Rickard Gustafson slutter i SAS - Ny blir: Anko Van der Werff

Re: Rickard Gustafson slutter i SAS

Dagens Næringsliv "lanserer" Robin Kamark som kandidat. Det gjør vel strengt tatt Kamark selv også, i artikkelen som er "+-sak".

Tidligere SAS-topp Robin Kamark (57) vender hjem fra konsernledelsen i Etihad Airways i Emiratene – samtidig som SAS er på lederjakt. – Luftfart har alltid ligget mitt hjerte nært, sier han.

Nå må IATA også ut og finne en ny leder. Rickard Gustafsson skulle ta over posten som styreleder i 2022. Dette var likevel kun et ettårige engasjement som nå faller nå bort.

https://www.sasgroup.net/newsroom/p...gustafson-elected-chairman-of-iata-from-2022/

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14029

Styrelederrollen her er jo mest litt sånn seremonimesterrolle. Jobben gjøres jo av generalsekretæren eller hva nå den stillingen heter. Så her er det bare høre med nesten på listen

Gud hjelpe oss alle i så fall.

Hvorfor det egentlig? Nå vet ikke jeg hvordan han behandlet crew, men det kan neppe være verre enn WW.

SAS har jo spart inn på alt mulig for ansatte, og for Pax er det jaggu ikke mer igjen heller. Gratis øl som diamant men det er det.

Når Cruz begynte i BA var de en super airline. For en statuspax som meg som kjøper C og håper det blir en fin tur så raserte han alt på 1-2-3.

Jeg sluttet med BA men et par år senere begynner han med nye ting. Som er fint.

SAS har allerede kuttet ca alt som er fint. Både for ansatt og Pax. Så en bygger... en galning. Kanskje det er det som trengs?

Oooh... forresten... posten over er en klassisk PUI. :)

Natta

Hvorfor det egentlig? Nå vet ikke jeg hvordan han behandlet crew, men det kan neppe være verre enn WW.

SAS har jo spart inn på alt mulig for ansatte, og for Pax er det jaggu ikke mer igjen heller. Gratis øl som diamant men det er det.

Når Cruz begynte i BA var de en super airline. For en statuspax som meg som kjøper C og håper det blir en fin tur så raserte han alt på 1-2-3.

Jeg sluttet med BA men et par år senere begynner han med nye ting. Som er fint.

SAS har allerede kuttet ca alt som er fint. Både for ansatt og Pax. Så en bygger... en galning. Kanskje det er det som trengs?

Da får jeg sikre at du ikke angrer deg og sletter posten ... *ond latter*

Han hadde jo et artig forsøk i fjor på «fire and rehire.» Sparke alle ansatte og gjenansette med betraktelig dårligere lønn og vilkår, for noen var det snakk om en halvering i lønn. Ble fordømt helt opp i Parlamentet, måtte møte for høring og greier. Ble kalt en «nasjonal skam.»

https://travelweekly.co.uk/articles/375057/bas-treatment-of-staff-branded-a-national-disgrace-by-mps

https://travelweekly.co.uk/articles/386338/british-airways-boss-faces-mps-over-job-cuts

Det er etter det DN erfarer tre kandidater til SAS' toppjobb. Inger er skandinaver, det ser derfor ut til aa bli et brudd paa tradisjonen om skandinavisk toppsjef. Cruz som ble nevnt tidligere er fortsatt med.

https://www.dn.no/luftfart/sas/cars...-flere-av-de-ansatte-er-overrasket/2-1-997608

Alex Cruz (55), tidligere toppsjef i British Airways

Fra Bilbao i Spania. Begynte luftfartskarrieren hos American Airlines og var deres utsending i London fra 1990 til 1995, og senere i andre deler av selskapet. I 2006 ble han leder for et nytt spansk flyselskap, Clickair, som senere ble en del av Vueling, i dag eid av spansk-britiske International Airlines Group (IAG). Var toppsjef i British Airways, også eid av IAG, fra 2016 til i fjor.

Alexis von Hoensbroech (50), toppsjef i Austrian Airlines

Fra Køln i Tyskland. Har en karriere bak seg hos konsulentgiganten Boston Consulting Group (BCG), før han begynte hos flygiganten Lufthansa – en tett partner av SAS i alliansen Star Alliance – og har hatt en rekke lederposisjoner i Lufthansa. I 2018 tok han over jobben som toppsjef for datterselskapet Austrian Airlines i Wien.

Anko van der Werff (48), toppsjef i Avianca Holdings

Fra Nederland. Har en lang luftfartskarriere bak seg, blant annet i Air France-KLM, der han hadde flere lederroller og i en periode var Norden-sjef. Har senere vært salgsdirektør i Qatar Airways og konserndirektør i Aeromexico – inntil han ble utnevnt toppsjef i Avianca Holdings i Bogota, Colombia i 2019.

Last edited:

En skulle nesten tru at listen er sortert på fornavn og at de bare tok de tre øverste.

Hollenderen seiler inn som personlig favoritt :spin

Som tidligere nordensjef i AF-KLM så burde vel det veie litt til hans fordel ja.

Synd det ikke er flere kvinnelige luftfartsledere som kunne vært aktuelle!

En skulle nesten tru at listen er sortert på fornavn og at de bare tok de tre øverste.

Alex .. Alexis .. Anko. Det betyr at de gikk forbi meg ... fillern!

Synd det ikke er flere kvinnelige luftfartsledere som kunne vært aktuelle!

Ja, de skippet Alexa også .... 'Alexa, how will you save SAS?' ;)

Hollenderen seiler inn som personlig favoritt :spin

Tviler på at du blir hans av å kalle han "hollender". Mannen er fra En av de nordlige provinsene, så det er omtrent som å kalle en finnmarking ".... søring!" ;)

Back