RIP min Samsonite

Får man med seg en 22" ombord hos alle vanlige selskaper? Tumi har, eller har hatt, noe de kaller international carry-on og noe de kaller continental (om jeg husker rett). Den minste av disse garanterte de at man fikk ombord i Europa.

Stemmer det, jeg har denne Tumi Continental du nevner. Den er bredere og lavere enn den "vanlige" Tumi carry-on:

TUMI-22021v2__67619_zoom.jpg

Du kan også eksapendere the heck out of it, og den passer fremdeles rett inn i 737ens hattehylle.

TUMI-22021v1__39711_zoom.jpg

Ser at man gamle koffert fortsatt er i salg med minimale endringer. Om jeg ikke finner noe bedre er det jo et alternativ å kjøpe den igjen, men jeg ville antagelig ikke valgt samme farge da den ligner for mye på mange andre kofferter.

Samsonite1.jpg

Husk puter for hælen!

Slenger meg på Tommy777s anbefalinger her; byttet ut min vaklevorne Samsonite Oyster med en Rimowa Salsa sist jeg var i NYC, og er kjempefornøyd. Den er lettere, romsligere og mye enklere å trille, enten man velger å trille den på to eller fire hjul, og tåler juling overraskende bra. Dog har jeg ikke testet den for lekkasjer ennå... :p

Det ser ut til at lås blir et vel så stort problem som hjulene. Jeg gikk innom en større Morris-butikk i Oslo for å se om det var noe håp om å finne en koffert i Norge. De hadde kun én eneste skallkoffert som ikke lett kunne åpnes med universalnøkkel eller kulepenn, men det var den minste og utgående utgaven av Samsonite Aeris. Å kjøpe en mindre koffert er ikke aktuelt.

Ja, jeg vet det er mulig å komme seg inn i alle kofferter, men ikke uten å bruke veldig lang tid eller ødelegge dem. Jeg har ofte brukt kofferten som safe og er ikke villig til å kjøpe noe dårligere enn hva jeg har idag.

Slapp av, vil folk inn i en koffert så er det veldig enkelt. Ser selv på låsen som en sikkerhet på at den ikke åpner seg underveis og alt ramler ut...

Samme som cabinbagen i hotellrom. Ingen vil gidde å prøve å åpne den. De bare vil trille den ut og åpne et annet sted.

Det ser ut til at lås blir et vel så stort problem som hjulene. Jeg gikk innom en større Morris-butikk i Oslo for å se om det var noe håp om å finne en koffert i Norge. De hadde kun én eneste skallkoffert som ikke lett kunne åpnes med universalnøkkel eller kulepenn, men det var den minste og utgående utgaven av Samsonite Aeris. Å kjøpe en mindre koffert er ikke aktuelt.

Da er det jo bare aa kjoepe den stoerre utgaven av Aeris, da. Den er garantert tilgjengelig paa nettet.

Skal du ha noe som kan brukes som safe, noe som etter min mening er bare bambus, og absolutt vil ha to hjul, er tohjuls Rimowaen med sine to laas og aluminium som ikke kan boeyes som plastikk, er ditt beste alternativ. Den er ogsaa mye rimeligere enn 4 hjulingene siden stort sett ingen kjoeper den. Haandtaket er ogsaa langt slik at du slipper aa slepe nede ved bakken som du gjoer naa.

Her: https://www.worldshop.eu/lws/product/wscatalog/1660910/detail.jsf?

Finnes ogsaa i stoerre utgave paa 104 liter

https://www.worldshop.eu/lws/product/wscatalog/1660912/detail.jsf?

BTW, jeg har 4 hjuls polyversjonen av 85 litersversjonen og det aa aapne laasene er vanskelig og umulig uten aa oedelegge kofferten. I gaar dro jeg den gamle harde Samsoniten ut av skapet. Det tok meg 20 sekunder aa aapne Samsoniten som har samme laas som din gamle koffert. Det er bare aa draa laasen hardt til det popper.

Men igjen, det aa bruke en koffert som safe er lattis, reiser du i utrygge omraader og bor paa daarlige hoteller som har en risk for at noen stjeler ting fra rommet ditt, ville jeg:

1. La Rolexen, samt alle stoerre verdier bli igjen hjemme.
2. Kjoep helaars reiseforsikring.
3. Bruk safen som rommet ditt er installert med til kamera, pass, lommebok etc
4. Dersom rommet ikke har safe, har resepsjonen det.
5. La kofferten med klaer staa aapen slik at folk ikke oedelegger laasen paa kofferten

Last edited:
Jeg fikk en Carlton i gave av min mor på 30-årsdagen. Den har vært over store deler av verden og er fortsatt i bruk. Jeg har nå passert 50!

Takk, men den er blandt de koffertene som lett åpnes med en TSA universalnøkkel, og derfor uaktuell.

Det tok meg 20 sekunder aa aapne Samsoniten som har samme laas som din gamle koffert. Det er bare aa draa laasen hardt til det popper.
Joda, men da ødelegges den og utro tjenere vil helst ikke at det skal synes at de har vært i kofferten. Jeg har brukt min som safe i 20 år uten problemer så jeg må ha gjort noe riktig.

1. La Rolexen, samt alle stoerre verdier bli igjen hjemme.
2. Kjoep helaars reiseforsikring.
3. Bruk safen som rommet ditt er installert med til kamera, pass, lommebok etc
4. Dersom rommet ikke har safe, har resepsjonen det.
5. La kofferten med klaer staa aapen slik at folk ikke oedelegger laasen paa kofferten
Jeg har ikke smakløse klokker og slikt som jeg drar med meg, men jeg har med med kort, kamera, mobil og papirer som ville skape nokså mye problemer om de forsvant. Er godt dekket av reiseforsikringer, men reisen vil uansett blitt ødelagt av tyveri. Er ofte på steder uten safe og resepsjonen ville jeg i alle fall ikke stolt på. Det jeg skal låse inn er uansett noe jeg har bruk for under reisen så jeg vil stadig ta det inn og ut av safen. Å bruke resepsjonen er veldig lite praktisk. Og når så du noen levere laptopen i resepsjonen når de skulle ut en tur?

Men stratgi har fungert i 20 år og i en rekke land uten ett eneste problem. Jeg vil ikke la reiser bli ødelagt i fremtiden bare fordi det er vanskelig å finne en pålitelig koffert.

Men stratgi har fungert i 20 år og i en rekke land uten ett eneste problem. Jeg vil ikke la reiser bli ødelagt i fremtiden bare fordi det er vanskelig å finne en pålitelig koffert.

Har du vurdert en Franz Jäger fra Berlin? Den eneste som kunne åpne disse har gått bort for noen år siden.

Der kan du evt legge usmakelige klokker og bager også.

Hva gjør du da når du reiser til/via USA og TSA vil inspisere kofferten din nærmere?
har reist uttalige ganger via USA uten noen problemer med den gamle kofferten min.

Ha derimot én gang reist i USA med en koffert som TSA kunne åpne og da ble både koffert og innhold ødelagt og jeg fikk ikke noen erstatning. Så min strategi på det området får ingen meg til å endre. :old

har reist uttalige ganger via USA uten noen problemer med den gamle kofferten min.

Ha derimot én gang reist i USA med en koffert som TSA kunne åpne og da ble både koffert og innhold ødelagt og jeg fikk ikke noen erstatning. Så min strategi på det området får ingen meg til å endre. :old

He he... Denne tror jeg du skal litt lengre ut paa landet med. For det foerste har Aeris og alle de andre koffertene for innsjekk TSA laas.

For det andre, dersom TSA vil inn i kofferten din, har de rett til aa bryte den opp uten erstatning til deg fordi kofferter skal enten 1) vaere ulaast eller 2) ha TSA tilgjengelig laas. At du har reist "utallige ganger" med laast koffert, hoeres merkelig ut. TSA sjekker kofferten min ca. annenhver gang, noe som er ganske saa normalt. Det ligger da en lapp i kofferten at den har gjennomgaatt inspeksjon, noe som er helt greit. Din "strategi" og opplevelse (selv om jeg har meget vanskelig for aa tro det du sier) er ikke aa anbefale. Du risikerer da at TSA bryter opp kofferten din for inspeksjon, noe de har all rett til aa gjoere fordi du bryter reglene.

Takk, men den er blandt de koffertene som lett åpnes med en TSA universalnøkkel, og derfor uaktuell.

Joda, men da ødelegges den og utro tjenere vil helst ikke at det skal synes at de har vært i kofferten. Jeg har brukt min som safe i 20 år uten problemer så jeg må ha gjort noe riktig.

Jeg har ikke smakløse klokker og slikt som jeg drar med meg, men jeg har med med kort, kamera, mobil og papirer som ville skape nokså mye problemer om de forsvant. Er godt dekket av reiseforsikringer, men reisen vil uansett blitt ødelagt av tyveri. Er ofte på steder uten safe og resepsjonen ville jeg i alle fall ikke stolt på. Det jeg skal låse inn er uansett noe jeg har bruk for under reisen så jeg vil stadig ta det inn og ut av safen. Å bruke resepsjonen er veldig lite praktisk. Og når så du noen levere laptopen i resepsjonen når de skulle ut en tur?

Vel, jeg er 40 aar og har i snitt reist 250K miles i aaret siden jeg var ferdig med utdannelsen for 18 aar siden og mye foer det ogsaa. Min strategi har ogsaa fungert fordi jeg har aldri blitt frastjaalet en eneste ting igjennom aarene og jeg har ogsaa besoekt noen interessante steder og jeg har mange smakloese ting (som laptop i den hoeyeste prisklassen) jeg lar ligge paa rommet.

Dersom stedene du bor paa er saapass lugubre som du beskriver (at du ikke kan stole paa resepsjonen en gang) hadde kofferten din forsvunnet for lenge siden

He he... Denne tror jeg du skal litt lengre ut paa landet med. For det foerste har Aeris og alle de andre koffertene for innsjekk TSA laas.
Det var en gammel modell av Aeris som hadde sikker lås som ikke kunne åpnes med universallås. De nye Aleris'ene hadde ikke lengere dette.

Uansett er min statistikk klar, den eneste gangen jeg fulgt reglene du sier eksisterer (men som jeg ikke har blitt informert om ved innsjekking) så ble både koffert og innhold ødelagt og jeg fikk ikke noen erstatning.

Jeg ser ingen grunn til å gjøre noe jeg vet ikke fungerer.

Kan godt forstå at man noen ganger trenger en skikkelig koffert som safe.

An Australian couple on holiday on Phuket ate a Christmas dinner at their resort that they say cost them US$20,000, plus tip.

The meal was enjoyable, but the size of the bill only really became apparent once the couple returned to their room.There, Tamara Robins, 28, and Derryn Ruolle, 29, found the front door ajar, and the room safe open and empty, except for their passports.

Gone were laptops, a camera, a mobile phone, a purse containing cash and credit cards, wedding and engagement rings, and another precious ring that once belonged to Tamara's great-grandmother.

Kilde:http://phuketwan.com/tourism/unsafe-phuket-resort-declines-compensate-robbed-aussie-tourists-15259/

Er vel lettere å ta med seg en hel koffert med verdisaker enn å dirke opp en safe :P
En låst koffert med skrangling inni tyder på at det er verdisaker i den.

Er vel lettere å ta med seg en hel koffert med verdisaker enn å dirke opp en safe :P
En låst koffert med skrangling inni tyder på at det er verdisaker i den.

Finnes vel saker man kan låse fast kofferten med og etter det jeg har sett, men om de er super solide vet jeg ikke.

Etter noen år på forumet her har jeg sett mye, og vet at mange setter høye krav og standarder til reiseutstyret sitt...men dette tar kaken... Jeg kan ikke skjønne hvordan trådstarter kan finne en koffert som tilfredsstiller alle krav.

Det sikreste må nok være å bli hjemme.

Back