Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Spennende. WF flyr jo til BIL, DUB, GOT og HAM fra BGO allerede så kanskje dette blir W-flyvinger? Men disse rutene må vel kanskje gå med E-jets fra TOS og ikke Q400? Kanskje de da også skal overta BGO-EDI fra DY?

Er vel litt langt i en q400 ja, men kommer alle disse, og hvis de skal gå med E2, så må BGO-TOS nedgraderes til q400 på mange avganger. Kommer BLL og GOT, så tipper jeg de blir med q400.
Tror ikke vi ser alle de 6 i år, kanskje de tester ut 3 av dem først. Skulle alle komme med f.eks 2 ukentlige må de vel omdisponere flåten en del. Kan også godt hende at konsernet har tenkt at de er for store for 738 og bedre at WF tar de rutene. Som sagt tidligere vil det ikke overraske meg om vi ser en ordre på 12 E2 om ikke lenge.

Kan aktøren utenfor Schengen være United til EWR med 757? Evt jetblue til JFK med 321LR?

Last edited:

Er vel litt langt i en q400 ja, men kommer alle disse, og hvis de skal gå med E2, så må BGO-TOS nedgraderes til q400 på mange avganger. Kommer BLL og GOT, så tipper jeg de blir med q400.
Tror ikke vi ser alle de 6 i år, kanskje de tester ut 3 av dem først. Skulle alle komme med f.eks 2 ukentlige må de vel omdisponere flåten en del. Kan også godt hende at konsernet har tenkt at de er for store for 738 og bedre at WF tar de rutene. Som sagt tidligere vil det ikke overraske meg om vi ser en ordre på 12 E2 om ikke lenge.

Skulle det i tillegg også bli aktuelt at WF oppererer alene på de rutene som begge frem til nå har betjent så må jo det nesten skje noe ja.

Er man interessert i å ta inn flere Q400?

Skulle det i tillegg også bli aktuelt at WF oppererer alene på de rutene som begge frem til nå har betjent så må jo det nesten skje noe ja.

Er man interessert i å ta inn flere Q400?

Om noe sånt skal skje så må man ihvertfall få integrert bestillingssystemene først slik at man kan bestille "Norwegian" med Widerøe-flyvningene (og motsatt) samt enklere overgang.

Q400 må det jo være massevis av i markedet etter hvor mange operatører som ikke er i luften med dem lengre (AirBaltic, LOT, FlyBe etc.) men om man tenker konsern så er det vel logisk med et fly mellom Q400 og 737-800 -- så flere E2 (eller en erstatningstype) ville jo være logisk. Liker godt Q400 jeg, men å fly TOS-BLL med en Q400 begynner å blir litt drøyt.

Kan aktøren utenfor Schengen være United til EWR med 757? Evt jetblue til JFK med 321LR?

Om dette er noe som kommer, så holder jeg fortsatt en knapp på Turkish. De er allerede i vintermarkedet, i Finland.

Oppsummering fra iTromsø

Tromsø lufthavn forventer en dobling av utenlandske passasjerer neste vinter, grunnet stor interesse fra europeiske flyselskaper.

Terminalsjef Simen Ristan Frantzen beskriver økningen som langt over forventningene og en indikasjon på Tromsøs popularitet.

Antallet tilgjengelige seter på utenlandsflyginger kan bikke én million vintersesongen 2024/25, mot 410.089 året før.

https://www.itromso.no/nyheter/i/Ey...les-til-vinteren-varsler-om-sprengt-kapasitet

Longhaul med A321 kommer næppe til at ske. Banen i TOS er for kort til en fuld lastet A321LR, så der skal en kraftig payload restriction til som nok ville gøre ruten urentabel.
Som nævnt af andre er TK et bud, evt. EI eller FR til DUB

Er det ikke bare Nordlys som koker suppe på en spiker? Det er vel ikke noe nytt siden sist? De vil kanskje ha slots...

Det som er kjekt for PLAY, slik at de selv ikke trenger å annonsere noe ... er at frequentflyer.no allerede har annonsert at PLAY begynner å fly til Tromsø!
Ikke at å ha verken info om rutetider, oppstartsdato, flytype eller frekvens er noe viktig informasjon å når man skriver en nyhetssak om en ny rute altså.. :lol:

Det som er kjekt for PLAY, slik at de selv ikke trenger å annonsere noe ... er at frequentflyer.no allerede har annonsert at PLAY begynner å fly til Tromsø!
Ikke at å ha verken info om rutetider, oppstartsdato, flytype eller frekvens er noe viktig informasjon å når man skriver en nyhetssak om en ny rute altså.. :lol:

Det virker være ekstremt tungt å forstå for endel at verken en slotsøknad eller tildeling er ensbetydende med rutetstart. [emoji57]

Ang. Play og en evt. rute til TOS:
Hvilket kundesegment har de i tankerne?

Island er jo selv en vinterdestination med nordlys, og desuden
har de vulkaner, som sprutter fra tid til anden! Dem er der faktisk en
stor interesse for, så længe det er fredsommelige udbrud!
Mange pax fra USA holder behøver derfor ikke at flyve længere end til KEF,
hvis de ønsker disse naturoplevelser
Derfor behøver islændingene heller ikke at flyve til Nordnorge for at opleve nordlys og andre vintereventyr.
Jeg forestiller mig, at mange foretrækker Granka om vinteren ;)

Folk fra Nordnorge behøver heller ikke at tage til Island for at
få vinteroplevelser! De kan så glimrende selv!

Hvad har jeg overset? Hvor er markedet? Har nogen et bud?

Ang. Play og en evt. rute til TOS:
Hvilket kundesegment har de i tankerne?

Island er jo selv en vinterdestination med nordlys, og desuden
har de vulkaner, som sprutter fra tid til anden! Dem er der faktisk en
stor interesse for, så længe det er fredsommelige udbrud!
Mange pax fra USA holder behøver derfor ikke at flyve længere end til KEF,
hvis de ønsker disse naturoplevelser
Derfor behøver islændingene heller ikke at flyve til Nordnorge for at opleve nordlys og andre vintereventyr.
Jeg forestiller mig, at mange foretrækker Granka om vinteren ;)

Folk fra Nordnorge behøver heller ikke at tage til Island for at
få vinteroplevelser! De kan så glimrende selv!

Hvad har jeg overset? Hvor er markedet? Har nogen et bud?

Selv om både Island og Nord-Norge har spektakulært landskap og nordlys, så er det også veldig forskjellige steder. Det er ikke sånn at hvis man har vært på Island, så har man vært i Nord-Norge eller motsatt. Det er litt som Italia og Hellas, kanskje. Noen fellesnevnere, men også store forskjeller. Uten å gå i detaljene på forskjellene her.

Det er nok riktig at Island er mer tilgjengelig for amerikanere, men det er en del ressursterke som gjerne reiser til mer en én vinterdestinasjon i løpet av livet. Jeg tror veldig få som har vært på Island tenker at de aldri mer skal besøke en vinterdestinasjon. Tvert imot er markedet for vinterturisme i Nord-Europa økende, noe utviklingen i Nord-Norge er et klart bevis på.

Last edited:

Mange turister, spesielt de fra Asia (tror jeg), besøker gjerne flere steder når de først er på denne siden av kloden. De drar ikke bare til Tromsø, men også Lofoten, Oslo, nord-Finland osv. når de først er her. Dette er vel grunnen til at RVN-TOS faktisk fungerer. TOS-KEF vil derfor tilrettelegge for at turister lettere kommer seg rundt og opplever flere destinasjoner. Blir sikkert noen som f.eks flyr Asia-FRA-TOS-KEF-FRA-Asia osv.

Mener at jeg så i en rapport fra et av destinasjonsselskapene her nord at en gjennomsnittlig nordlysturist er i landet i 10 dager. De fleste er nok neppe i Tromsø i 10 dager heller, det er mange aktiviteter å gjøre, men 10 dager i Tromsø er mye. Mange reiser nok derfor rundt.

Selv om både Island og Nord-Norge har spektakulært landskap og nordlys, så er det også veldig forskjellige steder.

Det er nok riktig at Island er mer tilgjengelig for amerikanere, men det er en del ressursterke som gjerne reiser til mer en én vinterdestinasjon i løpet av livet.

Jeg har været begge steder, dog ikke i det nordlige Island, hvor der skulle
være flest vinter aktiviteter! Så jeg kender en smule til forskellene!

You have a point, Herlov - men jeg tror, at ressourcestærke amerikanere
vil foretrække Icelandair frem for Play! Deres service lader til at være
meget minimalistisk, for nu at sige det pænt :)!

Det er mange amerikanere som vil til Nord-Norge. Da er vel dette ei god rute for dem? Flyselskapet flyr vel dit det er marked, ikke dit "folk burde ha reist". I tillegg er interessen for Island vedvarende i Norge, og det er temmelig mange islendinger i Norge. Ikke minst tilknyttet fiskeriene i Nord-Norge (selv om disse selvsagt ikke bærer ei rute på egen hånd).

Frequentflyer.no-artikkelen ser ut til å være kjørt via ChatGTP. Den inneholder jo lite informasjon, og hovedpoenget med artikkelen er jo feil.

Til viv: Det er bedre odds å se nordlys i Tromsø enn på Island. Ellers tilbyr jo stedene mange like ting (hvalsafari, reinsdyr mv). Island er nok mer relevant for amerikanerne grunnet avstand og varme kilder, mens man i Tromsø har bedre tilbud for de som vil stå off-piste ned lyngenalpene og se høye fjell. Så det vil sikkert være interessant for enkelte. Så får vi se om de får regnet dette hjem.

Back