Så da kunne man i teorien kjørt flere tog enn i dag og dermed la Flytoget leve videre med en noe lavere frekvens, samtidig som Vy får sin "revolusjon".
Som sagt, jeg er ingen ruteplanlegger så ikke ta det jeg sier som noen fasit, men jeg er ganske sikker på at svaret er nei.
Det går allerede 12-15 tog i timen i Romeriksporten. I tillegg kjører togene fra Gjøvikbanen ca 2 km på Gardermobanen. Litt rom må det være for å hente inn forsinkelser også.
Ombygging av Brynsbakken, for å skille Gjøvikbanen og Gardemobanen, hjelper jo litt, men det prosjektet ble stoppet av Oslo kommune og er nok tidligst ferdig mot slutten av 2030-tallet. Flere blokkposter i Romeriksporten, eventuelt kombinert med lavere hastighet, kan gi rom for noen flere tog, men er jo heller ikke noen kjapp løsning.
Så et eller annet sted må det gå færre tog hvis det skal gå flere tog til Gardermoen. Det er jo mulig å redusere antallet avganger til Kongsvinger eller Dal, men jeg er ikke sikker på at det er ei populær prioritering for å beholde flytoget.
Kanskje kan fjerntogene til Trondheim og Stockholm kjøre Hovedbanen og heller redusere antallet avganger på L1. Det vil vel gjøre de togene en drøy halvtime tregere, som jeg ikke tror er en god ide.
Det er rett og slett fullt på jernbaneskinnene rundt Oslo. All verdens ønsker om flere tog et sted, betyr at det blir færre tog et annet sted.
Er det riktig å legge ned Flytoget for å få et bedre tilbud for pendlere? Tja... Jeg synes det, men andre er uenige. Det er helt greit, men det er altså ei prioritering det også.