RIP Flytoget

Buss Skøyen-Oslo S (eller trikk/rutebuss)
En del innstilte tog

Flytoget kjører også med annen hver avgang innstilt til/fra Gardermoen
 
Gode nyheter dette. Så får man se til å øke kapasiteten da det er 0 logikk i at Vy sine tog er stappfulle mens det samme Flytoget kjører halvtomt på samme strekningen.
Det er synd.


Hadde Flytoget hatt samme billettpris som Vy så tipper jeg det hadde vært en god del flere folk med Flytoget. Har kolleger på Hamar som enkelte ganger ikke kommer med Lillehammer-toget fra Oslo pga at det er proppfullt av folk med kofferter. Det hjelper jo ikke at det ofte er enkle togsett med Vy-togene gjennom Oslo, der det normalt skal være dobbelt.Flytoget er også MYE bdre enn Vy når det gjelder avvikshåndtering, som om garantier og enkelhet nå forvinner så ryker fort en del passasjerer på det
 
Blitt nevnt før. Men har der i det hele tatt vært diskutert muligheten for at Flytoget skulle kunne bestå utelukkende på strekningen OSL-Oslo S? De 8 settene av type 78 skulle vel kunne ta seg av den trafikken på den strekningen med 10 minutters frekvens?
 
Det er synd.


Hadde Flytoget hatt samme billettpris som Vy så tipper jeg det hadde vært en god del flere folk med Flytoget. Har kolleger på Hamar som enkelte ganger ikke kommer med Lillehammer-toget fra Oslo pga at det er proppfullt av folk med kofferter. Det hjelper jo ikke at det ofte er enkle togsett med Vy-togene gjennom Oslo, der det normalt skal være dobbelt.Flytoget er også MYE bdre enn Vy når det gjelder avvikshåndtering, som om garantier og enkelhet nå forvinner så ryker fort en del passasjerer på det

Da måtte man vel ha integrert Flytoget i Ruters takstsystem og det er vel ikke sikkert fylkespolitikerne i Oslo og Akershus er villige til. Men jeg tror jo på sikt at det er det som skjer og da får jo også de som skal forbi Gardermoen kommet med sine tog. Det finnes jo steder hvor flyplasstransport er en integrert av lokaltognettverket, feks er dette tilfellet i Helsinki hvor det koster vel 4.20 euro for en tur til flyplassen fra sentrum sist jeg var der tror jeg. Så har man jo verdens dyreste flytog på ARN, men der er store kostnader relatert til leien av toglinja som opereres vel privat... Selv om man tar lokaltog der må man betale ekstra.
 
Da måtte man vel ha integrert Flytoget i Ruters takstsystem og det er vel ikke sikkert fylkespolitikerne i Oslo og Akershus er villige til.


Det er nok lite politisk vilje til å gjøre noe annet enn å fjerne Flytoget og la Vy få tilbake monopolet...


– Det aller enkleste, som i prinsippet kan gjøres allerede neste uke, er å flytte passasjerer som skal til og fra flyplassen fra Vys tog over til Flytoget.
Det sier Ståle Nistov, administrerende direktør i Flytoget, til avisen.
I dag koster det 240 kroner for en billett mellom Oslo S og Gardermoen med Flytoget, mot 124 kroner hos Vy.
Nistov ønsker flere Vy-passasjerer over til Flytoget, men han kan ikke kutte prisen uten godkjenning hos sin eier, som er Samferdselsdepartementet.
https://www.eub.no/flytoget-tilbyr-a-halvere-prisen/s/5-136-637990
 
Blitt nevnt før. Men har der i det hele tatt vært diskutert muligheten for at Flytoget skulle kunne bestå utelukkende på strekningen OSL-Oslo S? De 8 settene av type 78 skulle vel kunne ta seg av den trafikken på den strekningen med 10 minutters frekvens?
Planen fra regjeringen og jernbanedirektoratet som skal gjelde fra 2027 (har sammenheng med andre jernbaneutvikling) er at Flytoget skal integreres i RE10 (Drammen-Lillehammer) og RE11 (Skien-Eidsvoll) som begge skal få flere avganger i timen. I første omgang vil vel enkelte av RE10 avgangene bli snudd på Eidsvoll.
Hele poenget med å integrere Flytoget var vel å fordele kapasiteten og minske trengselen på togene som går forbi OSL Gardermoen.

Men hvis det går slik flere håper på at man tillater "Open Acess" operatører som er private selskaper i direkte konkurranse mot det offentlige så kan det være at Flytoget bestemmer for å kjøre egne tog mellom Oslo S og Gardermoen, men det blir nok kun dersom ikke det offentlige og VY tar all ledig slots på strekningen.
Selve togene BM71 og BM78 er vel eid av Flytoget og dermed vil dem ikke automatisk bli overført til VY (eventuelt Norske Tog). Så skal disse inn i VY trafikk må det gjøres en handel mellom partene.
 
P
Selve togene BM71 og BM78 er vel eid av Flytoget og dermed vil dem ikke automatisk bli overført til VY (eventuelt Norske Tog). Så skal disse inn i VY trafikk må det gjøres en handel mellom partene.


Norske Tog ocertar materiellet


I september 2024 besluttet regjeringen at Norske tog skal overta Flytogets togmateriell og de ansatte i teknisk avdeling, i forbindelse med at Flytoget skal bli et datterselskap av Vy-konsernet. Målet med overføringen er å samle statens togmateriell i ett selskap for å legge til rette for en langsiktig og helhetlig materialforvaltning.
https://www.norsketog.no/nyheter/2025/vedtok-fisjonsplan-for-norske-tog-og-flytoget
 
Men hvis det går slik flere håper på at man tillater "Open Acess" operatører som er private selskaper i direkte konkurranse mot det offentlige så kan det være at Flytoget bestemmer for å kjøre egne tog mellom Oslo S og Gardermoen, men det blir nok kun dersom ikke det offentlige og VY tar all ledig slots på strekningen.

Open Access - åpen tilgang - blir det nok neppe plass til på en såpass tett trafikkert strekning som Oslo-Gardermoen.

Flytoget har jo ellers hatt en dalende lønnsomhet etter Corona, blant annet fordi flere benytter det offentlig subsidierte togtilbudet. I tillegg er det stadige flere bugs i infrastrukturen fordi BaneNOR ikke evner å vedlikeholde Gardermobanen godt nok. Må man stadig ringe etter busser, så styrker heller ikke det bunnlinjen.

Selv om vi nå ikke har noen muligheter på open access i Norge - med våre trafikkpakker, så er den største utfordringen for de som vil starte for seg selv å reise kapital til materiell. Skal man kjøre på Gardemobanen, kan man ikke komme med noe gammelt klikketiklakk fra 70-tallet, slik en del av open access-operatørene i Sverige og Tyskland kjører rundt med.

Storbritannia er det landet i Europa som har hatt flest open access-operatører, og da helst i fjerntrafikken. Persontrafikken i Storbritannia renasjonaliseres nå under det nye selskapet Great British Railways, og den fortsatt eksistens til open access diskuteres.
 
Planen fra regjeringen og jernbanedirektoratet som skal gjelde fra 2027 (har sammenheng med andre jernbaneutvikling) er at Flytoget skal integreres i RE10 (Drammen-Lillehammer) og RE11 (Skien-Eidsvoll) som begge skal få flere avganger i timen. I første omgang vil vel enkelte av RE10 avgangene bli snudd på Eidsvoll.
Hele poenget med å integrere Flytoget var vel å fordele kapasiteten og minske trengselen på togene som går forbi OSL Gardermoen.

Men hvis det går slik flere håper på at man tillater "Open Acess" operatører som er private selskaper i direkte konkurranse mot det offentlige så kan det være at Flytoget bestemmer for å kjøre egne tog mellom Oslo S og Gardermoen, men det blir nok kun dersom ikke det offentlige og VY tar all ledig slots på strekningen.
Selve togene BM71 og BM78 er vel eid av Flytoget og dermed vil dem ikke automatisk bli overført til VY (eventuelt Norske Tog). Så skal disse inn i VY trafikk må det gjøres en handel mellom partene.

Det er jeg med på. Men denne manglede kapasiteten er jo enn så lenge vest for Oslo S. Selv om Vy dobler sine avganger så burde det vel være plass til 3-6 avganger på strekningen mellom OSL og Oslo S? Flaskehalsen blir jo eventuelt gjennom Romeriksporten, der togene fra nordre del av Hovedbanen og Kongsvingerbanen skal ha plass. Men selv det skal vel gå? For alt av gods går vel på Hovedbanen?
 
Last edited:
Det er jeg med på. Men denne manglede kapasiteten er jo enn så lenge vest for Oslo S. Selv om Vy dobler sine avganger så burde det vel være plass til 3-6 avganger på strekningen mellom OSL og Oslo S? Flaskehalsen blir jo eventuelt gjennom Romeriksporten, der togene fra nordre del av Hovedbanen og Kongsvingerbanen skal ha plass. Men selv det skal vel gå? For alt av gods går vel på Hovedbanen?

Flaskehalsen er også Lillestrøm-Gardermoen, når dobbeltsporet nordover skal utnyttes. Så dersom det skal prioriteres plass på sporet til dedikerte tog Gardermoen-Oslo, uansett hvem som driver det, så betyr det et dårligere tilbud Lillehammer-Hamar-Oslo.
 
Det må da kunne gå fint å kjøre 3 tog på 10 minutter på en slik strekning? Kanskje også 4?

Nå blir jo det ikke noe av uansett. Men å beholdt Flytoget, selv med 20 min frekvens på strekningen OSL-Oslo S, hadde jo vært et slags kompromiss som ga noe til alle.
 
Da måtte man vel ha integrert Flytoget i Ruters takstsystem og det er vel ikke sikkert fylkespolitikerne i Oslo og Akershus er villige til. Men jeg tror jo på sikt at det er det som skjer og da får jo også de som skal forbi Gardermoen kommet med sine tog. Det finnes jo steder hvor flyplasstransport er en integrert av lokaltognettverket, feks er dette tilfellet i Helsinki hvor det koster vel 4.20 euro for en tur til flyplassen fra sentrum sist jeg var der tror jeg. Så har man jo verdens dyreste flytog på ARN, men der er store kostnader relatert til leien av toglinja som opereres vel privat... Selv om man tar lokaltog der må man betale ekstra.

Det stemmer. Alle tog til Arlanda C, lokal og regional som stopper der har en avgift inkludert i billettprisen, eller den betales i skranken der, p.t. 147 kroner. Det er fordi stasjonen. Eierselskapet som eier Arlanda Express eier ogsaa stasjonen Arlanda C (selv om Arlanda Express har egne stasjoner ved flyplassen) og det tas en avgift fra alle togselskaper. Arlanda Express er absolutt dyrt ja. En t/r billett koster naa 640 SEK eller 340 for enkelbillett.. Det loenner seg aa reise flere da prisen per person synker. T/r for 2 pers koster 920 SEK. Barn reiser under 17 reiser gratis med en voksen. Billg er det ikke, men det er ofte ganske fullt de gangene jeg tar Expressen. Dog tar jeg Flygbussarna mye oftere.
 
Flaskehalsen er også Lillestrøm-Gardermoen, når dobbeltsporet nordover skal utnyttes. Så dersom det skal prioriteres plass på sporet til dedikerte tog Gardermoen-Oslo, uansett hvem som driver det, så betyr det et dårligere tilbud Lillehammer-Hamar-Oslo.

Saa lenge det blir nok tog til OSL skal vel dette gaa bra, men VY kan muligens ha endel tog som kun gaar til OSL for lette presset paa tog som gaar videre nordover. Eller togene som fortsetter nordover kan droppe aa stoppe paa OSL. Bare noen tanker, usikker paa logistikk m.m.
 
Eller togene som fortsetter nordover kan droppe aa stoppe paa OSL. Bare noen tanker, usikker paa logistikk m.m.

Hvordan skal da folk på Eidsvoll/Hamar/Lillehammer komme seg hjem når de har vært ute og flydd?
 
Det må da kunne gå fint å kjøre 3 tog på 10 minutter på en slik strekning? Kanskje også 4?

Nei.

Jeg er ingen ruteplanlegger, men kikket så vidt på strekningsbeskrivelsen og rutegrafen. Det ser ut, for et utrent øye, som kapasiteten på strekningen Gardermoen-Lillestrøm begrenses av strekningen Enger blokkpost-Leirsund blokkpost-Lillestrøm stasjon, med kjøretid på ca 4-5 minutter. Det gir minst 6-7 minutter mellom hvert tog.

I Romeriksporten er det noe tilsvarende mellom Lillestrøm stasjon og Fjellsrud blokkpost. Her skal jo også persontrafikken fra Hovedbanen og Kongsvingerbanen kjøres gjennom.

Kapasiteten på Gardermobanen og Romeriksporten er altså et sted rundt 10-12 tog i timen.

Edit: Utdrag av rutegrafen er vedlagt, for de som ikke vil lete den opp på banenor.no.
 

Attachments

  • Dagsgrafutsnitt.PNG
    Dagsgrafutsnitt.PNG
    225.9 KB · Views: 146
Last edited:
Så da kunne man i teorien kjørt flere tog enn i dag og dermed la Flytoget leve videre med en noe lavere frekvens, samtidig som Vy får sin "revolusjon".
 
Back
Top