Roald: - Kan bli gratis å fly i 2018

Re: Roald: - Kan bli gratis å fly i 2018

SAS gambler jo på at dette skaper mer lojalitet, Så får vi se hva fasiten blir, at muligheten for super MR turer til sør europa forsvinner gjør nok at endel av MR gutta forsvinner fra SAS programmet, men dette er vel ikke den kundegruppen SAS tjener mest penger på.

Jeg synes iallefall det er en grei måte å utvide EB Programmet på, så vil jo tiden vise hva fasiten blir.

Jeg kommer nok til å være en nokså lojal kunde inntil min EBD og deretter EBG status forsvinner (dvs frem til september 2016) - i alle fall innen rimelighetens grenser, men når jeg ser at SAS på enkelte av mine planlagte turer er 30-35% dyrere enn Norwegian (for et sammenliknbart produkt) så vil nok ikke poengene jeg får oppveie en slik prisforskjell. Da betaler jeg heller for billett med konkurrenten med mitt Amexkort og får ekstrapoeng + billigere reise.

En utvidelse av EB-programmet er ikke dumt, men å tro at dette skaper lojalitet for flyselskapet SAS tror jeg er et bomskudd... Jeg kan selvsagt ta feil.

Interessante idèer. Virker forøvrig sympatisk han Roald. Skikkelig selgertype.

Interessante idèer. Virker forøvrig sympatisk han Roald. Skikkelig selgertype.

Ja, for de som liker selgere er han sikkert bra. Blir langt over toppen for meg. Nuvel, bare nevnte det, ettersom jeg la tråden under "småprat". :D

Litt av poenget her er vel at sas blir en "one stop shop" for alle kundene til Eurobonus og i tillegg etablerer seg sterkt som "top of mind" når man tenker på reiser.
Jo mer fokus på sas i alle kanaler jo mer tenker man på det, og når man først skal fly sjekker man kanskje sas først.
I tillegg skal man ikke de bort fra at effekten av poeng fungerer for hvermannsen når de får poeng på alt, siden det tross alt blir en del i løpet av et år. Så jeg ser ikke bort i fra at det for mange kan øke lojaliteten til selskapet med flere partnere..

I tillegg skal man ikke de bort fra at effekten av poeng fungerer for hvermannsen når de får poeng på alt, siden det tross alt blir en del i løpet av et år. Så jeg ser ikke bort i fra at det for mange kan øke lojaliteten til selskapet med flere partnere..

Men kan noen forklare meg hvordan ekstrapoeng opptjent på ting som er fullstendig urelatert til reisevirksomhet (eller i alle fall urelatert til flyreiser hos SAS) gjør at noen blir mer lojale mot selskapet når det kommer til flyreiser? Dette med one stop shop trodde jeg var en utdatert sak etter at folk begynte å sette sammen egne reiser.

Jeg kan vel se at man ønsker å bruke EB der det er mulig å tjene opp poeng, men det trenger jo overhodet ikke ha noen innvirkning på valg av flyselskap. Ekstrapoeng gir jo ikke status, men det er klart at om disse partnerene gir grunnpoeng som teller mot status så ville saken vært en annen.

Men kan noen forklare meg hvordan ekstrapoeng opptjent på ting som er fullstendig urelatert til reisevirksomhet (eller i alle fall urelatert til flyreiser hos SAS) gjør at noen blir mer lojale mot selskapet når det kommer til flyreiser? Dette med one stop shop trodde jeg var en utdatert sak etter at folk begynte å sette sammen egne reiser.

Jeg kan vel se at man ønsker å bruke EB der det er mulig å tjene opp poeng, men det trenger jo overhodet ikke ha noen innvirkning på valg av flyselskap. Ekstrapoeng gir jo ikke status, men det er klart at om disse partnerene gir grunnpoeng som teller mot status så ville saken vært en annen.

Folk blir avhenige av å få litt mer poeng, og til slutt vil du få kunder som alltid velger poeng alternativet fremfor en konkurent uten poeng. er min teori da ;)

Skal de ha en masse reklame på hver avgang, så kommer de til å tirre vettet av de som flyr mye, og skremme disse bort. Da sitter man igjen med de som sjelden flyr, eller de som flyr fordi de kan skaffe seg en gratis tur ved å styre gjennom en masse reklame. Ette rmin smak er det allerede for mye reklame som det er hos SAS i dag "I Plus kan man bla-bla-bla..., mens i GO er det samme tilgjengelig for salg... bla-bla-bla.", samt diverse kampanjer for diverse som koster bla-bla-bla. Når de samtidig ikke server noe som helst etter første servering uten at man må plinge på de, og ofte krangle seg til en servering nr. 2 i Plus, så blir det egentlig bare plagsomt.

Men kan noen forklare meg hvordan ekstrapoeng opptjent på ting som er fullstendig urelatert til reisevirksomhet (eller i alle fall urelatert til flyreiser hos SAS) gjør at noen blir mer lojale mot selskapet når det kommer til flyreiser? .

Blir ikke mer lojale, men SAS tjener penger på det.

TOS, du har et poeng hvis du definerer lojalitet som alltid seende, filosofisk, kritisk og verdiforankret. Feiler Eurobunus? For almuen koker det ned til "Whats's in it for Me. Med stor M...

TOS, du har et poeng hvis du definerer lojalitet som alltid seende, filosofisk, kritisk og verdiforankret. Feiler Eurobunus? For almuen koker det ned til "Whats's in it for Me. Med stor M...

Jeg definerer lojalitet som en form for binding til produktet som leveres av selskapet som tilbyr programmet. På hvilken måte mener du at man blir mer lojal av å opptjene ekstrapoeng på alt mulig annet enn flyreiser, og poeng som du opptjener uavhengig av om du i det hele tatt setter din fot ombord i et SAS-fly? What's in it for me? Jeg samler opp bonuspoeng der jeg kan, men om poengene jeg opptjener på å fly er begrenset i omfang så gir ikke dette meg noen stor lojalitet til SAS som flyselskap, men det er klart at SAS kan tjene penger på å selge de bonuspoengene jeg samler opp til sine partnere. Selv har jeg vel hentet inn 60k+ ekstrapoeng fra Amex i dette kalenderåret og rundt regnet 100k+ grunnpoeng (om jeg husker rett). Det som for meg binder meg til SAS er statusen jeg får. Ekstrapoengene gir meg bare mulighet til å ta ut en kraftig rabattert reise, men påvirker ikke min beslutning om å velge SAS neste gang jeg skal fly.

Det kan selvsagt være at jeg som bonuskunde er mer verdifull uten at jeg reiser, men hvis så er tilfellet så er ikke lenger EB et lojalitetsprogram for flyselskapet SAS. Da er det et eget produkt som genererer verdi uavhengig av flyselskapet SAS.

Last edited:

Ergo: Som lojalitetsprogram så feiler mao Eurobonus?

Slike programmer er som kjent ikke bare lojalitetsprogrammer lenger. De kan tjene minst en dobbel funksjon.

Det som for meg binder meg til SAS er statusen jeg får. Ekstrapoengene gir meg bare mulighet til å ta ut en kraftig rabattert reise, men påvirker ikke min beslutning om å velge SAS neste gang jeg skal fly.

.

Ergo tjener EuroBonus en dobbel funksjon: du blir mer lojal ved valg av flyselskap som følge av status, noe SAS tjener penger på som flyselskap. Samtidig tjener SAS penger på at du får poeng når du bruker kredittkort og knytter deg til andre partnere.

Ergo tjener EuroBonus en dobbel funksjon: du blir mer lojal ved valg av flyselskap som følge av status, noe SAS tjener penger på som flyselskap. Samtidig tjener SAS penger på at du får poeng når du bruker kredittkort og knytter deg til andre partnere.

Ja, det er fortsatt begge elementer med, men nå snakker vi om fremtidens SAS, hvor man skal lokke kunder gjennom å la dem se reklame og gi bort gratis billetter. Sett i forhold til endringen som er gjort i Eurobonus så er spørsmålet om endringene gir et puff i riktig retning i forhold til lojalitetsbygging.

Det er lagt frem som om alle disse ekstra partnerne skal bidra til denne lojalitetsbyggingen, og det er dettte jeg stiller spørsmål ved. Jeg tror ikke en rekke partnere som bidrar med kjøp av ekstrapoeng gir noe økt lojalitet til SAS som flyselskap, men som jeg har påpekt flere ganger så gir dette selvsagt penger i kassen til SAS (men ikke som en følge av at folk flyr mer med dem). Det er ikke noe galt i det, men det bygger ikke lojalitet til annet enn Eurobonus.

Jeg må si jeg er en smule sjokkert over de signalene som kommer fra SAS og Roald nå. Det virker som de lever i en svunnen tid. Er det virkelig mange forretningsfolk som ønsker at SAS skal ta seg av bilbestilling, teaterbestillinger på kvelden etc? Dette høres jo helt marginalt ut. Jeg tviler også sterkt på at man får skapt et "fellesskap" av "Scandinavian travelers" som ønsker å utvise lojalitet til SAS og foretrekker dem SAS fordi de kommer raskere hjem og møter likesinnede på reisen. Jeg har lest hva Roald skriver om dette i siste Scanorma/første Scandinavian Traveler og synes det høres veldig merkelig.

Jeg sliter også veldig med å se en rød tråd i dette. Jeg kan ikke unngå å nevne at jeg de siste dagene har lagt merke til SAS sine avganger til Vilnius fra OSL. De skal vel være cirka fem avganger rundt jul. Åpenbart tilsiktet litauere på vei hjem. Denne typen low yield-ruter med ekstremt lav frekvens stemmer jo ikke med selskapets profil.

Denne typen low yield-ruter med ekstremt lav frekvens stemmer jo ikke med selskapets profil.

Tja, alternativet er jo at flyene står parkert på OSL da kapasiteten ikke trengs andre steder. Ikke noe annerledes enn mange av sydendestinasjonene om sommeren

Jeg må si jeg er en smule sjokkert over de signalene som kommer fra SAS og Roald nå. Det virker som de lever i en svunnen tid. Er det virkelig mange forretningsfolk som ønsker at SAS skal ta seg av bilbestilling, teaterbestillinger på kvelden etc? Dette høres jo helt marginalt ut.

Forskjellen fra tidligere er at dette nå ordnes online av kunden selv, og dermed trenger ikke SAS selv å inestere mye, men bare ta inn kommisjonene.

For å styre dette tilbake til reklamefinansiert flyging.. ser vi egentlig for oss at det er tilstrekkelig med annonsører som ønsker å finansiere almuen flyging?

Antar at det vil være en viss merverdi ved å reklamere for f.eks. en restaurant i Barcelona når man flyr dit, og en sofa på Bohus når man flyr hjem igjen, men vi snakker tross alt om at "dagens priser" x pax skal finansiere turen.

Gitt at det i gjennomsnitt koster 1000 kr å fly en vei i Sør-Norge per pers, så er det faktisk det det vil koste for annonsøren å reklamere, for hver eneste passasjer. (Sett bort fra avgifter etc).

Det er et relativt høyt beløp for å treffe en potensiell kunde.
For å få "valuta for pengene", så må nødvendigvis slike annonser treffe rimelig presist - f.eks. husreklamer for folk på husjakt, bilannonser for folk på biljakt osv..
Og gitt prisen så er det vel neppe Extra tyggigummi...

Spent på å se hvilken annonsør som ser på meg som verdt 1000 kr "godt brukte reklamekroner" ;) ..per flyging.
Så da blir jo regnestykket hvor mange reklamer jeg må se innenfor de 40 minuttene flyreisen varer...

Han mente vel aldri at det å se på reklame faktisk betaler flyvningene, men at man kan tjene bonuspoeng ved å godta å se en reklame fra f.eks. BMW, som man får bonuspoeng for, og at slike poeng opptjent over en lengre periode vil kunne byttes inn i en EB-reise. Det eneste kunden må betale - med faktisk hard valuta - er skatter og avgifter.

Han mente vel aldri at det å se på reklame faktisk betaler flyvningene, men at man kan tjene bonuspoeng ved å godta å se en reklame fra f.eks. BMW, som man får bonuspoeng for, og at slike poeng opptjent over en lengre periode vil kunne byttes inn i en EB-reise. Det eneste kunden må betale - med faktisk hard valuta - er skatter og avgifter.

Handler nok mer om det ja, selv om enkelte her har tatt utsagnet til Roald litt for bokstavlig

Back