RIP min Samsonite

Etter noen år på forumet her har jeg sett mye, og vet at mange setter høye krav og standarder til reiseutstyret sitt...men dette tar kaken... Jeg kan ikke skjønne hvordan trådstarter kan finne en koffert som tilfredsstiller alle krav.

Det aller merkeligste er jo at folk som vet hva de snakker om gidder å komme med gode råd på løpende bånd, når man kan si på forhånd at rådene blir forkastet like fort som de blir postet...

Denne tråden er helt lik tråden om "skikkelig søkemotor", og jeg mistenker egentlig at trådstarter bare starter trådene for å kverulere.

...og kan også minne om tips til reisemål, hvor alt kunne avskrives med "for varmt", "for kaldt" eller "vært der før"...

Kan ikke være lett når man spør uten å være interessert i svarene.

Dersom jeg tenker meg selv som tyv, vil jeg kle meg pent og dersom jeg kommer inn på et rom ville jeg ikke tenke meg å dirke opp og kanskje bli tatt på fersken.

Firehjulskofferter er så greie å trille ut. Rusler så ut, ingen vil mistenke meg. Tar med håndbagasjen også. Jeg sjekker jo ut..

Ta den med hjem, så dirke den opp uten å ødelagge låsen, tømme den , deretter selge selv kofferten brukt på lokale finn.no.....:colgate:

Hm, ny yrkeskarriere...^_^

Det aller merkeligste er jo at folk som vet hva de snakker om gidder å komme med gode råd på løpende bånd, når man kan si på forhånd at rådene blir forkastet like fort som de blir postet...

Bare hyggelig! Men er ferdig naa... ;)

Hehe, noen blir aldri fornøyd. Robert er vel den brukeren som oftest benytter ordet 'men' her på forumet ;)

Denne tråden er helt lik tråden om "skikkelig søkemotor", og jeg mistenker egentlig at trådstarter bare starter trådene for å kverulere.
Jeg er bare kravstor. ;)

Er absolutt takknemelig for alle svar. Om jeg kan virke vanskelig i et par av trådene jeg har startet er det fordi jeg har godt gjennomtenkte krav og allerede har gjort mye research før jeg startet trådene og genuint har hatt problemer med å finne noe som passet meg.

...og kan også minne om tips til reisemål, hvor alt kunne avskrives med "for varmt", "for kaldt" eller "vært der før"...

Kan ikke være lett når man spør uten å være interessert i svarene.
Jeg er interessert i svarene og jeg har faktisk enda ikke klart finne reisemål for hovedreisen i sommer. Jeg er kravstor, men jeg stiller godt definerte krav. Trodde det ville være en utfordring for en litt nerdete forsamling å finne noe som kunne matche mine krav. Det er absolutt en reell søken etter svar jeg har her.

Jeg har for eksempel et sterke forhold enn de fleste om å besøke en destinasjon i rett sesong, de fleste destinasjoner har kun 2-3 måneder i året hvor det er optimalt å dra dit og jeg er da ikke interessert i å besøke den destinasjonen noen andre måneder. :old

Jeg er interessert i svarene og jeg har faktisk enda ikke klart finne reisemål for hovedreisen i sommer. Jeg er kravstor, men jeg stiller godt definerte krav. Trodde det ville være en utfordring for en litt nerdete forsamling å finne noe som kunne matche mine krav. Det er absolutt en reell søken etter svar jeg har her.

Jeg har for eksempel et sterke forhold enn de fleste om å besøke en destinasjon i rett sesong, de fleste destinasjoner har kun 2-3 måneder i året hvor det er optimalt å dra dit og jeg er da ikke interessert i å besøke den destinasjonen noen andre måneder. :old

Du spoer jo ikke etter noe i denne traaden, du rett og slett forteller at den utdaterte drittkofferten (fra ett merke som selger saapass elendig at de har gaatt konk flere ganger) du har slept rundt paa endelig gikk aat skogen. Saa i utgangspunktet er det ingen spoersmaal i din foerste post.

For min del, har dette vaert underholdning i verdensklasse og traaden er spredt blandt reiseguruer i vennekretsen.

Saa vi venter i spenning "hva vil Robert finne paa aa poste naa??"

Som Dag sier, man kan selvsagt la vaere aa mate trollet, men jeg sier keep it coming :D

Du spoer jo ikke etter noe i denne traaden, du rett og slett forteller at den utdaterte drittkofferten (fra ett merke som selger saapass elendig at de har gaatt konk flere ganger) du har slept rundt paa endelig gikk aat skogen. Saa i utgangspunktet er det ingen spoersmaal i din foerste post.
Den første posten kom jeg med fra flyplassen i Newark (Fra foodcourten i C1 kommer man inn på det åpne nettet til loungen til CO i etasjen over) og da hadde det egentlig enda ikke gått opp for meg at jeg måtte ha ny koffert. Så utviklet det seg til en tråd med tips om koffert ,og mange kom med gode tips og erfaringer som jeg håper også andre hadde nytte av.

Folk er forskjellige og har forskjellige behov, og det som fungerer godt for noen passer ikke for andre. Jeg har ingen illusjoner om at koffert, søkemotor eller reisemål jeg velger vil være optimale for andre. Alt jeg kan gjøre er å anbefale andre basert på deres kriterier og be andre om anbefalinger basert på mine kriterier.

Det jeg leter etter er ganske klart:
-Man må ikke lett komme seg inn i kofferten med universalnøkkel eller kulepenn
-kodelås
-Den må være lett å trille og ikke vingle eller rulle avgårde på skrått underlag.
-Den må ha et hardt skall med robust ytre
-Helst ikke over 5 kg
-Gjerne kraftig farge/mønster så den skiller seg ut. Kan godt være selvlysende om det er mulig.

Beklager om det blir oppfattet som trolling at det er akkurat dette jeg er ute etter.

Det var en gammel modell av Aeris som hadde sikker lås som ikke kunne åpnes med universallås. De nye Aleris'ene hadde ikke lengere dette.

Uansett er min statistikk klar, den eneste gangen jeg fulgt reglene du sier eksisterer (men som jeg ikke har blitt informert om ved innsjekking) så ble både koffert og innhold ødelagt og jeg fikk ikke noen erstatning.

Jeg ser ingen grunn til å gjøre noe jeg vet ikke fungerer.

I løpet av 2010 sendte vi tilsammen 47 kofferter fra USA (Portland / Seattle / San Francisco) av disse ble 45 åpnet av TSA - og vi fikk klar beskjed ved innsjekking om ikke å låse koffertene i alle tilfellene (UA, LH, LX, VS, AF). Så reglen både eksisterer, en blir opplyst om dem og de etterfølges.

I løpet av 2010 sendte vi tilsammen 47 kofferter fra USA (Portland / Seattle / San Francisco) av disse ble 45 åpnet av TSA - og vi fikk klar beskjed ved innsjekking om ikke å låse koffertene i alle tilfellene (UA, LH, LX, VS, AF). Så reglen både eksisterer, en blir opplyst om dem og de etterfølges.
Det siste åpret har jeg hatt 11 flighter til , fra eller innen USA med min gamle koffert. Ikke en eneste gang ble jeg opplyst om at den skulle kunne åpnes og ikke en eneste gang ble den åpnet.

Jeg fløy forøvrig med CO, AF, DL og TN.

Last edited:
Det siste åpret har jeg hatt 11 flighter til , fra eller innen USA med min gamle koffert. Ikke en eneste gang ble jeg opplyst om at den skulle kunne åpnes og ikke en eneste gang ble den åpnet.

Jeg fløy forøvrig med CO, AF, DL og TN.

Min koffert er bestemt åpnet flere ganger uten at det har kommet "lapp i" av de grunn. Nå er det vel også blitt såpass alment kjent, siden dette har vært praksis i over ti år, at man ikke nødvendigvis får muntlig info ved check-in hver gang.

-kodelås
-Den må være lett å trille og ikke vingle eller rulle avgårde på skrått underlag.
-Helst ikke over 5 kg
-Gjerne kraftig farge/mønster så den skiller seg ut. Kan godt være selvlysende om det er mulig.

Beklager om det blir oppfattet som trolling at det er akkurat dette jeg er ute etter.

No worries, we're all friends here :)

Dessverre finnes ikke kofferten du beskriver

-kodelås
-Helst ikke over 5 kg
Hørtes nesten ut som den gamle Carlton kofferten jeg ikke bruker lengre, men trodde sånne svære greier med håndtak foran var gått av moten jeg.

Dessverre finnes ikke kofferten du beskriver
Joda, Samsonite Aeris har en utgått serie som faktisk tilfredsstiller de viktigste kravene og som fortsatt kan finnes i enkelte butikker. Jeg prøver å se om jeg kan finne andre kofferter som også kan være aktuelle.

Må antagelig ta en tur til Singapore for de bruker ha godt utvalg i butikkene der. :fly

Både Carlton (Glider II) og Roncato (Flexi) produserer vel fortsatt kofferter i hardt materiale med 2 hjul og 'gammeldags' kodelås.

Carlton har jeg ikke vært borti, men har selv hatt en Roncato Flexi (85 l) i et par år nå, var et av få valg da jeg ville unngå firehjulinger siden nabolaget er teppelagt med grov brostein. Er robust og har holdt bra så langt, opplevd kvalitet er lik fruens Samsonite. Men det er ingen lettvekter og håndtaket er litt i korteste laget for mine 187 cm, fungerer OK men skulle gjerne hatt litt mer vinkel når jeg drar den etter meg. Har tre enkle låser som nok kan åpnes med kulepenn, mest for å sikre at den ikke spretter opp, pluss en kodelås (ikke TSA) i midten.

Roncato er et familiedrevet selskap som produserer i Italia og gir 10 års garanti. Prismessig ligger de vel en del under Samsonite.

Ser at Flexi'en til og med kan leveres i signalgrønn, men tror ikke de har noen forhandlere med denne delen av sortimentet i Norge pr dags dato, man må nok en tur til kontinentet. Og i så fall hadde jeg vel heller tatt turen til Köln og kjøpt en Rimowa :D

85 l:http://www.roncato.com/index.asp?page=productDetail&cod_articolo=500522&lang=en&original_lang=en

125 l:http://www.roncato.com/index.asp?page=productDetail&cod_articolo=500522&lang=en&original_lang=en

Jeg skjønner ikke hvorfor noen stoler på tre-punkts kodelås. Det tar maks 15 min å gå igjennom alle kombinasjonene, og sannsynligvis har du åpnet den mye før.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen stoler på tre-punkts kodelås. Det tar maks 15 min å gå igjennom alle kombinasjonene, og sannsynligvis har du åpnet den mye før.
Jeg stoler på at kriminelle er late og tar minste motstands vei. Hittil har den strategien virket for meg.

Et annet poeng, vi bruker kun "glidelås" kofferter, men bruker ikke den permanente låsen i tilfelle TSA/tyv skulle være utålmodige og brekke den opp og en må erstatte denne låsen. Det er lite lønnsomt, kan like kjøpe ny koffert.
TSA har allerede "drept" en av våre.

Da kan jeg uansett bruke den likevel. Har en drøss med solide Claes Ohlsson TSA, også ekstra i håndbagsjen.. Og våre kofferter blir meget ofte åpnet fra USA..

TSA har allerede "drept" en av våre.
Sender dere kofferter uten at dere reiser eller putter dere for mye rart inni dem? Høres ut som om jeg har mye bedre statistikk når jeg ikke bruker tsa-lås i det hele tatt.

Ellers så trenger man jo kun en kulepenn for å åpne kofferter med glidelås.

Back