Anko van der Werff skal vissnok ha basiskunnskaper i svensk, italiensk og fransk. Samtidig snakker han flytende nederlandsk(morsmål), spansk og engelsk. Hans sterkeste kort er uansett den lange fartstiden og bredden innen internasjonal luftfart.
SAS sin styreleder Carsten Dilling beskriver Anko van der Werff som en "energibunt som sprer energi og stemning rundt seg. Er kreativ, faktuell og analytisk, og kommuniserer bra."
Tøft av SAS styre å gå for en slik kandidat
Selv "flyanalytiker" Hans Jørgen Elnæs i WinAir som ellers er ganske lunken til SAS, gir den nye konsernsjefen gode skussmål:
"Jeg kjenner han fra da jeg startet opp Qatar Airways her i Norge. Da var han salgsdirektør i Doha i Qatar. Jeg vet han er en veldig flink fyr, som har gått en veldig god skole. Han kjenner også Skandinavia godt etter å ha vært Norden-sjef for KLM Air France i Stockholm."
Airways Magazine skrev i juni 2019:
«Hans åpenhet og aksept for ideer som ikke er konvensjonelle ser ut til å være rett match med det som trengs for å snu Avianca rundt etter langs tids usikkerhet og mangel på retning."
...slik sett burde jobben som CEO i SAS være ren plankekjøring for ham