Med termin for kona i starten av juli ble det tidlig klart at årets sommerferie måtte fremskyndes. Alternativene var flere, men etter å ha sett på faktorer som avstand, vær, tid, pris etc, og vurdert det faktum at en av oss ville på det planlagte tidspunktet være gravid i 31. uke og planen egentlig var en uke ved et basseng, så fallt valget på gode gamle Gran Canaria. Flybilletter med Air Berlin via TXL ble booket og rom på Radisson Blu resortet bestilt
OSL-TXL AB8254 Airbus A319 D-ASTX 06:30-08:00
Avgang fra OSL sånn klokken grisetidlig, så for og øke komforten ble natten før tilbrakt på Radisson OSL. 20 minutter fra vekkerklokken ringte til koffertene var avlevert, så rakk også en tur innom OSLoungen før vi kunne stige ombord i D-ASTX, en A319 levert Air Berlin i 2007, men som har hatt et par turer innom Belair og Germania.
Fant våre plasser på rad 20. og såvidt jeg kunne telle var vi 19 stykker ombord denne morgenen andre påskedag, så ikke overraskende hadde vi treseteren for oss selv
Opp i luften ble det utdelt et bakverk, sammen med litt drikke.
TXL-LPA AB3888 737-800 D-ABMS 09:15-13:25
På TXL parkerte vi på A-terminalen, og siden man da uansett havner utenfor security ble det en liten tur innom BA-loungen, før vi gikk over til skuret som er terminal C på Tegel.
Der stod D-ABMS, levert August 2013, klar for og ta oss til LPA.
Naboflyet
Nesten fullt fly, men gamblingen min ved å velge D-F seter et stykke bak i flyet (rad 20) batalte seg, slik at vi også her fikk en treseter for oss selv, på tross av belegg på 80-90%
Flyet hadde også sånn der himmelinteriør som gjør at man kan flashe med ledfargene
Opp i luften og i tillegg til den überkjipe sandwichen alle fikk, så kan man også velge varmmat fra deres Restaurant Sylt eller hva den heter, så gikk for den tyske klassikeren Curry Würst
Står det forresten i tyske luftfartslover av tyskregistrerte fly må servere Warsteiner
Gratis softdrinks hos AB, og de var gjennom kabinen tre ganger på den snaue fem timene ned til LPA.
LPA ja....skikkelig "Sydenlineup"
På LPA var det å vente på bagasjen sammen med resten av tyskerbanden, og kunne konstatere de er like dårlig rundt bagasjebåndet som nordmenn. Så etter og ha dyttet bort noen pensjonister som hadde satt en håndballsperre og mumlet halvhøyt på norsk om hvem som vant krigen så var kofferten i min varetekt og vi kunne møte "Don Juan" fra hotellet utenfor som stod der med en splitter ny E-klasse for å kjøre oss til Arguinegin
Vel fremme ble vi tatt vel i mot, og så ut som Consiergestatus hjalp hoss til hakket bedre rom både i størrelse og etasjeplasseringen
Men blir tørst av all reisingen, så heldigvis hadde de sånn der tørsteslukker der også, her av den lokale typen
Akkurat som planlagt ble det en svært rolig uke. Mange bøker ble lest på bassengkanten, og at det største bassenget var saltvannsbesseng var også et pluss. Utenom en liten utflukt til Meloneras og Puerto Mogan var vi stort sett utenfor på hotellets eiendom. Unntakene var løpeturen min om morgenen 4 av 7 dager, samt for middag på kvelden. Selv om vi spiste noen dager på hotellet, da restauranten i toppetasjen var veldig bra
En espresso, også ut og løpe før frokost....da kan man be eggekokken om ekstra mye i omeletten
Opp på fjellet bak hotellet
Morgenstemning
Etter en uke var batteriene ladet, og det var på tide og dra hjem. Bil var også bestilt gjennom hotellet, men vi begynte og le da det var en gammel E-klasse streched, det vil si hakket mer russisk hallik, som skulle ta oss til flyplassen. Og for å krydre det hele hadde Don Juan #2 fått tak i CD av en lokal smørsanger som sang Jahn Teigens beste på spansk
LPA-TXL AB3889 737-800 D-ABMS 14:45-20:35
Etter innsjekk på LPA ble det en tur innom O'Learys før litt påfyll før turen hjem. Samme maskin som tok oss ned uken før, og også her fikk vi en treseter litt langt bak (rad 27) for oss selv om tross av nesten fullt fly. Aner ikke om gamblingen min betalte seg eller om det var OneWorld statusen som hjalp?
Opp i luften og valgte en litt oppgradert baguett og en rødvin. Ellers var det samme opplegg med mat og drikke som på turen ned
Ellers lite og melde fra turen, da jeg stort sett satt og leste i en bok
Tysk mote?
Ankomst TXL på C-terminalen, så slapp ny security her.
TXL-OSL AB8244 A319 D-ABGK 21:25-23:00
Etter en liten stund var det så tid for boarding hvor D-ABGK skulle ta oss tilbake til OSL. En maskin levert AB i 2018, men som har vært en tur innom Niki underveis
Hadde rad 2 her, og også her fikk vi en treseter for oss selv, på tross av nesten fullt fly. Ellers lite å melde fra flyturen, selv om det riktignok var en overtrøtt 3-4 åring på raden bak med en håpløs mor som forsøkte gjøre turen så ubehagelig som mulig. Vi endte vel også en snau halvtime sen, hvis jeg husker rett
Konkusjoner:

OSL-TXL AB8254 Airbus A319 D-ASTX 06:30-08:00
Avgang fra OSL sånn klokken grisetidlig, så for og øke komforten ble natten før tilbrakt på Radisson OSL. 20 minutter fra vekkerklokken ringte til koffertene var avlevert, så rakk også en tur innom OSLoungen før vi kunne stige ombord i D-ASTX, en A319 levert Air Berlin i 2007, men som har hatt et par turer innom Belair og Germania.

Fant våre plasser på rad 20. og såvidt jeg kunne telle var vi 19 stykker ombord denne morgenen andre påskedag, så ikke overraskende hadde vi treseteren for oss selv
Opp i luften ble det utdelt et bakverk, sammen med litt drikke.

TXL-LPA AB3888 737-800 D-ABMS 09:15-13:25
På TXL parkerte vi på A-terminalen, og siden man da uansett havner utenfor security ble det en liten tur innom BA-loungen, før vi gikk over til skuret som er terminal C på Tegel.
Der stod D-ABMS, levert August 2013, klar for og ta oss til LPA.

Naboflyet

Nesten fullt fly, men gamblingen min ved å velge D-F seter et stykke bak i flyet (rad 20) batalte seg, slik at vi også her fikk en treseter for oss selv, på tross av belegg på 80-90%
Flyet hadde også sånn der himmelinteriør som gjør at man kan flashe med ledfargene

Opp i luften og i tillegg til den überkjipe sandwichen alle fikk, så kan man også velge varmmat fra deres Restaurant Sylt eller hva den heter, så gikk for den tyske klassikeren Curry Würst

Står det forresten i tyske luftfartslover av tyskregistrerte fly må servere Warsteiner

Gratis softdrinks hos AB, og de var gjennom kabinen tre ganger på den snaue fem timene ned til LPA.
LPA ja....skikkelig "Sydenlineup"

På LPA var det å vente på bagasjen sammen med resten av tyskerbanden, og kunne konstatere de er like dårlig rundt bagasjebåndet som nordmenn. Så etter og ha dyttet bort noen pensjonister som hadde satt en håndballsperre og mumlet halvhøyt på norsk om hvem som vant krigen så var kofferten i min varetekt og vi kunne møte "Don Juan" fra hotellet utenfor som stod der med en splitter ny E-klasse for å kjøre oss til Arguinegin
Vel fremme ble vi tatt vel i mot, og så ut som Consiergestatus hjalp hoss til hakket bedre rom både i størrelse og etasjeplasseringen


Men blir tørst av all reisingen, så heldigvis hadde de sånn der tørsteslukker der også, her av den lokale typen

Akkurat som planlagt ble det en svært rolig uke. Mange bøker ble lest på bassengkanten, og at det største bassenget var saltvannsbesseng var også et pluss. Utenom en liten utflukt til Meloneras og Puerto Mogan var vi stort sett utenfor på hotellets eiendom. Unntakene var løpeturen min om morgenen 4 av 7 dager, samt for middag på kvelden. Selv om vi spiste noen dager på hotellet, da restauranten i toppetasjen var veldig bra
En espresso, også ut og løpe før frokost....da kan man be eggekokken om ekstra mye i omeletten

Opp på fjellet bak hotellet

Morgenstemning

Etter en uke var batteriene ladet, og det var på tide og dra hjem. Bil var også bestilt gjennom hotellet, men vi begynte og le da det var en gammel E-klasse streched, det vil si hakket mer russisk hallik, som skulle ta oss til flyplassen. Og for å krydre det hele hadde Don Juan #2 fått tak i CD av en lokal smørsanger som sang Jahn Teigens beste på spansk

LPA-TXL AB3889 737-800 D-ABMS 14:45-20:35
Etter innsjekk på LPA ble det en tur innom O'Learys før litt påfyll før turen hjem. Samme maskin som tok oss ned uken før, og også her fikk vi en treseter litt langt bak (rad 27) for oss selv om tross av nesten fullt fly. Aner ikke om gamblingen min betalte seg eller om det var OneWorld statusen som hjalp?
Opp i luften og valgte en litt oppgradert baguett og en rødvin. Ellers var det samme opplegg med mat og drikke som på turen ned

Ellers lite og melde fra turen, da jeg stort sett satt og leste i en bok

Tysk mote?

Ankomst TXL på C-terminalen, så slapp ny security her.
TXL-OSL AB8244 A319 D-ABGK 21:25-23:00
Etter en liten stund var det så tid for boarding hvor D-ABGK skulle ta oss tilbake til OSL. En maskin levert AB i 2018, men som har vært en tur innom Niki underveis

Hadde rad 2 her, og også her fikk vi en treseter for oss selv, på tross av nesten fullt fly. Ellers lite å melde fra flyturen, selv om det riktignok var en overtrøtt 3-4 åring på raden bak med en håpløs mor som forsøkte gjøre turen så ubehagelig som mulig. Vi endte vel også en snau halvtime sen, hvis jeg husker rett
Konkusjoner:
- Jeg er fornøyd med AB innen Europa. Servicekonseptet er OK, hvor man lett kan oppgradere hvis man vil ha noe annet enn kjipt bakverk og juice
- TXL er og blir en dårlig flyplass, men på et eller annen tidspunkt må vel BER bli ferdig
- Radisson Blu Resort Gran Canaria kan absolutt anbefales
- Gran Canaria er egentlig en litt kjedelig øy, men perfekt for avslappning
- Det går fint og reise med en som er gravid i 31. uke
- På BA kontoen min kunne jeg poste 90 tieroints og 1.388 Avios, samt tilsvarende på husholdningskontoen
- Billettene kostet ca 2.400 per stykk husker jeg rett, en bra pris på en tur såpass langt som til LPA