Ryanair ekspanderer med flyvninger til USA

Note to self: Lese bedre før jeg kommenterer.



Det tror jeg du har rett i. Forskjellen på de lange europeiske rutene (OSL-LPA, f.eks.) og de korte transatlantiske er ikke så veldig stor.

Men kostnadene på crew og materiell skiller endel når man skal fly "det lille extra" og samme crew ikke kan fly returen på directen.
(mulig man kan fly t/r dublin-new york)
 
Men kostnadene på crew og materiell skiller endel når man skal fly "det lille extra" og samme crew ikke kan fly returen på directen.
(mulig man kan fly t/r dublin-new york)

Ja, det er jo ikke mangel på forskjeller, heller. Flytypene som er aktuelle er jo ikke de samme heller, og flygninger på tvers av tidssoner gir jo også noen andre utfordringer for å få utnyttet flåten.
 
Selv den mest ihugga ryanair fan er skeptisk til dette.
FR er særdeles effektive på alle ting de gjør. Men det er grenser for hvor effektivt det kan bli på så lange ruter.
Håper de skiller ut IC i et eget selskap så de ikke setter hele FR i fare hvis dette ikke skulle gå bra.

Ellers har jo Ryanair sagt de venter på en konjungturnedgang før de skal ekspandere. Og nedgang har vi jo nå. De kjøper fly når andre kansellerer.
 
"Economy class will be very cheap, around 10 euros, but our business class will be very expensive"

Lurer på om mange vil velge å betale masse penger for å reise businessklasse med Ryanair, når de kan velge et fullservice-selskap.
Hva kan FR tilby en forretningsreisende som fullservice-selskaper ikke kan?
 
"Economy class will be very cheap, around 10 euros, but our business class will be very expensive"

Lurer på om mange vil velge å betale masse penger for å reise businessklasse med Ryanair, når de kan velge et fullservice-selskap.
Hva kan FR tilby en forretningsreisende som fullservice-selskaper ikke kan?

Spørs hva som er dyrt i O'Leary's øyne da.. 8, 10 høvdinger eller mer???
Da har man jo spart en god slant i henhold til dagens Business Class-priser ...
 
Det spørs vel hvilke flyplasser de kommer til å bruke, men dersom man må sitte på en busss i to timer etter ankomst skal de være ganske mye billigere enn konkurentene hvis de skal tiltrekke seg business pax.
 
Håper de skiller ut IC i et eget selskap så de ikke setter hele FR i fare hvis dette ikke skulle gå bra.
.


Dette temaet har vært oppe i en annen tråd tidlgere i år. Tror det var en av de større avisene i Norge som intervjuet O'Leary og han presentere planer om Transatlantiske ruter, men der det ble opprettet et nytt selskap for de lange rutene. tror han så for seg å bruke 757-ere?
 
Lurer på om mange vil velge å betale masse penger for å reise businessklasse med Ryanair, når de kan velge et fullservice-selskap.
Hva kan FR tilby en forretningsreisende som fullservice-selskaper ikke kan?

Veldig enkelt, de transatlantiske Rutene vil ikke hete Ryanair, være Ryanair eller bli Ryanair. O'Leary sier at det er snakk om en ny merkevare med nytt konsept. Altså det er IKKE Ryanair som skal fly over dammen!
 
Og det er ingenting om dette i pressemeldingen om resultatet for deres andre kvartal sluppet i dag. Ellers kan det sies at resultatet på bunnlinjen har gått ned med 47% i forhold til samme tid i fjor - halvårsresultatet ble etter skatt €215 millioner. Mer interessant er det at siste kvartal utgjorde €194 millioner av disse og dette med bare 1,6 millioner passasjerer mer enn første kvartal.

I god Ryanair-tradisjon greier MOL å sparke både til de tre store i Europa (Air France, BA og Lufthansa), enkeltlands CO2-avgifter og ikke minst forholdene rundt Londons flyplasser (Harry Bush, CAA, BAA, Gatwick, Stansted, ......). Det er virkelig underholdende å lese disse avsnittene, så dette er et must read!

http://www.ryanair.com/site/EN/news.php?yr=08&month=nov&story=fin-en-031108&view=email
 
Og det er ingenting om dette i pressemeldingen om resultatet for deres andre kvartal sluppet i dag.

Nå skal man jo alltid ta rykter med en klype salt, og ihvertfall de som oppstår på a.net (riktignok trenger man litt mindre salt der enn mot ryktene som kokes sammen i diverse galleys og cockpiter rundt om kring)

I god Ryanair-tradisjon greier MOL å sparke både til de tre store i Europa (Air France, BA og Lufthansa), enkeltlands CO2-avgifter og ikke minst forholdene rundt Londons flyplasser (Harry Bush, CAA, BAA, Gatwick, Stansted, ......). Det er virkelig underholdende å lese disse avsnittene, så dette er et must read!

http://www.ryanair.com/site/EN/news.php?yr=08&month=nov&story=fin-en-031108&view=email

Selv om jeg misliker FR og synes MOL er en kødd, så skal han ha kred for at han kan lage show, skaffe seg oppmerksomhet og vet å bruke pressen aktivt som de nyttige idiotene de er....og på det siste punktet ser det ut som ledelsen i DY har plukket opp endel tips:p
 
MOL var live på CNN ca. 0745. Men jeg kom inn kun det siste minuttet og alt jeg fikk med meg var at han skulle shoppe longhaulfly de nærmeste mnd når flyverdenen gikk inn i recession... Minner meg om 2001......
 
Og det er ingenting om dette i pressemeldingen om resultatet for deres andre kvartal sluppet i dag. Ellers kan det sies at resultatet på bunnlinjen har gått ned med 47% i forhold til samme tid i fjor - halvårsresultatet ble etter skatt €215 millioner. Mer interessant er det at siste kvartal utgjorde €194 millioner av disse og dette med bare 1,6 millioner passasjerer mer enn første kvartal.

I god Ryanair-tradisjon greier MOL å sparke både til de tre store i Europa (Air France, BA og Lufthansa), enkeltlands CO2-avgifter og ikke minst forholdene rundt Londons flyplasser (Harry Bush, CAA, BAA, Gatwick, Stansted, ......). Det er virkelig underholdende å lese disse avsnittene, så dette er et must read!

http://www.ryanair.com/site/EN/news.php?yr=08&month=nov&story=fin-en-031108&view=email
Lägg märke till att (vad jag kan minnas) så har Ryanair för första gången extraordinära kostnader i resultaträkningen för snabbare avskrivning av 737-800 som ska säljas. Tidigare har de väl fått extraordinära intäkter. Detta kan vara ett trendbrott som verkligen visar att konjunkturen för flygplan nu drabbar FR också...
Ryanair said:
Half Year September 2008, excludes exceptional costs of i) Accelerated Depreciation of €25.7m on 15 aircraft to be disposed in financial years 2008/09 and 2009/10 and, ii) a €93.6m write down of our stake in Aer Lingus.
 
Last edited:
215 millioner pund = 2,3 milliarder kroner er da slettes ikke værst på et halvår i disse tider. Det er som du sier Someone, morsom lesing. De sparker hit og de sparker dit. Men de leverer det de skal. De tjener penger!
Så kan andre le seg ihjel å synes ryanair leverer et elendig produkt, og fortsette å le mens deres egne penger renner ut i bunnen.
 
EUR 215 mill = NOK 1 866 mill = DKK 1 673 mill = SEK 2 235 mill = GBP 177 mill

imm, irene bruker euro ;)
 
MOL er ingen dumming. Å gå inn nå - når alle de andre nye aktørene på Atlanteren er borte og han sloss om å få overta Aer Lingus, og flyprisene forventes å falle. Prisene på long-haul maskiner har vel holdt seg noe bedre, takket være leveranseproblemene til Boeing? Mange maskiner som skulle vært ute på markedet når 787'ene blir levert har blitt beholdt, og så langt er det bare en haug narrow-bodies som er kastet ut i markedet etter konkursene i f.eks. Sun Country, Exel og Sterling. Men, MOL satser på at det skjer ting i long-haul markedet, og han er klar.

Et veldig godt trekk å kalle det nye selskapet noe annet enn Ryanair. Her får MOL sjansen til å etablere et nytt merkenavn, kanskje uten de negative assosiasjonene folk har til Ryanair, men ved at mange allikevel kjenner connectionen mellom de to, skapes forventninger om lav pris (selv om det kanskje ikke er så billig, ref. DYs posisjon i Norge).

Veldig spennende. Skal det bli MOL som klarer å etablere long-haul, LCC? Eller blir det dette som knekker en "winning-streak"? Okke som - dette blir spanande!
 
Back
Top