Røde rammer rundt cockpitvinduer

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Røde rammer rundt cockpitvinduer

Har gjennom årene lagt merke til at enkelte 737 og 757 tidvis har rød farge på dekslene rundt cockpitvinduene, gjerne et av sidevinduene. Hva skyldes dette?

Re: Røde rammer rundt cockpitvinduer

Det er nok "slide" vinduet, det som brukes ved evakuering av styrhuset. Det finnes som regel også et evakueringstau på innsiden, slik at de som sitter der inne kan"slenge" seg ut i tauet.

Det kan nok stemme, men hva skyldes rødfargen - til forskjell fra den ordinære grå?

Alle nødutganger skal jo være merket, men hvordan kravene er nå vet jeg ikke. I "gammledager" var dette strengt, da gutta fra STK sertifiserte flyene. I dag er jo flyene til enkelte selskaper "Tagget" og da blir det vanskelig å finne nødutg.

Etter å ha pløyet gjennom mine (41 stk) bilder av diverse B757er så er det kun hos DHL jeg ser denne røde listen:)

Har gjennom årene lagt merke til at enkelte 737 og 757 tidvis har rød farge på dekslene rundt cockpitvinduene, gjerne et av sidevinduene. Hva skyldes dette?

Norwegian sin LN-KKW (Unicef-flyet) har også slike røde rammer rundt cockpitvinduene.:)

Redningstjenesten o.l har mulighet til å åpne siderutene fra utsiden. Er det for å synligjøre hvilken rute det gjelder? Kan ikke tenke meg at det er for noe annet. Hadde det vært "Cut here in emergency" ville teksten vært til stede, men da er det raskere å "knerte" ruten. Legger merke til at majoriteten som har denne merkingen er cargomaskiner. Skal vi si det sånn??

Nå vet jeg ikke hvilke regler som gjelder om dette nå, men da jeg gikk 737 typekurs for maaange år siden ble vi fortalt at dette var for å markere en nødutgang som lar seg åpne fra utsiden. Sliding window på høyre side på 737 (og 727) har dette, med en liten hendel like under vinduet, den kan ses på bildene lagt ut lenger oppe. Alle originalt bygde 737C (kombi og fraktere) har også dette på venstre side, det er jeg sikker på at både SUA (737-205C) og NPB (737-2R4C) hadde. På dette bildet av NPB er vel hendelen synlig:

http://www.airliners.net/photo/Busy-Bee/Boeing-737-2R4C-Adv/0412845/L/

Som sagt hva som gjelder angående regler om dette vet jeg ingenting om, men det er definitivt dette som er årsaken til den røde rammen.

Stone

Last edited:

Hva folk vet! Tusen takk. Hvordan det er med Blubird vet jeg ikke, men jeg har fått ro i sjelen;)

Takk! År med søvnløse netter er omsider forbi... :cool: ;)

For all del... :)
Det er jo bare litt greit å bidra når en kan. Litt har man jo samlet opp gjennom 30 år i bransjen... :cool:

Stone

Back