Robinson Helikoptere - Sikkerhet

Radiv

ScanFlyer Silver
Medlem
Disse Robinson 22/44/66 maskinene er vel grovt overrepresentert på ulykkesstatistikken i Norge.

Hvor mange skal få dette ned før man forlanger litt mer sikkerhet på disse, så de vet hvor de er hen.

Er det i praksis bare disse som ikke har noe særlig instrumentering som er vanlig i noe større maskiner, eller er det flere helikoptertyper i samme kategori?
 
Vanskelig å anklage helikoptertypene for høy ulykkesrate. Type operasjoner og hvem som kjøper og flyr maskinene har nok langt større betydning.
 
Et “enkelt” helikopter som flys av de med mindre erfaring enn turbin maskiner. Husk hva et helikopter er, 8000 deler som prøver og komme bort fra hverandre.
 
Det kan virke som at man trenger å jobbe mer med holdningene til enkelte Robinson-flygere enn med selve flymaskinen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vanskelig å anklage helikoptertypene for høy ulykkesrate. Type operasjoner og hvem som kjøper og flyr maskinene har nok langt større betydning.


For en gangs skyld sier magefølelsen min også at det
framstår som mer «wild west» hva gjelder uerfarne piloter, enn farlige helikoptre.
 
Hei!
Har noen fått med seg registreringen på helikopteret som havarerte ved Porsgrunn?
Prøver å ajourholde statistikken.
Beaver
 
Er vel svært få som har instrument bevis av dem som flyr disse "VFR" helikopterne.
En annen ting er at et helikopter er det siste jeg ville fløyet i thunderstorms.
Vil anta at det eneste helikopteret som muligens er ute å flyr,når det lyner og tordner,er redningshelikoptere eller luftambulansen.
 
Hei!
Har noen fått med seg registreringen på helikopteret som havarerte ved Porsgrunn?
Prøver å ajourholde statistikken.
Beaver

Da er vel også rapporten her klar. Å fly VFR i dårlig vær er fortsatt ikke lurt, ei heller å gå over til flyvning i lav høyde

https://www.tu.no/artikler/fly-safe...gningen-fortsatte-i-svaert-darlig-vaer/520128

Han fortsatte å fly i lav høyde etter at sikten og lysforholdene ble dårlige. Den siste delen av flygingen foregikk svært lavt. Havarikommisjonen har ikke informasjon som kan gi en åpenbar forklaring på hvorfor fartøysjefen fortsatte å fly til tross for det dårlige været, heter det i rapporten.
 
Get-there-itis:

The determination of a pilot to reach a destination even when conditions for flying are very dangerous (in technical terms, a form of plan continuation bias). Wiki.
 
Back
Top