Gode nyheter dette. Så får man se til å øke kapasiteten da det er 0 logikk i at Vy sine tog er stappfulle mens det samme Flytoget kjører halvtomt på samme strekningen.sammenslaaingen er naa besluttet
https://direkte.dn.no/nyhetsstudio/#163381
Det er synd.Gode nyheter dette. Så får man se til å øke kapasiteten da det er 0 logikk i at Vy sine tog er stappfulle mens det samme Flytoget kjører halvtomt på samme strekningen.
Det er synd.
Hadde Flytoget hatt samme billettpris som Vy så tipper jeg det hadde vært en god del flere folk med Flytoget. Har kolleger på Hamar som enkelte ganger ikke kommer med Lillehammer-toget fra Oslo pga at det er proppfullt av folk med kofferter. Det hjelper jo ikke at det ofte er enkle togsett med Vy-togene gjennom Oslo, der det normalt skal være dobbelt.Flytoget er også MYE bdre enn Vy når det gjelder avvikshåndtering, som om garantier og enkelhet nå forvinner så ryker fort en del passasjerer på det
Da måtte man vel ha integrert Flytoget i Ruters takstsystem og det er vel ikke sikkert fylkespolitikerne i Oslo og Akershus er villige til.
https://www.eub.no/flytoget-tilbyr-a-halvere-prisen/s/5-136-637990– Det aller enkleste, som i prinsippet kan gjøres allerede neste uke, er å flytte passasjerer som skal til og fra flyplassen fra Vys tog over til Flytoget.
Det sier Ståle Nistov, administrerende direktør i Flytoget, til avisen.
I dag koster det 240 kroner for en billett mellom Oslo S og Gardermoen med Flytoget, mot 124 kroner hos Vy.
Nistov ønsker flere Vy-passasjerer over til Flytoget, men han kan ikke kutte prisen uten godkjenning hos sin eier, som er Samferdselsdepartementet.
Planen fra regjeringen og jernbanedirektoratet som skal gjelde fra 2027 (har sammenheng med andre jernbaneutvikling) er at Flytoget skal integreres i RE10 (Drammen-Lillehammer) og RE11 (Skien-Eidsvoll) som begge skal få flere avganger i timen. I første omgang vil vel enkelte av RE10 avgangene bli snudd på Eidsvoll.Blitt nevnt før. Men har der i det hele tatt vært diskutert muligheten for at Flytoget skulle kunne bestå utelukkende på strekningen OSL-Oslo S? De 8 settene av type 78 skulle vel kunne ta seg av den trafikken på den strekningen med 10 minutters frekvens?
P
Selve togene BM71 og BM78 er vel eid av Flytoget og dermed vil dem ikke automatisk bli overført til VY (eventuelt Norske Tog). Så skal disse inn i VY trafikk må det gjøres en handel mellom partene.
https://www.norsketog.no/nyheter/2025/vedtok-fisjonsplan-for-norske-tog-og-flytogetI september 2024 besluttet regjeringen at Norske tog skal overta Flytogets togmateriell og de ansatte i teknisk avdeling, i forbindelse med at Flytoget skal bli et datterselskap av Vy-konsernet. Målet med overføringen er å samle statens togmateriell i ett selskap for å legge til rette for en langsiktig og helhetlig materialforvaltning.
Men hvis det går slik flere håper på at man tillater "Open Acess" operatører som er private selskaper i direkte konkurranse mot det offentlige så kan det være at Flytoget bestemmer for å kjøre egne tog mellom Oslo S og Gardermoen, men det blir nok kun dersom ikke det offentlige og VY tar all ledig slots på strekningen.
Planen fra regjeringen og jernbanedirektoratet som skal gjelde fra 2027 (har sammenheng med andre jernbaneutvikling) er at Flytoget skal integreres i RE10 (Drammen-Lillehammer) og RE11 (Skien-Eidsvoll) som begge skal få flere avganger i timen. I første omgang vil vel enkelte av RE10 avgangene bli snudd på Eidsvoll.
Hele poenget med å integrere Flytoget var vel å fordele kapasiteten og minske trengselen på togene som går forbi OSL Gardermoen.
Men hvis det går slik flere håper på at man tillater "Open Acess" operatører som er private selskaper i direkte konkurranse mot det offentlige så kan det være at Flytoget bestemmer for å kjøre egne tog mellom Oslo S og Gardermoen, men det blir nok kun dersom ikke det offentlige og VY tar all ledig slots på strekningen.
Selve togene BM71 og BM78 er vel eid av Flytoget og dermed vil dem ikke automatisk bli overført til VY (eventuelt Norske Tog). Så skal disse inn i VY trafikk må det gjøres en handel mellom partene.
Det er jeg med på. Men denne manglede kapasiteten er jo enn så lenge vest for Oslo S. Selv om Vy dobler sine avganger så burde det vel være plass til 3-6 avganger på strekningen mellom OSL og Oslo S? Flaskehalsen blir jo eventuelt gjennom Romeriksporten, der togene fra nordre del av Hovedbanen og Kongsvingerbanen skal ha plass. Men selv det skal vel gå? For alt av gods går vel på Hovedbanen?
Da måtte man vel ha integrert Flytoget i Ruters takstsystem og det er vel ikke sikkert fylkespolitikerne i Oslo og Akershus er villige til. Men jeg tror jo på sikt at det er det som skjer og da får jo også de som skal forbi Gardermoen kommet med sine tog. Det finnes jo steder hvor flyplasstransport er en integrert av lokaltognettverket, feks er dette tilfellet i Helsinki hvor det koster vel 4.20 euro for en tur til flyplassen fra sentrum sist jeg var der tror jeg. Så har man jo verdens dyreste flytog på ARN, men der er store kostnader relatert til leien av toglinja som opereres vel privat... Selv om man tar lokaltog der må man betale ekstra.
Flaskehalsen er også Lillestrøm-Gardermoen, når dobbeltsporet nordover skal utnyttes. Så dersom det skal prioriteres plass på sporet til dedikerte tog Gardermoen-Oslo, uansett hvem som driver det, så betyr det et dårligere tilbud Lillehammer-Hamar-Oslo.
Eller togene som fortsetter nordover kan droppe aa stoppe paa OSL. Bare noen tanker, usikker paa logistikk m.m.
Det må da kunne gå fint å kjøre 3 tog på 10 minutter på en slik strekning? Kanskje også 4?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.