Hat tatt Trondheimstoget mellom Hamar og OSL flere ganger, både da det het NSB og etter at SJ tok over. Det er forsåvidt riktig at de ikke kan ta med påstigende på sørgående på OSL, men fra Hamar og nordover er det ikke noe problem.
Sånn var/er det jo med Sørlandsbanen også, hvor man vel aldri kunne ta dne kortere enn til Kongs eller noe sånt, selv da alt var NSB
Du har helt rett.
Mye av grunnen til at Sveits og Japan greier å holde så god standard er at dem har beholdt alt innenhus i statsbane selskapene (Mindre lokalestrekninger kjøres av private selskaper) og der samfunnsnytten teller mer enn økonomien. Dermed er det et større fokus på at jernbanen fungerer og blir vedlikeholdt.
Shinkansen i Japan drives vel av 6 eller 7 forskjellige selskaper, og i Sveits er det endel mer enn "mindre lokalstrekninger" som drives av andre enn SBB CFF FFS.
Derimot i Sveits har man en helhetlig tanke or strategi rundt hele kollektivtransporten slik at alt henger sammen og er koordinert og optimalisert for smidige reiser, ved at f.eks busstider matcher toget. Ikke minst så er det ikke årevis med dårlig vedlihold og manglende investeringer, som man aldri klarer ta igjen. Og man har matchet infrastrukturen med trafikken. I Oslo området kan man argumentere det går for mange tog når man ser på hva infrastrukturen er bygget for og min brannfakkel er at det kanskje hadde fungert bedre om det gikk færre tog :stir
Antall selskaper er uansett en avsporing, og ikke der problemet ligger.