Rickard Gustafson slutter i SAS - Ny blir: Anko Van der Werff

Avianca har vært ganske hard mot de flygende i 2018, da de sparket streikende piloter.
Hvordan har Anko Van der Werff løst dette problemet? Er han likt blant de flygende?

Avianca har vært ganske hard mot de flygende i 2018, da de sparket streikende piloter.
Hvordan har Anko Van der Werff løst dette problemet? Er han likt blant de flygende?

Han kom til Avianca i 2019, og hadde sånn sett ikke noe med sparkingen å gjøre så vidt jeg forstår.

Spennende med ikke-skandinav som konsernsjef. Og Oud belegen Gouda & Grolsch ønskes velkommen som erstatter for Polarrull og Carlsberg[emoji3]

Spennende med ikke-skandinav som konsernsjef. Og Oud belegen Gouda & Grolsch ønskes velkommen som erstatter for Polarrull og Carlsberg[emoji3]

Gouda är den där billiga gummigaktiga osten i kyldisken. Den kan jag vara utan. Maasdamer och Primadonna däremot...

Blir bra med en holländare med erfarenhet vid rodret tror jag. Tumme upp på det.

Gouda är den där billiga gummigaktiga osten i kyldisken. Den kan jag vara utan. Maasdamer och Primadonna däremot...

Blir bra med en holländare med erfarenhet vid rodret tror jag. Tumme upp på det.

Gouda kan bli meget god bare den lagres lenge nok... altså «oud belegen».

Holder med deg i ostevalget, men mannen er fortsatt ikke hollender.

Men sånn litt bort fra matvarer, dette er jo en ny sjef som mot normalt ikke er Skandinav.
Og ingen hemmelighet at en del arbeidsmetodikk / kommunikasjon / kultur etc er en smule annerledes.
Hvordan vil dette slå inn på forholdet til de ansatte, blir det mer konflikt? Vil han greie å holde alle landene happy?
Nå har hanjobbet i Skandinavia for en tid siden, så bør vite hva han går til, men det er jo uansett et spenningsmoment tenker jeg.

S

Men sånn litt bort fra matvarer, dette er jo en ny sjef som mot normalt ikke er Skandinav.
Og ingen hemmelighet at en del arbeidsmetodikk / kommunikasjon / kultur etc er en smule annerledes.
Hvordan vil dette slå inn på forholdet til de ansatte, blir det mer konflikt? Vil han greie å holde alle landene happy?
Nå har hanjobbet i Skandinavia for en tid siden, så bør vite hva han går til, men det er jo uansett et spenningsmoment tenker jeg.

S

Som sagt har jeg som skandinav jobbet under nederlandske sjefer, lokalt såvel som "CEO" i bedrifta, i mange år. Etter jeg flyttet til Tyskland fikk jeg litt sånn "herregud så gammeldags og bakstreversk tysk industri er", til tross for at det utad er veldig høyt ansett. Allikevel er det svært mange elementer som er ekstremt 1950 i tysk industri. Gleden var derfor stor når jeg begynte i firmaet mitt som til tross for å ha tilholdssted i tyskland, var styrt av nederlendere. Det var som å "komme hjem". Avslappet, moderne, likestilling, lite hierarki og et samlet fokus. Kommunikasjonen var nesten som i Norge/Sverige (har bodd i begge land). Kulturen mye mer lik, på flere nivåer. Jeg var like mye verdt som sjefen vår, og han satt gjerne og spiste i lunsjen med oss. Han kjørte Volvo, men hadde cowboysko. I mitt neste liv vil jeg flytte til Nederland, men heldigvis bor jeg jo på grensa.... :p Med mindre Van der Werff har mistet sin nederlandske sjel et sted på veien så tror jeg det vil gjøre godt for skandinaviske ansatte å få en slik sjef inn ^_^ Men det er klart, han får jo ei utfordring med eventuell bitching internt mellom landene, "hvem skal ha hva og danmark er spesiell"....

Last edited:
Enig med Polaris her. Skal det nevnes en kulturforskjell, så er nok nederlendere mer direkte, og har et sterkere prestasjon-konkurranse-fokus. Når det kommer til rang og hierarki, vil jeg driste meg til å påstå at, generelt, kan norske og nederlandske bedrifter og organisasjoner være likere enn norske og svenske...

Anko van der Werff skal vissnok ha basiskunnskaper i svensk, italiensk og fransk. Samtidig snakker han flytende nederlandsk(morsmål), spansk og engelsk. Hans sterkeste kort er uansett den lange fartstiden og bredden innen internasjonal luftfart.

SAS sin styreleder Carsten Dilling beskriver Anko van der Werff som en "energibunt som sprer energi og stemning rundt seg. Er kreativ, faktuell og analytisk, og kommuniserer bra."

Tøft av SAS styre å gå for en slik kandidat:)

Selv "flyanalytiker" Hans Jørgen Elnæs i WinAir som ellers er ganske lunken til SAS, gir den nye konsernsjefen gode skussmål:

"Jeg kjenner han fra da jeg startet opp Qatar Airways her i Norge. Da var han salgsdirektør i Doha i Qatar. Jeg vet han er en veldig flink fyr, som har gått en veldig god skole. Han kjenner også Skandinavia godt etter å ha vært Norden-sjef for KLM Air France i Stockholm."

Airways Magazine skrev i juni 2019:
«Hans åpenhet og aksept for ideer som ikke er konvensjonelle ser ut til å være rett match med det som trengs for å snu Avianca rundt etter langs tids usikkerhet og mangel på retning."

...slik sett burde jobben som CEO i SAS være ren plankekjøring for ham;)

Last edited:
Man kan håpe at van der Werff vil røske opp litt i kulturen, som man diplomatisk kan kalle stagnert og feilfokusert.

SAS nye vd/CEO Anko Van der Werff har sin første dag på jobb i dag!

Svenske analytikere spår at den store konkurransen for luftfarten vil finne sted innen segmentet fritidsreiser og at det derfor kan være aktuelt å starte opp eget lavprisselskap innen SAS-gruppen(slik KLM startet Transavia).

SAS har forsøkt dette før ved å starte opp SNOWFLAKE, men konseptet fungerte ikke den gang. Det kan jo tenkes tiden er mer moden for det nå, men klarer ikke helt se for meg at dette er veien å gå for SAS.

Anko Van der Werff skal uansett ha lykke til med sin nye jobb!

https://www.dagensps.se/foretagare/foretag/sas-far-ny-vd-kan-bli-lagprisbolag/

https://www.travelnews.se/flyg/nu-b...-van-der-werff-och-kriget-om-nojesturisterna/

Attachments

• IMG_3788.jpg
    IMG_3788.jpg
    26.5 KB · Views: 945
  • IMG_3789.PNG
    IMG_3789.PNG
    963.8 KB · Views: 992
  • IMG_3791.PNG
    IMG_3791.PNG
    834.6 KB · Views: 889
Last edited:
SAS nye vd/CEO Anko Van der Werff har sin første dag på jobb i dag!

Svenske analytikere spår at den store konkurransen for luftfarten vil finne sted innen segmentet fritidsreiser og at det derfor kan være aktuelt å starte opp eget lavprisselskap innen SAS-gruppen(slik KLM startet Transavia).

SAS har forsøkt dette før ved å starte opp SNOWFLAKE, men konseptet fungerte ikke den gang. Det kan jo tenkes tiden er mer moden for det nå, men klarer ikke helt se for meg at dette er veien å gå for SAS.

Anko Van der Werff skal uansett ha lykke til med sin nye jobb!

https://www.dagensps.se/foretagare/foretag/sas-far-ny-vd-kan-bli-lagprisbolag/

https://www.travelnews.se/flyg/nu-b...-van-der-werff-och-kriget-om-nojesturisterna/

I 2007 etter at Ola Strand ble ny sjef i SAS Braathens forsøkte man seg en annen variant, en egen leisure enhet innen selskapet som skulle stå for de typiske middelhavsdestinasjonene med dedikerte fly, crew og kommersielle stillinger som skulle jobbe med det. Ene salgsdirektøren ble salgssjef for leisure enheten husker jeg, jeg jobbet selv i selskapet og kan bekrefte at dette ikke var noen suksess og ble skrinlagt ganske raskt.

Man må håbe at den kamikaze rute RG og resten af ledelsen/bestyrelsen har lagt for dagen med evig krig mod egne ansatte kan få en ende. At den nuværende COO har været i selskabet siden han var omkring 20 år vil hurtigt vise hvilken vej den nye chef vil gå. Fortsætter han kampen mod de ansatte, istedet for konkurrenterne, vil den nuværende COO også være i job til årsskiftet med et eller andet udvidet SAIL projekt eller endnu en underleverandør på bedding.

Udskifter man den nuværende COO viser man et SAS med tro på medarbejderne og vil (forhåbentlig) kunne få det samarbejde og kampvilje tilbage som vil gøre at medarbejderne kan fungere som ressource, istedet for altid at blive set på og behandlet som daglejere, med dertil hørende motivation og dedikation.

Hvad er det så en ny chef i SAS skal gøre for at øge konkurrencekraften og skaffe udbytte til aktionærerne.

Det er for let at pege på hvad man mener RG gjorde forkert.

Så hvad er vejen frem for at sikre et levedygtigt SAS?

Low cost selskaberne holder jo ikke op med at være kreative for at nedbringe deres cost, og de fleste er enige om at det er leissure markedet der skal konkurreres om post Covid-19.

Hvad er det så en ny chef i SAS skal gøre for at øge konkurrencekraften og skaffe udbytte til aktionærerne.

Det er for let at pege på hvad man mener RG gjorde forkert.

Så hvad er vejen frem for at sikre et levedygtigt SAS?

Low cost selskaberne holder jo ikke op med at være kreative for at nedbringe deres cost, og de fleste er enige om at det er leissure markedet der skal konkurreres om post Covid-19.

Problemet som jeg ser det er, at hvis SAS vil være som RyanAir, så vil piloterne hellere have stillinger hos netop RyanAir end SAS, da de har bedre løn og schedule hos de irske helte. SAS bør bruge de kvaliteter de har (havde…) med dedikerede ansatte fra hjemegnen og god service, både ombord men også i lufthavnen og på nettet. Lige nu er man ved at spare sig ihjel med aflyste fly pga. mandskabsmangel i flyene og på jorden, fordi man venter på at SAIL skal få etableret sin base i København til efteråret og derfor ikke vil genansætte i SAS DNS.

SAS vil spille på alle heste og imod sine egne ansatte. Personligt tror jeg det er en direkte vej mod konkurs.

Back