Riding on a British Airways plane, pt.2

Er det forresten noen som vet noe om hvordan man kan få slippe å betale et hotellopphold man ikke har møtt opp til? Fikk ikke kansellert Sofitel før det var for sent, men tenkte ikke noe mer over det, da jeg ikke ble belastet. Fikk så en mail fra Sofitel i går, om at de ville belaste kortet mitt. Svarte på den og forklarte situasjonen, men venter fortsatt på svar fra de.

Hvis Sofitel står på sitt og belaster, så tipper jeg du kan få ordnet dette enten gjennom reiseforsikringen.

Et lite utdrag fra Storebrand sine vilkår:

3.1 Forsinket til neste avgang.

Hvis du kommer for sent til forhåndsbetalt
transport, erstatter vi nødvendige
og dokumenterte reiseutgifter
for å innhente den planlagte reiseruten.
Årsaken til forsinkelsen må skyldes
værforhold, teknisk feil og/eller
trafikkuhell med det transportmiddel
du reiser med/skal reise med og det
forutsettes at du har beregnet minst
1 time fra ankomst til neste avgang.
Vi erstatter inntil 20 000 kr pr.
person, inntil 50 000 kr pr. familie.
Dersom forsinkelsen medfører at det
ikke er mulig å reise videre samme
dag, erstatter vi også nødvendige og
dokumenterte overnattingsutgifter
med inntil 1 500 kr pr. person, inntil
4 000 kr pr. familie.
Det er en forutsetning at forsinkelsen
og årsaken er bekreftet skriftlig
av reisearrangør, trafikkselskap eller
bergingsselskap.

Last edited:
Sjekk med reiseforsikringen din. Dette er vel en klassisk reiseforsikringssak, vel?

EDIT: For sein! :)

Får se nermere på det i kveld..

Noen tips om hva slags dokumentasjon man legger fram for noe sånt? Ser f.eks. over at Storebrand krever en skriftlig bereftelse fra flyselskapet. Jeg har vel kun boardingpassene, samt itinerary-utskrifter av de opprinnelige bookingene, men ingen direkte bekreftelse fra BA på at den ble kansellert.. Det er vel dog ingen stor hemmelighet at det ble kansellert på OSL på lørdag..

Hva bonuspoeng angår, så har Lingus-poengene allerede dukket opp, med nada Tier Points. Vi får se hva de svarer på mailen.

Last edited:
Det bør vel være en grei sak å få en skriftlig bekreftelse fra BA om at flighten din til LHR ble kansellert grunnet værforholdene på OSL som igjen medførte at OSL måtte stenge?

Hadde nok bare ringt dem og bedt om en slik bekreftelse.

Håper det ordner seg med hotelloppholdet ditt. Har tidligere opplevd at hoteller har vært greiere enn jeg hadde trodd i lignende situasjoner. Men ellers er nok reiseforsikringen en grei vei.

Flott rapport nok en gang, og jeg blir med i fanklubben av dine "live-rapporter".:D

Hei

Si i fra hvis du trenger en bekreftelse, så kan jeg nok få en kollega til å fikse den.

S

Hva bonuspoeng angår, så har Lingus-poengene allerede dukket opp, med nada Tier Points. Vi får se hva de svarer på mailen.

Du skal som sagt få poeng i henhold til den egentlige bestillingen din. Du skal ikke tape poeng fordi flyet ble kansellert, den nye reiseruten var jo ikke et aktivt valg fra din side. Så jeg regner med at de fikser dette for deg! :)

Jeg har sendt mailer både til BA ang. poeng og ipod, samt til Sofitel, så får vi se hva de svarer. Hvis BA ikke klarer å skaffe meg ipoden, må jeg jo bruke 3000 kroner på ny ipod, istedenfor en tur/retur London, så hvis de er interresert i å tjene penger på meg, så vet de hva de har å gjøre ;)

learjet: Ja takk :) Sender du meg den på mail? Mailadresse fåes ved å klikke på linken i signaturen min.

Hadde nok vært lettere hvis den var ødelagt, men du har jo mistet den og hvis den er meldt savnet så kanskje??

Du får høre med forsikringsselskapet og se hva de sier.

Lurer på om at jeg kanskje beveger meg inn på et område jeg kanskje ikke vet så mye om...:drunk:

Nei.. Var jeg selv som glemte den.. Kunne sikkert klart å koke i hop en historie, men har ikke helt samvittighet til det, så lenge det faktisk var min egen skyld.

Vet ikke hvem du forsikret hos, men der jeg er forsikret (Gjensidige) så står det:
Inntil 25 000 kroner (for en person) og 50 000 (for familie) for erstatningsmessig tapt/skadet reisegods. Innenfor denne summen erstattes verdigjenstander som for eksempel fotoutstyr, smykker og lignende med inntil 15 000 kroner (for en person) og 20 000 kroner (for familie)
Gjensidiges utheving.

Hva ordet "erstatningsmessig" egentlig betyr i denne sammenhengen er jeg litt usikker på.

Vet ikke hvem du forsikret hos, men der jeg er forsikret (Gjensidige) så står det:

Gjensidiges utheving.

Hva ordet "erstatningsmessig" egentlig betyr i denne sammenhengen er jeg litt usikker på.

Det betyr vel tyveri fra et innlåst (sikkert) sted. Jeg har i alle fall til gode å finne en reiseforsikring som dekker at ting blir gjenglemt. Om man mister telefonen ut av lommen og den blir borte får man heller ikke ny, det har jeg undersøkt. Hadde det travelt og satt i taxi i USA på vei til flyplass, betaler og løper til innsjekk, da oppdager jeg at telefonen var borte. Vet at den jakken jeg hadde har dårlige lommer som ting lett sklir ut av.

Det sørgelige da var at forsinkelsen ikke var min feil, så om jeg hadde tatt det med ro, og sjekket at jeg hadde alt når jeg gikk ut og kommet for sent til flyet, så hadde forsikringen dekket nye biletter... Den gangen var europeiske heldige, men jeg skal ikke klage, de har altid oppført seg bra, og betalt erstatning uten å kverulere de gangene jeg har hatt krav på det.

Du skal som sagt få poeng i henhold til den egentlige bestillingen din. Du skal ikke tape poeng fordi flyet ble kansellert, den nye reiseruten var jo ikke et aktivt valg fra din side. Så jeg regner med at de fikser dette for deg! :)

De pleier å fikse det greit, men de må ta det manuelt. Noen ganger går det på en dag, andre ganger tar det litt lenger tid. Miles for Aer Lingus var nok bare automatikken som slo inn.

Og bare en liten sak: Martin hadde to separate bookinger, så hadde BA fulgt reglene hadde se sagt - "sorry, din feil". I dette tilfelle flyttet de ham fra en LGW-BA-flight til en LHR-BA-flight, noe som var god service.

Og bare en liten sak: Martin hadde to separate bookinger, så hadde BA fulgt reglene hadde se sagt - "sorry, din feil". I dette tilfelle flyttet de ham fra en LGW-BA-flight til en LHR-BA-flight, noe som var god service.

Det kommenterte jeg lenger opp. La aldri skjul på det, og nevnte det flere ganger, at jeg hadde to separate bookinger. Så sånt sett er jeg veldig fornøyd :)

Nettopp, leste litt raskt, jeg. God service, men samtidig en service et seriøst flyselskap bør gi - i alle fall til en passasjer på Business Class. Ellers ville jeg nok ikke begitt meg ut på en konstruert historie om at iPoden ble stjålet - da må du politianmelde det og sende det til forsikringsselskapet, og det hadde ikke passert min samvittighet. Men har selv forlagt ting på fly og fått det tilbake, så det er ikke umulig at du får det igjen.

Sofitel bekrefter at dessverre ikke kan tilbakeføre pengene, da de var fullbooket den natten. Vi prøver forsikringen..

Det er ikke bare stjaalet reisegods som du kan faa igjen paa forsikringen. Dersom du har glemt igjen ting paa ett fly, er det tapt reisegods. Jeg hadde brukt reiseforsikringen for aa faatt meg ny ipod

Jeg får det bare ikke til å høres fornuftig ut, at et forsikringsselskap skal kjøpe ny ipod til meg, fordi jeg selv var sløv, og glemte den.

Vi får uansett se hva BA svarer, før jeg evt. gjør noe. Gir de hvertfall en dag eller to til.

Back