• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ryanair blant de ti største forurenserne i Europa

Desk pilot

ScanFlyer Crusty
Re: Ryanair blant de ti største forurenserne i Europa

Svært interessant artikkel om man trykker seg tilbake til originalen:

https://www.transportenvironment.org/press/ryanair-joins-club-europe’s-top-10-carbon-polluters

https://ec.europa.eu/clima/policies/ets/registry_en#tab-0-1

Jeg har alltid tenkt at luftfarten ikke er en så stor utslippskilde, men når man tar innover seg antallet som bare øker og øker og øker, inkl. støvpartikler og andre lokale forurensninger fra flyplasser så er det jo ikke "helt uten miljøpåvirkning" at denne flyvningen skjer.

When it comes to climate, Ryanair is the new coal. This trend will only continue until Europe realises that this undertaxed and under-regulated sector needs to be brought into line, starting with a tax on kerosene and the introduction of mandates that force airlines to switch to zero-emission jet fuel.”

Harde ord fra Andrew Murphy, aviation manager at T&E.


Om jeg får lov å si min egen mening om det: luftfarten synes jeg er litt som landbruket i verden for tiden. Det bare eksploderer i størrelse, hvor folk skal ha mer, mer, mer, til billigere og billigere kostnad. På bekostning av strukturen bak og miljøet rundt. Det beste for alle ville være om man tonet ned litt på forbruket, og heller laget dyrere produkter som man sjeldnere bruker. Altså at man ikke trenger å reise til New York annenhver måned til 2500kr, men heller kan reise til New York 1 gang i året for 15,000kr. Også lager man en fornuftig og god struktur rundt produktet, som hverken tar miljøet eller noen rundt de. Ikke oversaturere markedet. Kvalitet foran kvantitet.
 
Last edited:
Back
Top