RIP min Samsonite

Hadde en lang transit i Frankfurt idag så jeg gikk ut av sikker sone og tok en titt på korffertene til Rimowa. De hadde jo ikke integrert adresselapp! Det hadde selv min gamle Samsonite. Tok det som en selvfølge at de hadde det.

Hadde en lang transit i Frankfurt idag så jeg gikk ut av sikker sone og tok en titt på korffertene til Rimowa. De hadde jo ikke integrert adresselapp! Det hadde selv min gamle Samsonite. Tok det som en selvfølge at de hadde det.

Lol... Og hvordan foreslaar du at man integrerer en bagasjelapp i syltynt titan/aluminium/polykarbon?

Lol... Og hvordan foreslaar du at man integrerer en bagasjelapp i syltynt titan/aluminium/polykarbon?
Langt flatere enn hvordan man for eksempel integrerer et håndtak. Det er jo ikke mange millimetrene tykkelse man trenger.

Langt flatere enn hvordan man for eksempel integrerer et håndtak. Det er jo ikke mange millimetrene tykkelse man trenger.

Tror det mest gaar paa vekt, siden det er ett meget viktig selling point for Rimowa. Man vil ikke ha tag som en tellende del av kofferten

Om noen som lurer på hva resultatet ble så måtte jeg fire litt på kravene, men kom ganske så bra ut av det likevel. Endte opp med Samsonite Termo Comfort 74cm. Det var ikke planen å gå for Samsonite igjen, men det var der jeg fant noe som best matchet mine krav.

-Låsen ble TSA-kompatibel, det jeg fant som ikke var TSA-kompatibelt var ikke like bra på andre områder.
-88 liter og helt på grensen til hvor store kofferter man kan få sjekket inn.
-2 hjul, men overraskende lett å flytte bare litt og litt ved køståing.
-Comfort-utgaven var praktisk med 4 innvendige lommer.
-Integrert adresselapp.
-Trinnløs og stabilt trillehåndtak, men det kunne vært et par cm lengere.
-Mye lettere å se på avstand enn ur-samsoniten som altfor mange har lignende varianter av.
-Bærehandtak trekker seg automatisk inn og kofferten er avrundet som et såpestykke uten deler som stikker ut.
-5,2 kg så den er ikke noe særlig lettere.

61SM9E2v1yL._SL1200_.jpg

http://www.amazon.co.uk/Samsonite-Termo-Comfort-upright-74cm/dp/B004UR5R02

Har allerede hatt den med på 2 turer til USA og både TSA og andre skurker har holdt seg unna den. Er så langt veldig fornøyd.

Det holdt i ca et år før den fikk seg en tur med Air France.
attachment.php

Da var det bare å begynne å lete igjen. :cry:

Attachments

• samsonite.jpg
    samsonite.jpg
    31.9 KB · Views: 1,459
Joda, men prooblemet er å finne en ny koffert som er OK. Da jeg kjøpte den for ett år siden var det en utgått modell. Vil antagelig ikke være så heldig at jeg finner enda en slik koffert og det betyr at jeg må senke kravene ytterligere og igjen bruke tid på å dra rundt og lete. :(

Er den rødfargen tilgjengelig i herrebutikker også ;)
Mitt krav var bare at fargen ikke skulle være lik den mørkeblåe neste alle kofferter har. At det eneste de hadde tilgjengelig som tilfredstilte mesteparten av mine andre krav var en "damefarge" fikk så være, jeg har jo måtte fire på en rekke krav allerede. Det ideelle hadde vært en selvlysende farge slik at jeg enda lettere ser kofferten.

For de som ikke har vært i den situasjonen å få kofferten ødelagt så går man til skranken like ved bagesjemottaket. Der får man et skriv som beskriver kofferten og som man man må ta med sammen med kofferten til en av utsalgene (stort sett Morris) som samarbeider med flyselskapet. Der skal de vurdere om det kan repareres og om ikke finner de det i burikken som er nærmest sin koffert. I mitt tilfelle vil det antagelig bli veldig langt unna mine krav om jeg bare gikk til en tilfeldig butikk, jeg må altså først ta en rundt for å se hva de har i butikkene før jeg tar med meg kofferten dit.

Skulle hatt konsulentbetaling for all tid jeg nå må bruke på å klare finne en butikk som har noe som er så langt som mulig opp mot mine krav. Antagelig vil jeg ikke klare finne det i Oslo denne gangen heller.

Lol... Tror en "I told you so" er passende ;)

Tror du maa "senke" standarden din ned til en skikkelig koffert. Lykke til med aa finne en koffert som ikke er TSA klarert

Som ett lite FYI, er dette spec paa Rimowa's nye Air (koster 350 Euro)
Dimensions (W x H x D): 55.5 x 80.5 x 27 cm
weight: 4.1 kg
volume: 104 l

Som ett lite FYI, er dette spec paa Rimowa's nye Air (koster 350 Euro)
Dimensions (W x H x D): 55.5 x 80.5 x 27 cm
weight: 4.1 kg
volume: 104 l
Finner kun en modell fra Romowa som heter Salsa Air. Uten å gjenta hele tråden så har den i alle fall graverende feil som:
-fire hjul
-glidelås

Finner kun en modell fra Romowa som heter Salsa Air. Uten å gjenta hele tråden så har den i alle fall graverende feil som:
-fire hjul
-glidelås

Skal du ha stort og to hjul tror jeg nok du maa kjoepe det samme som sist.

Du boer kanskje ogsaa gjoere en vurdering om du vil

a) ha en koffert som er utrolig enkel aa haandtere med god kvalitet, veldig lav vekt og moderne.

eller

b) Ett tungt makkverk av fallende kvalitet som gaar til faens etter ett aar (selv om du faar ny koffert er det en masse styr for aa faa dette paa plass).

Det er ogsaa verdt aa merke seg at:

-- Moderne kofferter med 4 hjul er mye enklere og robust enn to hjul. Du har aldri eid en slik koffert, en test fra 2007 er ikke akkurat representabelt.

-- Som alle andre har paapekt i denne traaden: Selv om du mener at du har fasiten paa den ultimate reisemaaten, sier vante folk sier at risikoen for at noen bryter seg inn i kofferten din med en penn eller stjeler noe paa hotellrommet, er betraktelig mindre enn at en elendig hardkoffert blir oedelagt. Og det er enklere aa deale med ett forsikringsselskap enn Air France ;)

Om det ikke synker inn, tror jeg ikke det er saa mye annet du kan gjoere enn aa kjoepe den samme dritten som sist.

Alternativt, jeg har en gammal, godt brukt tohjuling Samsonite som staar oppreist paa to hjul, ikke har TSA laas og er i en skikkelig grell farge.

Hentes gratis i Chicago ;)

Last edited:
Alternativt, jeg har en gammal, godt brukt tohjuling Samsonite som staar oppreist paa to hjul, ikke har TSA laas og er i en skikkelig grell farge.

Hentes gratis i Chicago ;)

Pass på hva du lover Tommy :p

Du kan jo du spare deg for reisen til Chicago og hente en på Lillehammer. To hjul, ingen TSA-lås, name-tag, stygg som f*** men lett gjenkjennelig og bærer preg av 20-års bruk. Den skal ha vært rød da min mor kjøpte den. Mener det er en Samsonite den også.

-- Moderne kofferter med 4 hjul er mye enklere og robust enn to hjul. Du har aldri eid en slik koffert, en test fra 2007 er ikke akkurat representabelt.
Jeg kjøpte for et par år siden en kult utseende firehjuls koffert med kamuflasjefarger fra Caggioni.[.....]

Den nye firehjuleren vise seg imidlertid å være helt ubrukelig og ble pensjonert etter én eneste reise.
Det er sikkert mange firehjuls kofferter passer for, men for meg passer de ikke.

-- Som alle andre har paapekt i denne traaden: Selv om du mener at du har fasiten paa den ultimate reisemaaten, sier vante folk sier at risikoen for at noen bryter seg inn i kofferten din med en penn eller stjeler noe paa hotellrommet, er betraktelig mindre enn at en elendig hardkoffert blir oedelagt. Og det er enklere aa deale med ett forsikringsselskap enn Air France ;)
Jeg har aldri påstått å vite den ultimate reisemåten for andre, og for meg selv er jeg åpen for forbedringer om det faktisk er forbedringer.

At noe er nytt eller populært er for meg et like dårlig argument som at noe er gammelt, det må være bedre i seg selv ut fra mine vel gjennomtenkte krav.

Ellers så har jeg allerede fått klarert reparasjon (lite trolig) eller ny koffert betalt av Air France. En ødelagt koffert kan erstattes med penger (og endel styr med å finne en som passer), mens innholdet i kofferten ofte kan by på langt større utfordringer om det forsvinner.

Det er sikkert mange firehjuls kofferter passer for, men for meg passer de ikke.

Caggioni er italiensk "designer" carry on av meget daarlig kvalitet. Kan hende at det finnes bedre ting der ute?

Jeg har aldri påstått å vite den ultimate reisemåten for andre, og for meg selv er jeg åpen for forbedringer om det faktisk er forbedringer.

Det er ingen i denne traaden som har blitt frastjaalet noe fra en koffert i ett hotellrom. Det boer kanskje si noe?

At noe er nytt eller populært er for meg et like dårlig argument som at noe er gammelt, det må være bedre i seg selv ut fra mine vel gjennomtenkte krav.

Det har ingenting med at det er populaert og nytt aa gjoere. Rimowa ble etablert paa slutten av 1800 tallet og har utviklet seg mye de siste aarene. Verden gaar fremover. Det at en iPhone 5 er bedre enn en Nokia 2110 fra 90 tallet. En Alfa Romeo paa 90 tallet var elendige greier med bremser som streiket, clutcher som ga opp og olje som permanent markerte hvor bilen har vaer, naa er kvaliteten helt kurrant. Ting blir rett og slett bedre.

Ellers så har jeg allerede fått klarert reparasjon (lite trolig) eller ny koffert betalt av Air France. En ødelagt koffert kan erstattes med penger (og endel styr med å finne en som passer), mens innholdet i kofferten ofte kan by på langt større utfordringer om det forsvinner.

Vel, som sagt tidligere, jeg reiser 3-4 ganger mer enn deg og det finnes en relativt bra bunch her inne som har orden paa reisesysakene. Jeg har ALDRI blitt frastjelt noe fra ett hotellrom, har ikke sett at andre har det problemet heller. (Jeg har heller ikke faatt en koffert oedelagt, men det har mer med at jeg ikke sjekker inn bagasje saa ofte).

Last edited:
Caggioni er italiensk "designer" carry on av meget daarlig kvalitet. Kan hende at det finnes bedre ting der ute?
Sikkert, men de problemene som den kofferten viste med 4 hjul har jeg kjent fungerte akkurat likt på andre 4-hjulinger jeg har prøverullet litt, inkludert de har har prøvd fra Rimowa.

Jeg har bare sett bilde av en utgått modell fra Zero Halliburton som muligens har fikset noen av problemene med 4 hjul, men den er antagelig enda vanskeligere å finne enn min siste koffert, dyr er den også.

-fire hjul
-glidelås

Må følge med i tiden. Fire hjul er tingen i dag :colgate:

Fikk skryt av den kinesiske Cabin A på en EK flight forleden dag. Hun likte min Topas IATA såååå godt at jeg fikk god ekstra service (mat & drikke altså)

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    33.4 KB · Views: 406
Back