RIP min Samsonite

Må følge med i tiden. Fire hjul er tingen i dag :colgate:
Joda, og det er også de som har sagget skikkelig med buksene for å følge med i tiden. Jeg har hele tiden syntes det er veldig upraktisk uansett hvor populært det har vært.

Om andre synes det er fint med kofferter som ruller avgårde av seg selv med den minste skråning eller med knøttsmå hjul som ikke klarer ujevnt underlag så får de bare synes det. I denne tråden har jeg tydelig begrunnet at det ikke passer til meg og mitt bruk.

Joda, og det er også de som har sagget skikkelig med buksene for å følge med i tiden. Jeg har hele tiden syntes det er veldig upraktisk uansett hvor populært det har vært.

Om andre synes det er fint med kofferter som ruller avgårde av seg selv med den minste skråning eller med knøttsmå hjul som ikke klarer ujevnt underlag så får de bare synes det. I denne tråden har jeg tydelig begrunnet at det ikke passer til meg og mitt bruk.

Nå må du slutte med disse egne meningene dine Robert.. Hiv deg på flokken ;)

Jeg bruker enda noen sorte Samsoniter og mor klamrer seg til sin 10 år gamle røde Samsonite med gule/grønne håndtak osv.. Vi har til og med droppet alle status badgene hengene rundt omkring – kjempefornøyde.

Det har ingenting med at det er populaert og nytt aa gjoere. Rimowa ble etablert paa slutten av 1800 tallet og har utviklet seg mye de siste aarene. (...) Ting blir rett og slett bedre.
Tja, da jeg kjøpte koffert sist for halvannet år siden, forhørte jeg meg med 4-5 butikker i New York først. I samtlige var det massevis av modeller med fire hjul - og alle selgerne sa at det utelukkende var en "motegreie". Den eneste fordelen jeg ser med det, er hvis man står i en saktegående kø, og skal flytte kofferten en halvmeter om gangen. Utenom det triller man jo på to hjul uansett.

Jeg endte i hvert fall opp med en tohjuling som jeg har vært veldig fornøyd med. (Men svart, med glidelås, TSA-godkjent osv, så to hjul er vel det eneste kravet som er oppfylt. ;))

Vi har til og med droppet alle status badgene hengene rundt omkring – kjempefornøyde.

Samme her. Ble mye bedre da jeg flyttet dem til håndbagasjen. Har tatt ett gullkort fra hver allianse pluss div First badger på døffelbæggen. Rimelig stolt når jeg svinger den rundt i kabinen.

Tja, da jeg kjøpte koffert sist for halvannet år siden, forhørte jeg meg med 4-5 butikker i New York først. I samtlige var det massevis av modeller med fire hjul - og alle selgerne sa at det utelukkende var en "motegreie". Den eneste fordelen jeg ser med det, er hvis man står i en saktegående kø, og skal flytte kofferten en halvmeter om gangen. Utenom det triller man jo på to hjul uansett.

Jeg endte i hvert fall opp med en tohjuling som jeg har vært veldig fornøyd med. (Men svart, med glidelås, TSA-godkjent osv, så to hjul er vel det eneste kravet som er oppfylt. ;))

Som jeg skrev tidligere i tråden, 4 hjul på små carry on er bortkastet. Det stjeler plass, siden rimowa har store hjul på 4 hjulingene sine.

Selv om Topazen er vakker, ville jeg ikke gått for en 4 hjuling i 21" modellen.

22" og større mot, er det utrolig mye enklere og bedre med 4 hjul enn to. Mye bedre ergonomi,,mobilitet og mer stabilt.

Så nei, 4 hjulinger er populære av helt annen grunn en at det er en motegreie. Vil nok sammenligne 4 hjulinger som smartphone, mens store tohjulinger er som en gammal flipphone. Noen holder igjen og nekter å gjøre ting som er bra for enselv.

At noen som bor i south side av Chicago og noen pasty, hvite fjortiss smartinger på Oslos vestkant som har sett for mye på Yo MTV raps synes det er kult å sægge bukser en periode og at noen menn synes hvite jeans på 90 tallet kan neppe sammenlignes med utviklingen av kofferten og feks telefoner. Tviler på at Samsonkte kommer til å reintrodusere gammalt hekseskudd dritt igjen. De er borte for alltid med veldig god grunn

Og Robert, vi snakker her om en 100 liters koffert du skal sjekke inn. Vet ikke hvordan du reiser, men det første jeg gjør når jeg plukker opp en koffert fra båndet, er å legge den i bagasjerommet på en taxi eller kjapt ta ett tog til hotellet jeg skal bo på og der forblir den til jeg skal hjem. Jeg drar den ikke med meg på ekskrusjoner. Og trenger jeg en sjelden gang å bytte hotel i samme by, tar jeg alltid taxi dit

Så sjansen for at den ruller avgårde, er null. Og stol på meg, når kofferten er pakket, sørger vekten for at rimowa kofferten ikke ruller avgårde. De derre tyskerne har faktisk tenkt på det ;)

Fordelene med å ha en stor, lett 4 hjuling overveier alle de hmmmm "argumentene" du her har

Last edited:
Bruker selv en 4 hjuls variant. Kunne ikke tenkt meg å bytte tilbake til kun 2 hjul. Utrolig hendig med mobiliteten det gir, kommer meg frem der det trengs.

Ser du nevner at kofferten triller av seg selv med 4 hjul. Hvor tenker du på da? Kan ikke huske sist jeg stod stille i en bakke eller slak bakke med koffert, spesielt ikke hvor jeg hadde behov for å sette den fra meg.

Ser du nevner at kofferten triller av seg selv med 4 hjul. Hvor tenker du på da? Kan ikke huske sist jeg stod stille i en bakke eller slak bakke med koffert, spesielt ikke hvor jeg hadde behov for å sette den fra meg.

Eneste stedet jeg har trøblet litt med firehjulinger, er på bagdrop der første del av båndet der hvor koffertene veies gjerne er litt skråstilt. Da har det hendt meg at jeg må ut med ei hånd for å holde kofferten i ro til den er ferdig veid. Litt irriterende, men ikke så veldig.

Eneste stedet jeg har trøblet litt med firehjulinger, er på bagdrop der første del av båndet der hvor koffertene veies gjerne er litt skråstilt. Da har det hendt meg at jeg må ut med ei hånd for å holde kofferten i ro til den er ferdig veid. Litt irriterende, men ikke så veldig.

Kan du ikke bare legge den på langsida?

Og Robert, vi snakker her om en 100 liters koffert du skal sjekke inn. Vet ikke hvordan du reiser, men det første jeg gjør når jeg plukker opp en koffert fra båndet, er å legge den i bagasjerommet på en taxi eller kjapt ta ett tog til hotellet jeg skal bo på og der forblir den til jeg skal hjem. Jeg drar den ikke med meg på ekskrusjoner. Og trenger jeg en sjelden gang å bytte hotel i samme by, tar jeg alltid taxi dit
Folk har forskjellige bruksmønstre. Om jeg kun skulle transportert kofferten innendørs over korte distanser har jeg ingen problemer med å se at det hadde vært litt enklere med fire hjul.

Når jeg reiser til en by er det som oftest kun for en helgetur og da tar jeg ikke med koffert. Skal jeg imidlertid på en litt lengere tur trenger jeg med dykkekamera og litt mere stæsj så er det sjelden for å dra til en by og da tar jeg kofferten. En del av reiseopplevelsen er jo å reise kollektivt som lokalbefolkningen og det er gjerne litt bortgjemte steder jeg prøver å komme meg til. Ofte er det ikke noen biler der i det hele tatt.

Valget mitt har ikke i det hele tatt stått mellom 2 eller 4-hjuls koffert, men mellom ryggsekk og 2-hjuls koffert. Av diverse grunner foretrekker jeg koffert.

Så sjansen for at den ruller avgårde, er null. Og stol på meg, når kofferten er pakket, sørger vekten for at rimowa kofferten ikke ruller avgårde. De derre tyskerne har faktisk tenkt på det ;)
Min firehjuling rullet avgårde og jeg ser stadig andres 4-hjulinger havne under busser eller andre steder. Da jeg prøvetrillet Rimowa kjente jeg som sagt ikke noe forskjell på den og andre kofferter med samme problem.

Fordelene med å ha en stor, lett 4 hjuling overveier alle de hmmmm "argumentene" du her har
Det avhenger som sagt av bruksmønster. For ditt bruksmønster er antagelig en 4-hjuling best.

Min firehjuling rullet avgårde og jeg ser stadig andres 4-hjulinger havne under busser eller andre steder. Da jeg prøvetrillet Rimowa kjente jeg som sagt ikke noe forskjell på den og andre kofferter med samme problem.

Jeg reiser mye, men kofferter som lever sitt eget liv og som støtt og stadig havner under busser, har jeg til gode å se.

En 4-hjuling er definitivt best for meg, men det kan kanskje ha noe å gjøre med at jeg på reise heller sjelden (aldri, vil jeg si) befinner meg i en skråning med en svær koffert?

Etter jeg fikk 4 hjuling pælmet jeg ned i vedkjelleren alle tohjulinger . Har gitt bort til de som ønsker det. Også nesten ubrukte.

Tauer aldri 4 hjulinger etter meg, de trilles ved siden av meg, enten i byer til eller fra buss, subway etc til hotell. Løftes lett opp ved fortauskanter, styres lett unna hindringer i veien. Dette gjelder også 4 hjuls håndbagasje.

Har hatt så mange pinlige øyeblikk med tohjulinger da jeg stresser avgårde. sneier inn i folk bak, sko, føtter bein av folk jeg i stressets øyeblikk ikke ser. Også fortauskanter jeg ikke ser.

Akkurat det samme på flyplasser... 2 hjul er kun "pain in the a**".

Vel, men har aldri dratt den opp bakker i San Fransisco foreløpig. Men har parkert mange ganger bil der, og lært hvordan det skal gjøres :colgate:

Så da får man vel bruke tohjul på firhjulingen..:headbang

Folk er forskjellige og folk har forskjellig bruksmønstre. Det er merkelig at det for så mange skal være så vanskelig å godta det.

OT: Når jeg leser denne tråden forstår jeg at jeg ikke er en skikkelig reise/flynerd - og nok aldri kommer til å bli det....

OT: Når jeg leser denne tråden forstår jeg at jeg ikke er en skikkelig reise/flynerd - og nok aldri kommer til å bli det....
Det går heldigvis an å være fly-/reisenerd uten å være religiøst opptatt av antallet hjul på kofferten. :fly

Folk er forskjellige og folk har forskjellig bruksmønstre. Det er merkelig at det for så mange skal være så vanskelig å godta det.
Er helt enig angående fire vs to hjul - det er smak og behag. Men når det gjelder TSA-lås, farge osv tror jeg du først og fremst gjør det vanskelig for deg selv. Det er da mulig å merke den tydelig, selv om fargen på selve kofferten er en kjedelig mørk en.

Last edited:
Så idag 2 flygere og en flyvertinne som dro ut av Gardermoen med hver sin ur-Samsonite på slep. Stakkars jævler!

Den Samsoniten jeg er på tur med nå har bare ett hjul

Min bittelille perfekt for en tredagers har to, men håndtaket røk tvers av etter 10 år i flittig bruk. Skal fikses, for den kofferten skal aldri kasseres.

Min andre Samsonite (største kabintype) ble forkastet etter allerede ett år. Alle hjørner var nedslitt og glidelåsene begynte å svikte etter første flight.

Må nevne at jeg alltid sjekker inn bagasjen om det er en mellomlanding involvert, noe det veldig ofte er, så slitasjen er deretter...

Back