


For øvrig serverer man vel GRATIS frokost innenlands i Sverige. Sikkelig forskjellsbehandling altså med nordmenn som må betale for en mindre god frokost.:(

For 20 aar siden var det motsatt ....
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Originally posted by imm
For: Ryanair flyr jo bare på ukurante flyplasser. De har supertrange fly. De har elendig service. De har sure flyvertinner. Dyr mat. Lurerier med priser. Ikke gjennomgående innsjekk. osv. osv. "folk lar seg lure til å fly Ryanair"

Flott oppsummert, IMM. :lol:

Men seriøst, lavpris trenger ikke å bety et såpass low-grade produkt som Ryanair har. Germanwings er et eksempel på en LCC som faktisk er en meget trivelig opplevelse å fly med.
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Det koker vel egentlig ned til det at man får hva man betaler for. Hvis man reiser Sandefjord-London og kun betaler de obligatoriske skatter&avgifter, og intet til flyselskapet, da kan man heller ikke regne med å få spesielt mye tilbake...
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Originally posted by radeon

Sas burde blitt billigere. Noen ganger har jeg ikke noe valg enn å velge SAS. Hvordan klarer Sterling å være tre ganger så billig på samme rute?? (oslo-cph):wow:

Ja klarer de det og tjener penger på det ? , hvordan går Sterling ?, blir det noe igjen på bunnlinjen ?
 
Re: Ryanair et nødvendig onde i luftfarten???

Har lenge forgjeves prøvd å finne ut av følgende:

Er ikke forskjellen på f.eks Ryanair/DY og SAS/Finnair at førstnevnte flyr deg point-to-point og lar deg i stikken i tilfelle technical eller vær, slik at du må kjøpe ny billett for å komme videre? Og at sistnevnte får deg frem til final destinasjon med hotell ved forsinkelser og ombooking til andre airliners inkludert i billetten?

Da er det vel ikke rart at prisen er forskjellig. Hva har jeg misforstått her? :o
 
Back
Top