• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Avinor Rutediskusjoner - Tromsø

Re: Rutediskusjoner - Tromsø

Swiss er nok lite sannsynlig da Edelweiss (datterselskap som brukes til mer turismetunge destinasjoner) allerede flyr mellom Zurich og Tromsø.

Vueling fra Barcelona og kanskje andre baser er nok aktuelt før eller senere med tanke på IAGs satsning med både Iberia fra Madrid og BA fra London.

Play kan jeg lite om, men Icelandair hadde vel vært å foretrekke pga. bedre transfermuligheter.

Om Swiss hadde startet i Tromsø, ville de nok fløyet fra Geneva i konkurranse med Easy og Norwegian.

Lokalavisen iTromsø har publisert en sak om nye flyruter til Tromsø - og hvem som har fått slott-tider i Tromsø til vintersesongen.

Av rutene som ikke er offentliggjort/bekreftet ennå, er Widerøe med seks utenlandsruter (Billund, Dublin, Edinburgh, Göteborg, Hamburg og Rovaniemi), Air Serbia til Beograd, Play til Reykjavik og en ukjent aktør til et sted utenfor Schengen.

Den endelige bekreftelsen på om rutene vil flys til vinteren kommer etter firsten for å gi tilbake SLOT-tider ved lufthavnen utgår den 15. juli.

https://www.itromso.no/nyheter/i/LMlPjV/wideroee-jobber-med-ny-storsatsing-utenlands-seks-nye-direkteruter-til-tromsoe

Lokalavisen iTromsø har publisert en sak om nye flyruter til Tromsø - og hvem som har fått slott-tider i Tromsø til vintersesongen.

Av rutene som ikke er offentliggjort/bekreftet ennå, er Widerøe med seks utenlandsruter (Billund, Dublin, Edinburgh, Göteborg, Hamburg og Rovaniemi), Air Serbia til Beograd, Play til Reykjavik og en ukjent aktør til et sted utenfor Schengen.

https://www.itromso.no/nyheter/i/LMlPjV/wideroee-jobber-med-ny-storsatsing-utenlands-seks-nye-direkteruter-til-tromsoe

Interessant, interessant.
WF skal kanskje samarbeide med AY paa Rovaniemi. Ellers er det vel kun Hamburg som har en annen operatoer allederede. Air Serbia vil vaere en overraskelse, og en ny Non-Schengen rute. Reykjavik var nesten forventet, saa de kunne faa transfer til Nord-Amerika, men jeg hadde heller trodd Icelandair ville ta den. Play vil i saa fall gjoere comeback i Norge etter at vestlandsrutene ble lagt ned.

Last edited:

Interessant, interessant.
WF skal kanskje samarbeide med AY paa Rovaniemi. Ellers er det vel kun Hamburg som har en annen operatoer allederede. Air Serbia vil vaere en overraskelse, og en ny Non-Schengen rute. Reykjavik var nesten forventet, saa de kunne faa transfer til Nord-Amerika, men jeg hadde heller trodd Icelandair ville ta den. Play vil i saa fall gjoere comeback i Norge etter at vestlandsrutene ble lagt ned.

Husk at dette er slot tildeling, og her hender jo at flyselskaper "søker i vei", uten at de nødvendigvis ender opp med å starte en rute, selv når de får tildelt slot.

Spennende. WF flyr jo til BIL, DUB, GOT og HAM fra BGO allerede så kanskje dette blir W-flyvinger? Men disse rutene må vel kanskje gå med E-jets fra TOS og ikke Q400? Kanskje de da også skal overta BGO-EDI fra DY?

Husk at dette er slot tildeling, og her hender jo at flyselskaper "søker i vei", uten at de nødvendigvis ender opp med å starte en rute, selv når de får tildelt slot.

Jeg er klar over det.

Spennende. WF flyr jo til BIL, DUB, GOT og HAM fra BGO allerede så kanskje dette blir W-flyvinger? Men disse rutene må vel kanskje gå med E-jets fra TOS og ikke Q400? Kanskje de da også skal overta BGO-EDI fra DY?

Er vel litt langt i en q400 ja, men kommer alle disse, og hvis de skal gå med E2, så må BGO-TOS nedgraderes til q400 på mange avganger. Kommer BLL og GOT, så tipper jeg de blir med q400.
Tror ikke vi ser alle de 6 i år, kanskje de tester ut 3 av dem først. Skulle alle komme med f.eks 2 ukentlige må de vel omdisponere flåten en del. Kan også godt hende at konsernet har tenkt at de er for store for 738 og bedre at WF tar de rutene. Som sagt tidligere vil det ikke overraske meg om vi ser en ordre på 12 E2 om ikke lenge.

Kan aktøren utenfor Schengen være United til EWR med 757? Evt jetblue til JFK med 321LR?

Last edited:

Er vel litt langt i en q400 ja, men kommer alle disse, og hvis de skal gå med E2, så må BGO-TOS nedgraderes til q400 på mange avganger. Kommer BLL og GOT, så tipper jeg de blir med q400.
Tror ikke vi ser alle de 6 i år, kanskje de tester ut 3 av dem først. Skulle alle komme med f.eks 2 ukentlige må de vel omdisponere flåten en del. Kan også godt hende at konsernet har tenkt at de er for store for 738 og bedre at WF tar de rutene. Som sagt tidligere vil det ikke overraske meg om vi ser en ordre på 12 E2 om ikke lenge.

Skulle det i tillegg også bli aktuelt at WF oppererer alene på de rutene som begge frem til nå har betjent så må jo det nesten skje noe ja.

Er man interessert i å ta inn flere Q400?

Skulle det i tillegg også bli aktuelt at WF oppererer alene på de rutene som begge frem til nå har betjent så må jo det nesten skje noe ja.

Er man interessert i å ta inn flere Q400?

Om noe sånt skal skje så må man ihvertfall få integrert bestillingssystemene først slik at man kan bestille "Norwegian" med Widerøe-flyvningene (og motsatt) samt enklere overgang.

Q400 må det jo være massevis av i markedet etter hvor mange operatører som ikke er i luften med dem lengre (AirBaltic, LOT, FlyBe etc.) men om man tenker konsern så er det vel logisk med et fly mellom Q400 og 737-800 -- så flere E2 (eller en erstatningstype) ville jo være logisk. Liker godt Q400 jeg, men å fly TOS-BLL med en Q400 begynner å blir litt drøyt.

Kan aktøren utenfor Schengen være United til EWR med 757? Evt jetblue til JFK med 321LR?

Om dette er noe som kommer, så holder jeg fortsatt en knapp på Turkish. De er allerede i vintermarkedet, i Finland.

Oppsummering fra iTromsø

Tromsø lufthavn forventer en dobling av utenlandske passasjerer neste vinter, grunnet stor interesse fra europeiske flyselskaper.

Terminalsjef Simen Ristan Frantzen beskriver økningen som langt over forventningene og en indikasjon på Tromsøs popularitet.

Antallet tilgjengelige seter på utenlandsflyginger kan bikke én million vintersesongen 2024/25, mot 410.089 året før.

https://www.itromso.no/nyheter/i/Ey...les-til-vinteren-varsler-om-sprengt-kapasitet

Longhaul med A321 kommer næppe til at ske. Banen i TOS er for kort til en fuld lastet A321LR, så der skal en kraftig payload restriction til som nok ville gøre ruten urentabel.
Som nævnt af andre er TK et bud, evt. EI eller FR til DUB

Er det ikke bare Nordlys som koker suppe på en spiker? Det er vel ikke noe nytt siden sist? De vil kanskje ha slots...

Det som er kjekt for PLAY, slik at de selv ikke trenger å annonsere noe ... er at frequentflyer.no allerede har annonsert at PLAY begynner å fly til Tromsø!
Ikke at å ha verken info om rutetider, oppstartsdato, flytype eller frekvens er noe viktig informasjon å når man skriver en nyhetssak om en ny rute altså.. :lol:

Det som er kjekt for PLAY, slik at de selv ikke trenger å annonsere noe ... er at frequentflyer.no allerede har annonsert at PLAY begynner å fly til Tromsø!
Ikke at å ha verken info om rutetider, oppstartsdato, flytype eller frekvens er noe viktig informasjon å når man skriver en nyhetssak om en ny rute altså.. :lol:

Det virker være ekstremt tungt å forstå for endel at verken en slotsøknad eller tildeling er ensbetydende med rutetstart. [emoji57]

Back