Re: Bremser på A320neo-serien
Dette er en tråd som treffer meg rett i hjerterota! På siden av diskusjonen selvsagt, men jeg setter virkerlig pris på at folk deler slik kunnskap. Nerden i meg synes det er superinteressant!
Og nå er ingen av de følgende flytypene Airbus, men likevel...:
Og så; om jeg kan bruke det til noe vettugt i tillegg..:
Min lokale flyplass er ikke noe stor "cargo-hub", men faste besøkende er Compass Air Cargo (DHL) som flyr B738, og AeroLogic (DHL) med B77L.
B738 bruker nesten konsekvent hele RWY 18/36 (2556m) ved landing, og exit i end.
B77L er nesten konsekvent å forlate RWY etter ca 18-1900meter.
B738 flyr København-Stavanger, og fortsetter til Bergen etter en snau time.
B77L kommer fra Houston og fortsetter til Frankfurt etter 2-3 timer bakkeopphold.
Hvor mye utgjør en "long rollout" vs "kort" i forhold til temperaturen på bremsene? Jeg har alltid antatt at en lang rollout som regel gjøres for å spare bremsene, og det er vel kanskje ikke helt feil basert på denne tråden...
Dette er en tråd som treffer meg rett i hjerterota! På siden av diskusjonen selvsagt, men jeg setter virkerlig pris på at folk deler slik kunnskap. Nerden i meg synes det er superinteressant!
Og nå er ingen av de følgende flytypene Airbus, men likevel...:
Og så; om jeg kan bruke det til noe vettugt i tillegg..:
Min lokale flyplass er ikke noe stor "cargo-hub", men faste besøkende er Compass Air Cargo (DHL) som flyr B738, og AeroLogic (DHL) med B77L.
B738 bruker nesten konsekvent hele RWY 18/36 (2556m) ved landing, og exit i end.
B77L er nesten konsekvent å forlate RWY etter ca 18-1900meter.
B738 flyr København-Stavanger, og fortsetter til Bergen etter en snau time.
B77L kommer fra Houston og fortsetter til Frankfurt etter 2-3 timer bakkeopphold.
Hvor mye utgjør en "long rollout" vs "kort" i forhold til temperaturen på bremsene? Jeg har alltid antatt at en lang rollout som regel gjøres for å spare bremsene, og det er vel kanskje ikke helt feil basert på denne tråden...
